TikTok markkinoinnin sisällöntuotto Mobile Outfittersille
Autio, Rosa (2023)
Autio, Rosa
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112932671
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112932671
Tiivistelmä
TikTok markkinoinnin sisällöntuotto -opinnäytetyössä työn laatija on havainnut ja kehittänyt omaa työtään sosiaalisen markkinoinnin tuottajana työpaikalleen Mobile Outfittersille. Opinnäytetyön laatija on ollut mukana tekemässä kyseistä työtä kahden ja puolen vuoden ajan muiden markkinointitiimin jäsenten kanssa.
Opinnäytetyön tavoite on syventää ymmärrystä sosiaalisen median markkinointiin ja löytää olennaiset tekijät, joilla markkinointi tavoittaa kohderyhmän. Markkinoinnin suurin kanava Mobile Outfittersillä on TikTok, joka on sosiaalisen median alusta. Opinnäytetyö keskittyy erityisesti sen sisällöntuottoon, analysointiin ja kehittämiseen.
Opinnäytetyön laatijan työ markkinointitiimin jäsenenä koostuu trendaavan sisällön etsimisestä sosiaalisessa mediassa, ideoiden modifioimisesta työnantajalle sopivaksi sisällöksi, mainosvideoiden kuvaamisesta pääsääntöisesti kerran viikossa, videoiden editoinnista ja sopivien kuvatekstien tuottamisesta, videoiden julkaisusta, kanssakäymisestä muiden käyttäjien kanssa, sekä videoiden analytiikan seuraamisesta ja niiden myötä toiminnan kehittämisestä.
Opinnäytetyön keskeiset tietoperustat ovat sisällöntuoton prosessi, trendaavan sisällön ideointi, analytiikka, sekä TikTokin algoritmiin perehtyminen. Opinnäytetyön laatija ei ole aikaisemmin opiskellut aihetta, vaan hän on oppinut työssä käyttämäänsä osaamista pääasiassa työstä opitun tiedon pohjalta. Opinnäytetyön aikana opinnäytetyön laatija hyödynsi käsittelemäänsä tietoperustaa omassa työssään.
Opinnäytetyö on toteutettu päiväkirjatyyppisenä opinnäytetyönä huhti-marraskuussa 2023 ja viikkokohtaiset seurantajaksot ovat toteutettu elo-marraskuun välisenä aikana. Viikkoanalyysien lisäksi opinnäytetyön laatija on kuvannut tietoperustaosioita, joita hän esittelee joka toinen viikko viikkoanalyysin lisäksi ja joka toinen viikko hän ottaa tietoperustasta opitun käytäntöön kuvaten sitä viikkoanalyysissä. Tietoperustaosioita ovat sisällön tuotannon prosessi, trendaavan sisällön ideointi, analytiikka ja sen hyödyntäminen, sekä TikTokin algoritmi.
Opinnäytetyön aikana työn laatija hyödynsi käsittelemäänsä tietoperustaa omassa työssään opinnäytetyön etenemässä tahdissa. Hän oppi paljon uutta, jota hän ei aiemmin ollut oppinut omaa työtään tekemällä. Työn valmistumisen jälkeen hänelle jäi käyttöönsä hyvät työkalut, joilla edistää markkinointitiimin toimintaa myös tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön tavoite on syventää ymmärrystä sosiaalisen median markkinointiin ja löytää olennaiset tekijät, joilla markkinointi tavoittaa kohderyhmän. Markkinoinnin suurin kanava Mobile Outfittersillä on TikTok, joka on sosiaalisen median alusta. Opinnäytetyö keskittyy erityisesti sen sisällöntuottoon, analysointiin ja kehittämiseen.
Opinnäytetyön laatijan työ markkinointitiimin jäsenenä koostuu trendaavan sisällön etsimisestä sosiaalisessa mediassa, ideoiden modifioimisesta työnantajalle sopivaksi sisällöksi, mainosvideoiden kuvaamisesta pääsääntöisesti kerran viikossa, videoiden editoinnista ja sopivien kuvatekstien tuottamisesta, videoiden julkaisusta, kanssakäymisestä muiden käyttäjien kanssa, sekä videoiden analytiikan seuraamisesta ja niiden myötä toiminnan kehittämisestä.
Opinnäytetyön keskeiset tietoperustat ovat sisällöntuoton prosessi, trendaavan sisällön ideointi, analytiikka, sekä TikTokin algoritmiin perehtyminen. Opinnäytetyön laatija ei ole aikaisemmin opiskellut aihetta, vaan hän on oppinut työssä käyttämäänsä osaamista pääasiassa työstä opitun tiedon pohjalta. Opinnäytetyön aikana opinnäytetyön laatija hyödynsi käsittelemäänsä tietoperustaa omassa työssään.
Opinnäytetyö on toteutettu päiväkirjatyyppisenä opinnäytetyönä huhti-marraskuussa 2023 ja viikkokohtaiset seurantajaksot ovat toteutettu elo-marraskuun välisenä aikana. Viikkoanalyysien lisäksi opinnäytetyön laatija on kuvannut tietoperustaosioita, joita hän esittelee joka toinen viikko viikkoanalyysin lisäksi ja joka toinen viikko hän ottaa tietoperustasta opitun käytäntöön kuvaten sitä viikkoanalyysissä. Tietoperustaosioita ovat sisällön tuotannon prosessi, trendaavan sisällön ideointi, analytiikka ja sen hyödyntäminen, sekä TikTokin algoritmi.
Opinnäytetyön aikana työn laatija hyödynsi käsittelemäänsä tietoperustaa omassa työssään opinnäytetyön etenemässä tahdissa. Hän oppi paljon uutta, jota hän ei aiemmin ollut oppinut omaa työtään tekemällä. Työn valmistumisen jälkeen hänelle jäi käyttöönsä hyvät työkalut, joilla edistää markkinointitiimin toimintaa myös tulevaisuudessa.