The Fusion of Fashion and Technology : Uncovering the Benefits and Drawbacks of Digital Fashion
Granqvist, Emma (2023)
Granqvist, Emma
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023113032978
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023113032978
Tiivistelmä
Muodin ja teknologian risteyksessä on syntynyt muotimaailmaa muuttava ilmiö, digitaalinen muoti. Tämän tutkimuksen tavoitteena on tarjota kattava käsitys digitaalisten vaatteiden mahdollisuuksista, tutkimalla niihin liittyviä hyötyjä ja haasteita fygitaalisissa ja virtuaalisissa konteksteissa.
Opinnäytetyö toteutettiin tapaustutkimuksena sisältäen toissijaista aineistoa useista lähteistä sekä havainnoinnista saatua ensisijaista tutkimusdataa. Tutkimusaineisto analysoitiin teema-analyysin periaatteita noudattaen. Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja oli LUME, joka on akateeminen tutkimushanke, jossa tutkittiin luovaa kenttää kehittyvässä virtuaalimaailmassa.
Tämä tutkimus tarjoaa kattavaa tietoa digitaalisen muodin nykytilasta. Vaikka digitaalisen muodin käytännöt ovat vasta kokeiluvaiheessa, niillä on havaittu monipuolisia vaikutuksia arvoketjuun. Digitaalisen muodin teknologiat ja virtuaaliympäristöt antavat vaatebrändeille mahdollisuuden päästä kansainvälisille markkinoille ja parantaa kuluttajakokemuksia interaktiivisen sisällön avulla. Vaikka vuorovaikutteisten brändikokemusten ja digitalisoitujen vaatteiden kysyntä kasvaa, kriittiset asenteet ja teknologiset haasteet ovat estäneet niiden yleistymisen. 3D-työkalujen ja immersiivisten teknologioiden hyödyntäminen fyysisten vaatteiden arvoketjussa voi johtaa tehokkaampiin tuotantoprosesseihin ja parempaan tuotesuunnitteluun, mutta taloudellisten resurssien ja moniulotteisen asiantuntemuksen tarve ovat estäneet laajamittaisen käyttöönoton. Vaatteiden dematerialisointi voi edistää vaateteollisuuden kestävämpää tuotantoa ja kulutusta, mikä korostaa tutkimuksen merkitystä tällä alalla.
Opinnäytetyö toteutettiin tapaustutkimuksena sisältäen toissijaista aineistoa useista lähteistä sekä havainnoinnista saatua ensisijaista tutkimusdataa. Tutkimusaineisto analysoitiin teema-analyysin periaatteita noudattaen. Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja oli LUME, joka on akateeminen tutkimushanke, jossa tutkittiin luovaa kenttää kehittyvässä virtuaalimaailmassa.
Tämä tutkimus tarjoaa kattavaa tietoa digitaalisen muodin nykytilasta. Vaikka digitaalisen muodin käytännöt ovat vasta kokeiluvaiheessa, niillä on havaittu monipuolisia vaikutuksia arvoketjuun. Digitaalisen muodin teknologiat ja virtuaaliympäristöt antavat vaatebrändeille mahdollisuuden päästä kansainvälisille markkinoille ja parantaa kuluttajakokemuksia interaktiivisen sisällön avulla. Vaikka vuorovaikutteisten brändikokemusten ja digitalisoitujen vaatteiden kysyntä kasvaa, kriittiset asenteet ja teknologiset haasteet ovat estäneet niiden yleistymisen. 3D-työkalujen ja immersiivisten teknologioiden hyödyntäminen fyysisten vaatteiden arvoketjussa voi johtaa tehokkaampiin tuotantoprosesseihin ja parempaan tuotesuunnitteluun, mutta taloudellisten resurssien ja moniulotteisen asiantuntemuksen tarve ovat estäneet laajamittaisen käyttöönoton. Vaatteiden dematerialisointi voi edistää vaateteollisuuden kestävämpää tuotantoa ja kulutusta, mikä korostaa tutkimuksen merkitystä tällä alalla.