Levin ja Rukan verkkosivustojen käytettävyyden arviointi
Rossi, Elias (2023)
Rossi, Elias
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023113032931
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023113032931
Tiivistelmä
Verkkosivuston käytettävyydellä on suuri merkitys sen menestykseen. Käytettävyydellä tarkoitetaan sitä, kuinka mutkattomasti käyttäjä pääsee tekemiensä toimintojen kautta haluamaansa päämäärään. Käytettävyyteen liittyy kuitenkin myös useita eri ulottuvuuksia, kuten käyttäjän subjektiivinen kokemus käytettävyydestä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Levin ja Rukan verkkosivujen työpöytäversion käytettävyyttä. Tällä haluttiin löytää konkreettisia havaintoja molempien palveluiden käytettävyydestä ja nostaa esiin mahdollisesti löytyviä käytettävyysongelmia. Lisäksi työssä pyrittiin tekemään havaintoja käytetyistä käytettävyyden arvioinnin menetelmistä.
Käytettävyystestauksessa palvelun kohderyhmään kuuluva testihenkilö suorittaa hänelle ennalta määritettyjä tehtäviä tutkimuksen kohteena olevalla palvelulla tai tuotteella. Sen avulla saadaan tehokkaasti objektiivista tietoa palvelun käytettävyydestä. Lisäksi voidaan käyttää testiä tukevia menetelmiä, kuten haastatteluja ja kyselylomakkeita.
Tässä opinnäytetyössä neljä käyttäjää suoritti yleisiin käyttötapauksiin perustuvia tehtäviä molemmilla sivustoilla. Käytettävyystestin tukena käytettiin avointa haastattelua ja kysymyslomaketta. Testitehtäviä oli yhteensä seitsemän ja niiden suoritusajat sekä havainnot kirjattiin muistiin. Testin jälkeen testihenkilöt vastasivat kyselylomakkeeseen sekä avoimeen haastatteluun.
Kaikki testihenkilöt onnistuivat suorittamaan heille määritellyt tehtävät onnistuneesti. Tehtävien aikana tehtiin kuitenkin havaintoja pienehköistä käytettävyysongelmista, jotka toistuivat usean käyttäjän kohdalla. Levin sivustolla tehtävän suorittamiseen kului keskimäärin 38,6 sekuntia ja Rukan keskimäärin 36,1 sekuntia. Subjektiivista käytettävyyttä mittaavasta kyselylomakkeesta Levi sai arvosanan 3,95/5 ja Ruka 3,2/5. Haastatteluissa nousi esiin yhtäläisyyksiä, kuten sivuston suuren sisältömäärän negatiivinen vaikutus asioiden havainnointiin.
Kummatkin arvioiduista sivustoista olivat testihenkilöiden mukaan käytettävyydeltään hyviä, eikä kriittisiä ongelmia löytynyt. Arvioinnissa kuitenkin löydettiin käytettävyyteen negatiivisesti vaikuttavia tekijöitä kuten esimerkiksi sisällön suuri määrä ja vaikeus havainnoida tarvittavia elementtejä sivustolla. Käytettävyystestaus osoittautui tehokkaaksi tavaksi arvioida verkkopalvelun käytettävyyttä myös kokemattomalla testaajalla. Testit sujuivat ongelmitta ja niiden avulla löydettiin usean henkilön kohdalla toistuvia ongelmakohtia. Testin jälkeisen haastattelun avulla saatiin myös arvokasta tietoa ja huomattiin, että testihenkilön kyky sanoittaa kokemuksiaan vaikuttaa haastattelusta saataviin tuloksiin suuresti. Kyselylomakkeen avulla saatiin onnistuneesti tietoa käyttäjien subjektiivisesta kokemuksesta käytettävyydestä, vaikka otanta olikin pieni
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Levin ja Rukan verkkosivujen työpöytäversion käytettävyyttä. Tällä haluttiin löytää konkreettisia havaintoja molempien palveluiden käytettävyydestä ja nostaa esiin mahdollisesti löytyviä käytettävyysongelmia. Lisäksi työssä pyrittiin tekemään havaintoja käytetyistä käytettävyyden arvioinnin menetelmistä.
Käytettävyystestauksessa palvelun kohderyhmään kuuluva testihenkilö suorittaa hänelle ennalta määritettyjä tehtäviä tutkimuksen kohteena olevalla palvelulla tai tuotteella. Sen avulla saadaan tehokkaasti objektiivista tietoa palvelun käytettävyydestä. Lisäksi voidaan käyttää testiä tukevia menetelmiä, kuten haastatteluja ja kyselylomakkeita.
Tässä opinnäytetyössä neljä käyttäjää suoritti yleisiin käyttötapauksiin perustuvia tehtäviä molemmilla sivustoilla. Käytettävyystestin tukena käytettiin avointa haastattelua ja kysymyslomaketta. Testitehtäviä oli yhteensä seitsemän ja niiden suoritusajat sekä havainnot kirjattiin muistiin. Testin jälkeen testihenkilöt vastasivat kyselylomakkeeseen sekä avoimeen haastatteluun.
Kaikki testihenkilöt onnistuivat suorittamaan heille määritellyt tehtävät onnistuneesti. Tehtävien aikana tehtiin kuitenkin havaintoja pienehköistä käytettävyysongelmista, jotka toistuivat usean käyttäjän kohdalla. Levin sivustolla tehtävän suorittamiseen kului keskimäärin 38,6 sekuntia ja Rukan keskimäärin 36,1 sekuntia. Subjektiivista käytettävyyttä mittaavasta kyselylomakkeesta Levi sai arvosanan 3,95/5 ja Ruka 3,2/5. Haastatteluissa nousi esiin yhtäläisyyksiä, kuten sivuston suuren sisältömäärän negatiivinen vaikutus asioiden havainnointiin.
Kummatkin arvioiduista sivustoista olivat testihenkilöiden mukaan käytettävyydeltään hyviä, eikä kriittisiä ongelmia löytynyt. Arvioinnissa kuitenkin löydettiin käytettävyyteen negatiivisesti vaikuttavia tekijöitä kuten esimerkiksi sisällön suuri määrä ja vaikeus havainnoida tarvittavia elementtejä sivustolla. Käytettävyystestaus osoittautui tehokkaaksi tavaksi arvioida verkkopalvelun käytettävyyttä myös kokemattomalla testaajalla. Testit sujuivat ongelmitta ja niiden avulla löydettiin usean henkilön kohdalla toistuvia ongelmakohtia. Testin jälkeisen haastattelun avulla saatiin myös arvokasta tietoa ja huomattiin, että testihenkilön kyky sanoittaa kokemuksiaan vaikuttaa haastattelusta saataviin tuloksiin suuresti. Kyselylomakkeen avulla saatiin onnistuneesti tietoa käyttäjien subjektiivisesta kokemuksesta käytettävyydestä, vaikka otanta olikin pieni