Slackin käyttöönotto työyhteisöviestinnässä
Akkanen, Riikka (2023)
Akkanen, Riikka
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112932716
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112932716
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on laadittu toimeksiantona kotimaisen hotelliketjun Helsingin toimipisteelle. Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena on saada toimipisteen työyhteisöviestintään uusi työkalu.
Työyhteisöviestintä voidaan jakaa viralliseen ja epäviralliseen viestintään. Virallista viestintää on esimerkiksi tiedotteet ja epävirallista viestintää on muun muassa taukotilassa käytävä keskuste-lu. Viestinnän perustarkoitus on sujuvoittaa työntekoa ja sen suunnittelussa kannattaakin linjata yhteiset käytännöt päivittäisviestintään. Työyhteisöviestinnässä on välillisiä ja välittömiä kanavia. Välilliset eli kirjalliset kanavat, kuten sähköposti, pikaviestimet, intranet ja tiedotteet ovat yhdistettävissä yhdelle viestintäalustalle.
Tiimiviestintään on olemassa muutamia eri alustoja. Tähän opinnäytetyöhön valikoitui Slack. Slackin jalkauttamiseksi organisaation henkilöstölle laadittiin toimintamanuaali, jossa on koottuna alustan keskeisimmät toiminnot sekä käyttöoikeudet, havainnollistettuna kuvien avulla. Jalkautusprojekti toteutettiin kahdessa eri osassa. Ensin pilotointijaksolla yhdellä osastolla, jonka jälkeen Slackiin lisättiin muut organisaation työntekijät. Kuukauden kestäneen kokeilun jälkeen toimin-tamanuaalista laadittiin palautekysely.
Kyselyn perusteella toimintamanuaali koettiin hyödyllisenä ja selkeänä. Jalkautusta ajatellen palautekyselyssä toivottiin tiimikohtaista koulutusta sekä aktiivisempaa viestintää alustalla.
Kehittämisehdotuksena projektin jatkamiseksi ehdottaisin manuaalin jakamista tulosteena jokaiselle osastolle. Tämän lisäksi tiimikohtaiset koulutukset ja tiimien päivittäiskommunikoinnin siirto uudelle alustalle asteittain. Jotta toimintamanuaali ja sitä myöten alusta tulee tutuksi, tähän voisi laatia jonkin pienen tehtävän, kuten viestin lähettäminen tiimille Slackissä.
Työyhteisöviestintä voidaan jakaa viralliseen ja epäviralliseen viestintään. Virallista viestintää on esimerkiksi tiedotteet ja epävirallista viestintää on muun muassa taukotilassa käytävä keskuste-lu. Viestinnän perustarkoitus on sujuvoittaa työntekoa ja sen suunnittelussa kannattaakin linjata yhteiset käytännöt päivittäisviestintään. Työyhteisöviestinnässä on välillisiä ja välittömiä kanavia. Välilliset eli kirjalliset kanavat, kuten sähköposti, pikaviestimet, intranet ja tiedotteet ovat yhdistettävissä yhdelle viestintäalustalle.
Tiimiviestintään on olemassa muutamia eri alustoja. Tähän opinnäytetyöhön valikoitui Slack. Slackin jalkauttamiseksi organisaation henkilöstölle laadittiin toimintamanuaali, jossa on koottuna alustan keskeisimmät toiminnot sekä käyttöoikeudet, havainnollistettuna kuvien avulla. Jalkautusprojekti toteutettiin kahdessa eri osassa. Ensin pilotointijaksolla yhdellä osastolla, jonka jälkeen Slackiin lisättiin muut organisaation työntekijät. Kuukauden kestäneen kokeilun jälkeen toimin-tamanuaalista laadittiin palautekysely.
Kyselyn perusteella toimintamanuaali koettiin hyödyllisenä ja selkeänä. Jalkautusta ajatellen palautekyselyssä toivottiin tiimikohtaista koulutusta sekä aktiivisempaa viestintää alustalla.
Kehittämisehdotuksena projektin jatkamiseksi ehdottaisin manuaalin jakamista tulosteena jokaiselle osastolle. Tämän lisäksi tiimikohtaiset koulutukset ja tiimien päivittäiskommunikoinnin siirto uudelle alustalle asteittain. Jotta toimintamanuaali ja sitä myöten alusta tulee tutuksi, tähän voisi laatia jonkin pienen tehtävän, kuten viestin lähettäminen tiimille Slackissä.