Esillepanojen visuaalisuuden vaikutus kosmetiikkatuotteiden myynnissä : case: Sokos Tampere
Meriläinen, Mari (2023)
Meriläinen, Mari
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120133469
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120133469
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoite oli selvittää esillepanojen visuaalisuuden vaikutusta kosmetiikkatuotteiden myynnissä. Opinnäytetyö on toteutettu toimeksiantona Sokos Tampereelle. Sokoksella esillepanojen rakentaminen on ajankohtaista viikoittain ja joissain tapauksissa jopa päivittäin.
Toteutuksessa hyödynnettiin koejärjestelyä, jossa tehtiin kaksi erilaista esillepanoa. Toinen esillepanoista oli yksinkertainen ja toinen visuaalisesti houkutteleva. Tavoitteena oli vakioida kaikki muuttujat koejärjestelyn toteutuksessa siten, että esillepanojen visuaalisuus oli ainoa suuri muuttuja kahden erilaisen esillepanon kesken. Koejärjestelyn aikaista myyntiä seurattiin viiden arkipäivän ajan ja myyntejä verrattiin visuaalisen ja yksinkertaisen esillepanon välillä. Koejärjestelyyn valittiin kolme keskenään eri hintakategoriaa edustavaa tuotemerkkiä.
Koejärjestely osoitti, että esillepanon visuaalisuudella on suuri vaikutus edullisten kosmetiikkatuotteiden myynnissä. Keski- ja luksushintaisten tuotteiden myynnissä visuaalisuudella ei ollut merkittävää vaikutusta. Tämä osoittaa, että kuluttajan ostokäyttäytymiseen on mahdollista vaikuttaa visuaalisesti houkuttelevalla esillepanolla, mutta tuotteen hinnalla ja tuotemerkin tunnettuudella on vaikutusta ostopäätöksen syntyyn.
Toteutuksessa hyödynnettiin koejärjestelyä, jossa tehtiin kaksi erilaista esillepanoa. Toinen esillepanoista oli yksinkertainen ja toinen visuaalisesti houkutteleva. Tavoitteena oli vakioida kaikki muuttujat koejärjestelyn toteutuksessa siten, että esillepanojen visuaalisuus oli ainoa suuri muuttuja kahden erilaisen esillepanon kesken. Koejärjestelyn aikaista myyntiä seurattiin viiden arkipäivän ajan ja myyntejä verrattiin visuaalisen ja yksinkertaisen esillepanon välillä. Koejärjestelyyn valittiin kolme keskenään eri hintakategoriaa edustavaa tuotemerkkiä.
Koejärjestely osoitti, että esillepanon visuaalisuudella on suuri vaikutus edullisten kosmetiikkatuotteiden myynnissä. Keski- ja luksushintaisten tuotteiden myynnissä visuaalisuudella ei ollut merkittävää vaikutusta. Tämä osoittaa, että kuluttajan ostokäyttäytymiseen on mahdollista vaikuttaa visuaalisesti houkuttelevalla esillepanolla, mutta tuotteen hinnalla ja tuotemerkin tunnettuudella on vaikutusta ostopäätöksen syntyyn.