Sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemukset harjoittelujen laatusuosituksista
Huttunen, Mirka; Suomalainen, Tiina (2023)
Huttunen, Mirka
Suomalainen, Tiina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112932730
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112932730
Tiivistelmä
Ammattikorkeakoulujen terveysalan harjoitteluihin vuonna 2020 tehtyjen laatusuositusten tarkoituksena on selventää ja yhtenäistää harjoittelujen toteutumista opiskelijoiden kesken kuvaamalla opiskelijan, opet-tajan ja ammattikorkeakoulun tehtäviä ennen harjoittelua, sen aikana ja jälkeen. Laatusuositusten toimi-vuutta on syytä arvioida, sillä terveysalan harjoittelujen laatusuosituksien päivittäminen säännöllisin vä-liajoin on tärkeää sairaanhoitajaopiskelijoiden laadukkaan ammattitaitoa edistävän harjoittelun kehittä-miseksi.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata Savonia–ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoiden koke-muksia terveysalan harjoittelujen laatusuosituksien toteutumisesta. Opinnäytetyömme tavoitteena oli, että Savonia–ammattikorkeakoulu voi hyödyntää tuloksia harjoittelun laatusuositusten toteutumisen arvi-oinnissa ja kehittämisessä laatusuosituksien tavoitteisiin pohjautuen. Yhteistyötaho opinnäytetyössä oli Savonia-ammattikorkeakoulu, jonka terveysalan opiskelijoilta oli kysytty harjoittelun laatusuosituksista yhden harjoittelun oppimistehtävässä. Tämän oppimistehtävän vastaukset analysoitiin tässä opinnäyte-työssä. Analysoitava aineisto muodostui 37 opintojen loppuvaiheen sairaanhoitajaopiskelijoiden vastauk-sista.
Tulosten mukaan opiskelijat kokivat laatusuositusten yhtenäistävän käytäntöjä, selkeyttävän eri tahojen tehtäviä harjoittelun toteutumisessa sekä lisäävän harjoittelujen opiskelijalähtöisyyttä ja tasavertaistavan opiskelijoita harjoittelupaikasta riippumatta. Opiskelijoiden kokemusten mukaan kehittämisen kohteiksi nousivat opettajan opiskelijakohtaisen työajan ja ohjauksen riittävyyden, harjoittelupaikkojen riittävyyden sekä terveysalan harjoittelujen laatusuosituksien tunnettavuuden lisääminen opiskelijoiden keskuudessa.
Tulokset osoittivat, että sairaanhoitajaopiskelijat olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä harjoittelujen laatusuo-situksiin. Jatkossa tulisi tutkia opiskelijoiden harjoitteluja ohjaavien niin opettajien ohjauksen kehittämi-sen tarpeita ja keinoja riittävään ohjaukseen sekä ammattikorkeakoulujen välisiä eroja laatusuositusten toteutuksessa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata Savonia–ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoiden koke-muksia terveysalan harjoittelujen laatusuosituksien toteutumisesta. Opinnäytetyömme tavoitteena oli, että Savonia–ammattikorkeakoulu voi hyödyntää tuloksia harjoittelun laatusuositusten toteutumisen arvi-oinnissa ja kehittämisessä laatusuosituksien tavoitteisiin pohjautuen. Yhteistyötaho opinnäytetyössä oli Savonia-ammattikorkeakoulu, jonka terveysalan opiskelijoilta oli kysytty harjoittelun laatusuosituksista yhden harjoittelun oppimistehtävässä. Tämän oppimistehtävän vastaukset analysoitiin tässä opinnäyte-työssä. Analysoitava aineisto muodostui 37 opintojen loppuvaiheen sairaanhoitajaopiskelijoiden vastauk-sista.
Tulosten mukaan opiskelijat kokivat laatusuositusten yhtenäistävän käytäntöjä, selkeyttävän eri tahojen tehtäviä harjoittelun toteutumisessa sekä lisäävän harjoittelujen opiskelijalähtöisyyttä ja tasavertaistavan opiskelijoita harjoittelupaikasta riippumatta. Opiskelijoiden kokemusten mukaan kehittämisen kohteiksi nousivat opettajan opiskelijakohtaisen työajan ja ohjauksen riittävyyden, harjoittelupaikkojen riittävyyden sekä terveysalan harjoittelujen laatusuosituksien tunnettavuuden lisääminen opiskelijoiden keskuudessa.
Tulokset osoittivat, että sairaanhoitajaopiskelijat olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä harjoittelujen laatusuo-situksiin. Jatkossa tulisi tutkia opiskelijoiden harjoitteluja ohjaavien niin opettajien ohjauksen kehittämi-sen tarpeita ja keinoja riittävään ohjaukseen sekä ammattikorkeakoulujen välisiä eroja laatusuositusten toteutuksessa.