Selvitys koulunuorisotyöstä Sipoonlahden koulussa
Huovinen, Noora (2023)
Huovinen, Noora
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120133450
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120133450
Tiivistelmä
Opetukseen sitouttamattomien aikuisten määrää kouluyhteisöissä on pyritty lisäämään viime vuosien aikana. Kouluyhteisöissä on huomattu, että oppilaat kaipaavat turvallisten aikuisten kohtaamisia yhä enemmän heidän arjessaan. Tähän tarpeeseen on pyritty vastaamaan koulunuorisotyöllä. Käsitteenä koulunuorisotyö on suhteellisen uusi, vaikka sitä on alettu istuttamaan kouluihin 2000-luvun aikana. Koulunuorisotyöllä voidaan tarkoittaa koulun sisäistä nuorisotyötä, jolloin nuorisotyö on sisällytetty opetussuunnitelmaan. Sillä voidaan myös tarkoittaa koulun ulkopuolelta tulevaa nuorisotyötä, jota tehdään yhteistyössä esimerkiksi kunnan nuorisopalveluiden kanssa. Tavoite on kuitenkin molemmissa toimintatavoissa sama, oppilaiden osallisuuden, yhteisöllisyyden, sekä hyvinvoinnin kehittäminen kouluyhteisössä.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää millaista koulunuorisotyötä Sipoonlahden koulussa on tehty ja tehdään, sekä miten sitä tulisi kehittää, jotta yhteistyöstä kunnan nuorisopalveluiden kanssa saataisiin sujuvampaa. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimustyönä, jossa tutkimusmenetelminä käytettiin havainnointia ja haastattelua. Tutkimustulosten kautta saatiin vastaukset neljään esitettyyn tutkimuskysymykseen. Tuloksien avulla saatiin selvennettyä sitä, kuinka yhteistyötä pitäisi lähteä kehittämään. Isoimmat haasteet molempien osapuolien, niin koulun, kuin nuorisopalveluiden puolelta koettiin heikossa viestinnässä, sekä yhteisen suunnitelman puuttumisessa. Kehitysehdotuksiin koottiinkin tutkimustulosten pohjalta viestinnän parantaminen, yhteisen toimintasuunnitelman laatiminen, sekä vakituisen yhteyshenkilön nimeäminen.
Lopputulemana tutkimukselle saatiin hyvä aihio siitä mistä lähteä liikkeelle yhteistyön parantamiseksi. Tutkimuksen avulla saatiin myös korostettua sitä, että yhteistyöhaluja löytyy molempien toimijoiden puolin, mutta ne pitäisi saada vielä tehokkaammin käytännön tasolle.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää millaista koulunuorisotyötä Sipoonlahden koulussa on tehty ja tehdään, sekä miten sitä tulisi kehittää, jotta yhteistyöstä kunnan nuorisopalveluiden kanssa saataisiin sujuvampaa. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimustyönä, jossa tutkimusmenetelminä käytettiin havainnointia ja haastattelua. Tutkimustulosten kautta saatiin vastaukset neljään esitettyyn tutkimuskysymykseen. Tuloksien avulla saatiin selvennettyä sitä, kuinka yhteistyötä pitäisi lähteä kehittämään. Isoimmat haasteet molempien osapuolien, niin koulun, kuin nuorisopalveluiden puolelta koettiin heikossa viestinnässä, sekä yhteisen suunnitelman puuttumisessa. Kehitysehdotuksiin koottiinkin tutkimustulosten pohjalta viestinnän parantaminen, yhteisen toimintasuunnitelman laatiminen, sekä vakituisen yhteyshenkilön nimeäminen.
Lopputulemana tutkimukselle saatiin hyvä aihio siitä mistä lähteä liikkeelle yhteistyön parantamiseksi. Tutkimuksen avulla saatiin myös korostettua sitä, että yhteistyöhaluja löytyy molempien toimijoiden puolin, mutta ne pitäisi saada vielä tehokkaammin käytännön tasolle.