Digitaalisen oppimisympäristön sisältöjen yhteissuunnittelu
Silvennoinen, Sanni (2023)
Silvennoinen, Sanni
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120133528
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120133528
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin tapoja hyödyntää yhteissuunnittelua digitaaliseen Vuolearning-oppimisympäristöön tarkoitettujen sisältöjen kehittämisessä. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Avain-säätiö, joka tarjoaa palveluita eri tavoin tukea tarvitseville asiakasryhmille. Vuolearning-sisältöjä suunniteltiin säätiön AvainStartti-työhönvalmennushankkeen ja sosiaalisia taitoja sekä osallistumismahdollisuuksia vahvistavan Poveria-ryhmätoiminnan palveluihin.
Palveluiden asiakkaat osallistuivat työpajoihin, joissa sovellettiin yhteissuunnittelun ja käytettävyystestauksen menetelmiä. Säätiön työntekijöiden näkökulmaa kehittämisprosessiin tutkittiin teemahaastattelujen avulla. Työpajojen ja haastatteluiden tuloksia analysoitiin samankaltaisuuskaavio-menetelmällä, ja tulokset kiteytettiin suunnitteluohjureiksi.
Opinnäytetyön lopputuotteena suunniteltiin Vuolearning-sisältöjen kehittämisen prosessimalli, johon koottiin prosessin vaiheet, yhteissuunnittelumenetelmät ja saavutettavuuden muistilista. Lopputuote suunniteltiin käytettäväksi erityisesti Avain-säätiön palveluissa. Prosessimallin tarkoituksena on auttaa säätiön työntekijöitä kehittämään sisältöjä, jotka vastaavat asiakkaiden tarpeisiin. The thesis explored ways to utilize co-design in developing content for the digital learning environment Vuolearning. The work was commissioned by Avain-säätiö, a foundation offering services to different customer groups in need of support. The learning platform content was designed for the foundation’s services of AvainStartti employment coaching and Poveria courses. The Poveria groups are aimed to strengthen young customers’ social participation.
The customers of these services participated in workshops in which methods of co-design and usability testing were applied. In addition, semi-structured interviews were conducted to explore the development process from the employees’ point of view. The data from the workshops and interviews was analysed using the Affinity Diagram method. The results were then crystallized into design drivers.
As the end product of the thesis, a model of the Vuolearning content development process was designed. The model was compiled to include the different stages of the process, the co-design methods used during the process and a checklist for accessibility. The end product was designed to be used in Avain-säätiö’s services to help the employees develop content that meets the customers’ needs.
Palveluiden asiakkaat osallistuivat työpajoihin, joissa sovellettiin yhteissuunnittelun ja käytettävyystestauksen menetelmiä. Säätiön työntekijöiden näkökulmaa kehittämisprosessiin tutkittiin teemahaastattelujen avulla. Työpajojen ja haastatteluiden tuloksia analysoitiin samankaltaisuuskaavio-menetelmällä, ja tulokset kiteytettiin suunnitteluohjureiksi.
Opinnäytetyön lopputuotteena suunniteltiin Vuolearning-sisältöjen kehittämisen prosessimalli, johon koottiin prosessin vaiheet, yhteissuunnittelumenetelmät ja saavutettavuuden muistilista. Lopputuote suunniteltiin käytettäväksi erityisesti Avain-säätiön palveluissa. Prosessimallin tarkoituksena on auttaa säätiön työntekijöitä kehittämään sisältöjä, jotka vastaavat asiakkaiden tarpeisiin.
The customers of these services participated in workshops in which methods of co-design and usability testing were applied. In addition, semi-structured interviews were conducted to explore the development process from the employees’ point of view. The data from the workshops and interviews was analysed using the Affinity Diagram method. The results were then crystallized into design drivers.
As the end product of the thesis, a model of the Vuolearning content development process was designed. The model was compiled to include the different stages of the process, the co-design methods used during the process and a checklist for accessibility. The end product was designed to be used in Avain-säätiö’s services to help the employees develop content that meets the customers’ needs.