Myynnin ja markkinoinnin yhteistyön kehittäminen Ceili Oy:ssä
Nurminen, Emilia (2023)
Nurminen, Emilia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112932779
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112932779
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin vuoden 2023 aikana. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli suomalainen IT-alan konsultointiyritys Ceili Oy. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia myynnin ja markkinoinnin yhteistyön nykyisiä toimintamalleja yrityksessä. Tarkoituksena oli syventyä näiden kahden osaston yhteistyön haasteisiin, hyötyihin ja mahdollisiin kehityskohteisiin. Toimeksiantona oli tarjota kehitysehdotuksia, jotka voisivat parantaa yrityksen toimintaa, sillä myynnin ja markkinoinnin välinen yhteistyö ja sen kehitys on kriittisesti tärkeässä roolissa yrityksen liiketoiminnan kannalta.
Työssä tarkasteltiin myynnin ja markkinoinnin yhteistyön eri osa-alueita kattavasti. Tietoperusta rakentui kirjoista, tutkimuksista, verkkosivuista, blogeista, podcasteista ja webinaareista Keskeisiä lähteitä olivat Mattilan ja Rautiaisen teos Putki - Johda markkinointia ja myyntiä yhdessä, Harvard Business Review, Salesforce ja SalesCommunications.
Työssä oli myös merkittävä rooli Ceilin työntekijöiden haastatteluilla, jotka toivat syvyyttä opinnäytetyön aiheeseen. Opinnäytetyössä esiteltiin myös käytännön esimerkkejä eri yritysten toimenpiteistä yhteistyön vahvistamiseksi. Näiden esimerkkien avulla pyrittiin konkretisoimaan, miten teoriaa voidaan soveltaa käytäntöön. Työssä korostettiin, että yhteistyön vahvistaminen vaatii jatkuvaa kehitystä ja sopeutumista muuttuviin olosuhteisiin.
Yksi keskeisimmistä havainnoista oli, että yhteiset tavoitteet, mittarit, asiakasymmärrys ja yhteinen kieli ovat avainasemassa myynnin ja markkinoinnin yhteistyön kehittämisessä. Näiden el-menttien yhteensovittaminen luo vahvan perustan tehokkaalle yhteistyölle. Lisäksi teknologian hyödyntäminen nähdään merkittävänä tekijänä, mikä ei ole yllättävää nykyaikaisessa liiketoimintaympäristössä.
Opinnäytetyö vahvisti, että Ceili Oy tekee oikeita asioita myynnin ja markkinoinnin yhteistyön näkökulmasta. Heidän pitää muun muassa jatkaa yhteisten työkalujen käyttämistä ja pitää yllä yhteistyötä järjestelmällisesti molempien toimintojen puolelta.
Yhteenvetona voidaan todeta, että myynnin ja markkinoinnin välinen yhteistyö on moniulotteinen ja vaativa alue, mutta sen tehokas kehittäminen tuo merkittäviä etuja yrityksien liiketoimintaan.
Työssä tarkasteltiin myynnin ja markkinoinnin yhteistyön eri osa-alueita kattavasti. Tietoperusta rakentui kirjoista, tutkimuksista, verkkosivuista, blogeista, podcasteista ja webinaareista Keskeisiä lähteitä olivat Mattilan ja Rautiaisen teos Putki - Johda markkinointia ja myyntiä yhdessä, Harvard Business Review, Salesforce ja SalesCommunications.
Työssä oli myös merkittävä rooli Ceilin työntekijöiden haastatteluilla, jotka toivat syvyyttä opinnäytetyön aiheeseen. Opinnäytetyössä esiteltiin myös käytännön esimerkkejä eri yritysten toimenpiteistä yhteistyön vahvistamiseksi. Näiden esimerkkien avulla pyrittiin konkretisoimaan, miten teoriaa voidaan soveltaa käytäntöön. Työssä korostettiin, että yhteistyön vahvistaminen vaatii jatkuvaa kehitystä ja sopeutumista muuttuviin olosuhteisiin.
Yksi keskeisimmistä havainnoista oli, että yhteiset tavoitteet, mittarit, asiakasymmärrys ja yhteinen kieli ovat avainasemassa myynnin ja markkinoinnin yhteistyön kehittämisessä. Näiden el-menttien yhteensovittaminen luo vahvan perustan tehokkaalle yhteistyölle. Lisäksi teknologian hyödyntäminen nähdään merkittävänä tekijänä, mikä ei ole yllättävää nykyaikaisessa liiketoimintaympäristössä.
Opinnäytetyö vahvisti, että Ceili Oy tekee oikeita asioita myynnin ja markkinoinnin yhteistyön näkökulmasta. Heidän pitää muun muassa jatkaa yhteisten työkalujen käyttämistä ja pitää yllä yhteistyötä järjestelmällisesti molempien toimintojen puolelta.
Yhteenvetona voidaan todeta, että myynnin ja markkinoinnin välinen yhteistyö on moniulotteinen ja vaativa alue, mutta sen tehokas kehittäminen tuo merkittäviä etuja yrityksien liiketoimintaan.