Neurokirjon lasten kohtaaminen ja luovat lähestymistavat varhaiskasvatuksessa
Mässeli, Hanna; Mäkimartti, Henna (2023)
Mässeli, Hanna
Mäkimartti, Henna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112932516
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112932516
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaista tietoa Moision päiväkodin varhaiskasvattajilla on neurokirjon lasten kohtaamisesta ja luovista työtavoista sekä millaista tukea he kaipaavat päiväkotiarkeen neurokirjon lasten kanssa työskenneltäessä.
Opinnäytetyön tilaajana toimi Moision päiväkoti Turussa, joka tarjoaa varhaiskasvatusta 0-5-vuotiaille sekä esikouluopetusta ja täydentävää varhaiskasvatusta 6-vuotiaille lapsille. Päiväkodin johtajan mukaan neurokirjon lasten määrä on ollut nousussa viime vuosina, joten tällä opinnäytetyöllä haluttiin tukea varhaiskasvattajia heidän työssään lasten parissa.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu neljästä osasta: neurokirjon diagnooseista, toimintakykyyn vaikuttavista tekijöistä, kasvattajan roolista ja luovista lähestymistavoista. Kehittämistyön menetelminä käytettiin kyselyä ja kehittämistyöpajaa Moision päiväkodin varhaiskasvattajille sekä asiantuntijahaastattelua. Asiantuntijahaastattelu toteutettiin toimintaterapeutti Leila Saitajoelle, joka on myös sensorisen integraation terapeutti sekä ratkaisukeskeinen NEPSY-valmentaja. Menetelmät toteutettiin elo-syyskuussa 2023 ja näistä saatu aineisto analysoitiin niin määrällisesti, teemoittain kuin sisällönanalyysin avulla.
Kehittämistyön tulokset osoittivat, että tilaajapäiväkodin varhaiskasvattajilla on jo laajasti tietoa sekä neurokirjon lähestymistavoista että luovista työtavoista, mutta ammattitaidon vahvistamista näiden teemojen osalta silti kaivattiin. Varhaiskasvattajien ammattitaidon ylläpitämiseen ja vahvistamiseen luotiin tuotoksena PowerPoint-pohjainen tukimateriaali, jota voi käyttää myös uusien työntekijöiden perehdyttämiseen. Tuotokseen valittiin kehittämisprosessissa esiin nousseet kahdeksan teemaa: teoriatietoa neurokirjon diagnooseista, stressinsäätelyn ja toiminnan ohjauksen tukeminen, ABC-malli, kasvattajan rooli, sensorinen integraatio, mindfulness ja Green Care.
Opinnäytetyön pohjalta voidaan todeta, että on olemassa laaja kirjo erilaisia lähestymis- ja työtapoja, joita voidaan hyödyntää neurokirjon lasten kanssa työskenneltäessä. Keskeisimmäksi tekijäksi nousee kuitenkin kasvattajan asenne, hänen kykynsä kohdata ja halunsa heittäytyä lapsen maailmaan rinnallakulkijaksi. Asenteen lisäksi tarvitaan myös herkkyyttä ja luovuutta löytää jokaiselle lapselle sopivat keinot tulla nähdyksi, kuulluksi ja ymmärretyksi.
Opinnäytetyön tilaajana toimi Moision päiväkoti Turussa, joka tarjoaa varhaiskasvatusta 0-5-vuotiaille sekä esikouluopetusta ja täydentävää varhaiskasvatusta 6-vuotiaille lapsille. Päiväkodin johtajan mukaan neurokirjon lasten määrä on ollut nousussa viime vuosina, joten tällä opinnäytetyöllä haluttiin tukea varhaiskasvattajia heidän työssään lasten parissa.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu neljästä osasta: neurokirjon diagnooseista, toimintakykyyn vaikuttavista tekijöistä, kasvattajan roolista ja luovista lähestymistavoista. Kehittämistyön menetelminä käytettiin kyselyä ja kehittämistyöpajaa Moision päiväkodin varhaiskasvattajille sekä asiantuntijahaastattelua. Asiantuntijahaastattelu toteutettiin toimintaterapeutti Leila Saitajoelle, joka on myös sensorisen integraation terapeutti sekä ratkaisukeskeinen NEPSY-valmentaja. Menetelmät toteutettiin elo-syyskuussa 2023 ja näistä saatu aineisto analysoitiin niin määrällisesti, teemoittain kuin sisällönanalyysin avulla.
Kehittämistyön tulokset osoittivat, että tilaajapäiväkodin varhaiskasvattajilla on jo laajasti tietoa sekä neurokirjon lähestymistavoista että luovista työtavoista, mutta ammattitaidon vahvistamista näiden teemojen osalta silti kaivattiin. Varhaiskasvattajien ammattitaidon ylläpitämiseen ja vahvistamiseen luotiin tuotoksena PowerPoint-pohjainen tukimateriaali, jota voi käyttää myös uusien työntekijöiden perehdyttämiseen. Tuotokseen valittiin kehittämisprosessissa esiin nousseet kahdeksan teemaa: teoriatietoa neurokirjon diagnooseista, stressinsäätelyn ja toiminnan ohjauksen tukeminen, ABC-malli, kasvattajan rooli, sensorinen integraatio, mindfulness ja Green Care.
Opinnäytetyön pohjalta voidaan todeta, että on olemassa laaja kirjo erilaisia lähestymis- ja työtapoja, joita voidaan hyödyntää neurokirjon lasten kanssa työskenneltäessä. Keskeisimmäksi tekijäksi nousee kuitenkin kasvattajan asenne, hänen kykynsä kohdata ja halunsa heittäytyä lapsen maailmaan rinnallakulkijaksi. Asenteen lisäksi tarvitaan myös herkkyyttä ja luovuutta löytää jokaiselle lapselle sopivat keinot tulla nähdyksi, kuulluksi ja ymmärretyksi.