Ohjausta tulevaisuuden työhön: osaamisidentiteetin ja täsmätyökyvyn merkitys muuttuvassa työelämässä
Veijalainen, Tea (2023)
Veijalainen, Tea
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023113033233
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023113033233
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkastellaan, miten ohjauksella voidaan tukea osaamisidentiteetin muodostumista ja kehittymistä, miten työnhaun ohjauksessa voidaan huomioida saavutettavuuden haasteita ja miten tulevaisuusohjausta voidaan hyödyntää työelämään siirtymisen tukena. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaisia tulevaisuusohjauksen menetelmiä voidaan hyödyntää työnhaun ohjauksessa. Tutkimuksessa keskityttiin myös täsmätyökykyisten henkilöiden työllistymisen sekä työelämän ja työnhaun monimuotoisuuden ja saavutettavuuden edistämisen keinoihin.
Opinnäytetyön tilaajana oli Saavutettavat koulutuspolut ja oikeus oppia - Saako oppia (ESR) -hanke. Opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämistyö, joka toteutettiin hyödyntämällä laadullisen tutkimuksen menetelmiä ja taistelevan tutkimuksen viitekehystä. Tutkimusaineistoa kerättiin neljässä eri yhteiskehittämisen tulevaisuustyöpajassa sekä teemahaastatteluilla, joihin osallistui Saako oppia -hankkeen osallistujia ja hanketiimin jäseniä. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys liittyy sosiaalipedagogiikan, tulevaisuusohjauksen, osaamisidentiteetin sekä saavutettavuuden ja monimuotoisuuden teemojen ympärille.
Aineiston perusteella ohjaus, joka keskittyy vahvistamaan osaamisidentiteettiä, voi auttaa yksilöä tunnistamaan erilaisia vaihtoehtoja ja mahdollisuuksia, luoda toivoa ja auttaa tulevaisuuden hahmottamisessa. Tulevaisuudessa tulisi arvostaa enemmän non-formaaleissa ympäristöissä hankittua osaamista. Oman osaamisen tunnistaminen, sanoittaminen ja soveltaminen ovat tulevaisuuden tärkeimpiä työelämätaitoja. Työnhaun tueksi kaivataan ohjausta sen kaikissa vaiheissa. Tulevaisuudessa työnhakuprosessin toivotaan olevan nykyistä sujuvampaa, vuorovaikutteisempaa ja painottuvan vahvuuksiin. Työpaikoista toivotaan enemmän tietoa työnhakijan saataville. Organisaatioiden tulisi kaikilla tasoillaan edistää monimuotoisuutta. Myös ennakkoluuloihin ja asenteisiin tulisi puuttua tehokkaasti. Huomio on kiinnitettävä osaamisen johtamiseen, työhyvinvointiin ja yksilöllisten tarpeiden huomiointiin, kuten työtehtävien räätälöintiin ja täsmätyöllistämisen edistämiseen.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi tulevaisuusohjausta hyödyntävä työkirja Ohjausta tulevaisuuden työhön. Työkirja on tarkoitettu työnhaun ohjaukseen ja se on myös laajemmin hyödynnettävissä. Tehtävien tavoitteena on auttaa yksilöä tunnistamaan ja sanoittamaan omaa osaamistaan, vahvuuksiaan ja osaamisidentiteettiään.
Opinnäytetyön tilaajana oli Saavutettavat koulutuspolut ja oikeus oppia - Saako oppia (ESR) -hanke. Opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämistyö, joka toteutettiin hyödyntämällä laadullisen tutkimuksen menetelmiä ja taistelevan tutkimuksen viitekehystä. Tutkimusaineistoa kerättiin neljässä eri yhteiskehittämisen tulevaisuustyöpajassa sekä teemahaastatteluilla, joihin osallistui Saako oppia -hankkeen osallistujia ja hanketiimin jäseniä. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys liittyy sosiaalipedagogiikan, tulevaisuusohjauksen, osaamisidentiteetin sekä saavutettavuuden ja monimuotoisuuden teemojen ympärille.
Aineiston perusteella ohjaus, joka keskittyy vahvistamaan osaamisidentiteettiä, voi auttaa yksilöä tunnistamaan erilaisia vaihtoehtoja ja mahdollisuuksia, luoda toivoa ja auttaa tulevaisuuden hahmottamisessa. Tulevaisuudessa tulisi arvostaa enemmän non-formaaleissa ympäristöissä hankittua osaamista. Oman osaamisen tunnistaminen, sanoittaminen ja soveltaminen ovat tulevaisuuden tärkeimpiä työelämätaitoja. Työnhaun tueksi kaivataan ohjausta sen kaikissa vaiheissa. Tulevaisuudessa työnhakuprosessin toivotaan olevan nykyistä sujuvampaa, vuorovaikutteisempaa ja painottuvan vahvuuksiin. Työpaikoista toivotaan enemmän tietoa työnhakijan saataville. Organisaatioiden tulisi kaikilla tasoillaan edistää monimuotoisuutta. Myös ennakkoluuloihin ja asenteisiin tulisi puuttua tehokkaasti. Huomio on kiinnitettävä osaamisen johtamiseen, työhyvinvointiin ja yksilöllisten tarpeiden huomiointiin, kuten työtehtävien räätälöintiin ja täsmätyöllistämisen edistämiseen.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi tulevaisuusohjausta hyödyntävä työkirja Ohjausta tulevaisuuden työhön. Työkirja on tarkoitettu työnhaun ohjaukseen ja se on myös laajemmin hyödynnettävissä. Tehtävien tavoitteena on auttaa yksilöä tunnistamaan ja sanoittamaan omaa osaamistaan, vahvuuksiaan ja osaamisidentiteettiään.