Kaltoinkohtelun tunnistaminen ja kaltoinkohdellun alle kouluikäisen lapsen tukeminen hoitotyön näkökulmasta: kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Kaurila, Petra (2023)
Kaurila, Petra
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023113032842
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023113032842
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutetaan osana SeAMKin Terveyden edistäminen ja hoito -tutkimusohjelmaa. Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa tietoa alle kouluikäisten lasten kaltoinkohtelun tunnistamisesta ja tukemisesta hoitotyössä työskenteleville.
Esitetyt tutkimuskysymykset olivat: Miten kaltoinkohtelua tunnistetaan hoitotyössä? Millaiset tekijät helpottavat kaltoinkohtelun tunnistamista hoitotyössä? Millaista tukea alle kouluikäiset kaltoinkohdellut lapset ja heidän perheensä saavat hoitotyössä tai millaista tukea heille nähtäisiin tarpeellisena antaa?
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineistohaut tehtiin käyttämällä Cinahl-tietokantaa. Aineistohaut toteutettiin kesän 2023 aikana. Opinnäytetyöhön valittiin yhdeksän englanninkielistä artikkelia. Aineisto ryhmiteltiin sisällönanalyysiä käyttäen.
Lapsen kaltionkohtelun tunnistaminen on haastavaa. Alle kouluikäisen lapsen kaltoinkohtelun tunnistamista helpottaa hoitotyöntekijän laaja-alainen ammattitaito ja kyky tunnistaa riskitekijöitä. Kaltoinkohtelun tunnistamista helpottavat myös erilaiset arviointityökalut ja yhteistyö sekä perheen että kollegan kanssa. Sairaanhoitajat tukevat kokonaisvaltaisesti perhekeskeistä hoitoa antaen kaltoinkohtelutilanteissa. He ohjaavat, neuvovat ja edistävät kiintymyssuhdetta lapsen ja vanhemman välillä. Lasten kaltoinkohtelun tunnistamisen ja tukemisen helpottamiseksi ehdotetaan moniammatillisien tiimien perustamista sairaaloihin.
Esitetyt tutkimuskysymykset olivat: Miten kaltoinkohtelua tunnistetaan hoitotyössä? Millaiset tekijät helpottavat kaltoinkohtelun tunnistamista hoitotyössä? Millaista tukea alle kouluikäiset kaltoinkohdellut lapset ja heidän perheensä saavat hoitotyössä tai millaista tukea heille nähtäisiin tarpeellisena antaa?
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineistohaut tehtiin käyttämällä Cinahl-tietokantaa. Aineistohaut toteutettiin kesän 2023 aikana. Opinnäytetyöhön valittiin yhdeksän englanninkielistä artikkelia. Aineisto ryhmiteltiin sisällönanalyysiä käyttäen.
Lapsen kaltionkohtelun tunnistaminen on haastavaa. Alle kouluikäisen lapsen kaltoinkohtelun tunnistamista helpottaa hoitotyöntekijän laaja-alainen ammattitaito ja kyky tunnistaa riskitekijöitä. Kaltoinkohtelun tunnistamista helpottavat myös erilaiset arviointityökalut ja yhteistyö sekä perheen että kollegan kanssa. Sairaanhoitajat tukevat kokonaisvaltaisesti perhekeskeistä hoitoa antaen kaltoinkohtelutilanteissa. He ohjaavat, neuvovat ja edistävät kiintymyssuhdetta lapsen ja vanhemman välillä. Lasten kaltoinkohtelun tunnistamisen ja tukemisen helpottamiseksi ehdotetaan moniammatillisien tiimien perustamista sairaaloihin.