Ohjelmistokehitystiimien yhteistyön laatu asiointipalvelujen yhdistymisen jälkeen
Kovasiipi, Terhi (2023)
Kovasiipi, Terhi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023113033004
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023113033004
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin, millaiseksi kohdeorganisaation asiointipalvelua yhdessä kehittävien sisäisten kehitystiimien yhteistyön laatu on muodostunut sen jälkeen, kun aiemmin erilliset asiointipalvelut yhdistettiin. Yhteistyön laatua tarkasteltiin vuosi palvelun käyttöönoton jälkeen.
Opinnäytetyössä oli tarkoitus kehittää asiointipalvelun parissa työskentelevien ohjelmistokehitystiimien yhteistyötä käyttöönottovaiheen jälkeen eteenpäin uudessa tilanteessa, jossa tiimit työstävät yhdessä saman palvelun eri osia. Opinnäytetyöprosessin aikana selvitettiin tiimien vuorovaikutusta ja kommunikaatiota, keskinäisten riippuvuuksien tuntemista, pandemian myötä yleistyneen etätyön vaikutusta yhteistyöhön ja ylipäätään sitä, mikä yhteistyössä koettiin toimivaksi ja mikä ei.
Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisin menetelmin tapaustutkimuksena. Tiedonkeruumenetelmäksi valikoitui haastattelu, joita pidetiin yhteensä 12 kappaletta touko-kesäkuussa 2023.
Tutkimuksen tuloksissa esiin nousi kaksi pääteemaa: ensinnäkin tarve viestinnän selkeytykselle ja vuorovaikutuksen lisäämiselle sekä toisekseen tarve yhteisille tavoitteille ja ison kuvan ymmärtämiselle. Näihin teemoihin pureutumalla pystytään kohdeorganisaation asiointipalvelua kehittävien ohjelmistokehitystiimien välistä yhteistyön laatua viemään seuraavalle tasolle.
Tutkimuksen lopputuotteena syntyi kohdeorganisaatiolle annettavia kehittämisehdotuksia askelmerkeiksi esiin tulleisiin kehityskohteisiin vastaamiseksi. Niiden perimmäisenä ajatuksena oli jokaisen tutkimukseen kuuluvan tiimin jäsenen työskentelyn helpottaminen yhteistyön muuttuessa entistä sujuvammaksi. Ehdotusten avulla kohdeorganisaatio voi parantaa entisestään työtyytyväisyyttä, tiimien yhteistyön tehokkuutta, riippuvuuksien hallintaa ja tiimien välistä kommunikaatiota, mikä lopulta myötävaikuttaa koko organisaation suorituskykyyn ja tavoitteiden saavuttamiseen.
Opinnäytetyössä oli tarkoitus kehittää asiointipalvelun parissa työskentelevien ohjelmistokehitystiimien yhteistyötä käyttöönottovaiheen jälkeen eteenpäin uudessa tilanteessa, jossa tiimit työstävät yhdessä saman palvelun eri osia. Opinnäytetyöprosessin aikana selvitettiin tiimien vuorovaikutusta ja kommunikaatiota, keskinäisten riippuvuuksien tuntemista, pandemian myötä yleistyneen etätyön vaikutusta yhteistyöhön ja ylipäätään sitä, mikä yhteistyössä koettiin toimivaksi ja mikä ei.
Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisin menetelmin tapaustutkimuksena. Tiedonkeruumenetelmäksi valikoitui haastattelu, joita pidetiin yhteensä 12 kappaletta touko-kesäkuussa 2023.
Tutkimuksen tuloksissa esiin nousi kaksi pääteemaa: ensinnäkin tarve viestinnän selkeytykselle ja vuorovaikutuksen lisäämiselle sekä toisekseen tarve yhteisille tavoitteille ja ison kuvan ymmärtämiselle. Näihin teemoihin pureutumalla pystytään kohdeorganisaation asiointipalvelua kehittävien ohjelmistokehitystiimien välistä yhteistyön laatua viemään seuraavalle tasolle.
Tutkimuksen lopputuotteena syntyi kohdeorganisaatiolle annettavia kehittämisehdotuksia askelmerkeiksi esiin tulleisiin kehityskohteisiin vastaamiseksi. Niiden perimmäisenä ajatuksena oli jokaisen tutkimukseen kuuluvan tiimin jäsenen työskentelyn helpottaminen yhteistyön muuttuessa entistä sujuvammaksi. Ehdotusten avulla kohdeorganisaatio voi parantaa entisestään työtyytyväisyyttä, tiimien yhteistyön tehokkuutta, riippuvuuksien hallintaa ja tiimien välistä kommunikaatiota, mikä lopulta myötävaikuttaa koko organisaation suorituskykyyn ja tavoitteiden saavuttamiseen.