Käynnissäpito : käyttäjäkunnossapidon vahvistaminen toimintamallia muuttamalla
Grönholm, Anu (2023)
Grönholm, Anu
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112932558
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112932558
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimii muovialan sopimusvalmistaja Lounais-Suomesta. Työssä tutkittiin minkälaisia valmiuksia kunnossapidon ja tuotannon henkilöiltä vaaditaan, jotta he yhdessä onnistuvat toteuttamaan tuottavan kunnossapidon-toimintamallia.
Tavoitteena oli saada selkeä kuva kunnossapidon ja käyttäjäkunnossapidon nykyisestä toimintamallista ja tehdä esitys tarvittavista kehittämisen toimenpiteistä. Työn tarkoituksena on vahvistaa tuotannon ja kunnossapidon yhteistyötä. Opinnäytetyön lähestymistapa perustui tapaustutkimukseen. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Työn teoriaosassa selvitettiin käynnissäpidon suunnitteluun liittyviä haasteita sekä muutosjohtamista.
Teoriatutkimusta täydennettiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina. Tuloksena syntyi käynnissäpidon toimintamalli, jossa on ehdotettu kehittämistä organisaation rakenteeseen, johdon tukeen, koulutukseen ja osaamiseen, informaatioon, palveluntoimittajiin sekä jatkuvaan parantamiseen. Mallin jalkautukseen muutosjohtamisen keinoin voidaan lähestyä seuraavin toimenpitein: suunnittelu, sitoutuminen, valmennus, osallistaminen, viestintä ja seuranta. Tässä käynnissäpidon mallissa mainitut aiheet sisältävät ideoita, joita muoviteollisuuden yritys voi halutessaan hyödyntää omassa käynnissäpitotoiminnassaan.
Tavoitteena oli saada selkeä kuva kunnossapidon ja käyttäjäkunnossapidon nykyisestä toimintamallista ja tehdä esitys tarvittavista kehittämisen toimenpiteistä. Työn tarkoituksena on vahvistaa tuotannon ja kunnossapidon yhteistyötä. Opinnäytetyön lähestymistapa perustui tapaustutkimukseen. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Työn teoriaosassa selvitettiin käynnissäpidon suunnitteluun liittyviä haasteita sekä muutosjohtamista.
Teoriatutkimusta täydennettiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina. Tuloksena syntyi käynnissäpidon toimintamalli, jossa on ehdotettu kehittämistä organisaation rakenteeseen, johdon tukeen, koulutukseen ja osaamiseen, informaatioon, palveluntoimittajiin sekä jatkuvaan parantamiseen. Mallin jalkautukseen muutosjohtamisen keinoin voidaan lähestyä seuraavin toimenpitein: suunnittelu, sitoutuminen, valmennus, osallistaminen, viestintä ja seuranta. Tässä käynnissäpidon mallissa mainitut aiheet sisältävät ideoita, joita muoviteollisuuden yritys voi halutessaan hyödyntää omassa käynnissäpitotoiminnassaan.