Sähköisen potilassiirtojärjestelmä Uoman käytön kehittäminen Pirkanmaan lähipalvelusairaaloissa
Näykki, Jenna (2023)
Näykki, Jenna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112932739
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112932739
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä potilaslogistiikkaan erikoistuneen ohjelmistoyrityksen Unitary Healthcare Oy:n kanssa. Yritys on luonut Uoma-potilassiirtojärjestelmän. Opinnäytetyön tavoite oli kehittää potilassiirtojärjestelmä Uoman käyttöönottoa ja käyttöä lähipalvelusairaaloiden jatkohoitopaikoissa luomalla siihen ohje tutkimustuloksiin perustuen. Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää Uomasta saadun datan ja lähipalvelusairaaloissa tehtyjen haastattelujen avulla sähköisen potilassiirtojärjestelmä Uoman vahvuudet ja heikkoudet lähipalvelusairaaloiden käytössä sekä selvittää yksiköiden suorituskykyä jatkohoitopaikkana. Opinnäytetyön tutkimuskysymykset olivat: Mitkä tekijät vaikuttavat sähköisen potilassiirtojärjestelmän tarkoituksenmukaiseen käyttöön lähipalvelusairaaloissa? Miten lähipalvelusairaaloissa voidaan edistää hoitohenkilökunnan sujuvaa Uoman käyttöä? Minkälaista tukea lähipalvelusairaaloiden hoitohenkilökunta kokee tarvitsevansa Uoman käytössä?
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena haastattelututkimuksena Pirkanmaan lähipalvelusairaaloissa, niissä työskenteleville hoitajille, jotka käyttivät Uomaa työssään ja olivat vapaaehtoisia haastateltaviksi (N=25). Tehdyt haastattelut olivat puolistrukturoituja ja haastatteluiden runkona käytetty haastattelulomake tehtiin opinnäytetyön käsitteellisen viitekehyksen pohjalta. Haastattelujen tulokset litteroitiin, teemoiteltiin ja niiden pohjalta tehtiin seitsemänportainen ohje heikommin suoriutuville lähipalvelusairaaloille, miten parantaa Uoman käyttöä yksiköissä. Haastatteluiden tulokset yhdistettiin teoriaan abduktiivista menetelmää hyödyntäen.
Kaikissa tutkimuskysymyksissä yhteisenä tekijänä nousi esiin Uoma-vastuuhenkilön merkitys. Vastuuhenkilöllä voidaan helpottaa koko yksikön työtaakkaa ja ohjata resursseja oikein. Näin voidaan myös koordinoida hoitoa ja varmistaa hoidon jatkuvuus. Hoitajien lisäksi siis myös potilas hyötyy ohjelmiston oikeasta käytöstä. Jatkotutkimusehdotuksina opinnäytetyössä esitetään selvitettäväksi, mikä on hyvä potilassiirto, kuinka paljon Uoma säästää aikaa potilassiirroissa verrattuna puhelimeen sekä mikä on päivystyksen rooli potilassiirroissa ja kuinka päivystyksen potilassiirtoja voisi parantaa hyvinvointiteknologian avulla.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena haastattelututkimuksena Pirkanmaan lähipalvelusairaaloissa, niissä työskenteleville hoitajille, jotka käyttivät Uomaa työssään ja olivat vapaaehtoisia haastateltaviksi (N=25). Tehdyt haastattelut olivat puolistrukturoituja ja haastatteluiden runkona käytetty haastattelulomake tehtiin opinnäytetyön käsitteellisen viitekehyksen pohjalta. Haastattelujen tulokset litteroitiin, teemoiteltiin ja niiden pohjalta tehtiin seitsemänportainen ohje heikommin suoriutuville lähipalvelusairaaloille, miten parantaa Uoman käyttöä yksiköissä. Haastatteluiden tulokset yhdistettiin teoriaan abduktiivista menetelmää hyödyntäen.
Kaikissa tutkimuskysymyksissä yhteisenä tekijänä nousi esiin Uoma-vastuuhenkilön merkitys. Vastuuhenkilöllä voidaan helpottaa koko yksikön työtaakkaa ja ohjata resursseja oikein. Näin voidaan myös koordinoida hoitoa ja varmistaa hoidon jatkuvuus. Hoitajien lisäksi siis myös potilas hyötyy ohjelmiston oikeasta käytöstä. Jatkotutkimusehdotuksina opinnäytetyössä esitetään selvitettäväksi, mikä on hyvä potilassiirto, kuinka paljon Uoma säästää aikaa potilassiirroissa verrattuna puhelimeen sekä mikä on päivystyksen rooli potilassiirroissa ja kuinka päivystyksen potilassiirtoja voisi parantaa hyvinvointiteknologian avulla.