Intern kommunikation: orsaker till missnöje med kommunikation i företag X
Kock, Ann-Sofie (2023)
Kock, Ann-Sofie
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112832305
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112832305
Tiivistelmä
Viestintä on niin yksinkertaista mutta toisaalta niin monimutkaista. Mihin organisaation tapa kommunikoida vaikuttaa ja miten se vaikuttaa henkilöstöön? Tässä työssä selitetään, kuinka tärkeää on, että tiedot välitetään oikealla tavalla, ja selvitetään, mikä tekee organisaation henkilöstöstä tyytymättömän sisäiseen viestintään. Asiakkaan kanssa tehdyn sopimuksen täyttämiseksi kyseistä organisaatiota ei mainita nimellä, mutta tämän työn sisältö on kieltämättä aito.
Työ vastaa tutkimuskysymyksiin: Mikä paikallistasolla voi mahdollisesti vaikuttaa yrityksen kyselyn negatiiviseen vastaustulokseen? Mitä parannusehdotuksia tulee esiin? Työn tavoitteena on saada ymmärrys siitä, miten henkilöstö ajattelee organisaation sisäisestä viestinnästä ja luoda pohja tuleville parannuksille.
Teoriaosuudessa selostetaan erilaisia viestintätyyppejä painottaen eniten sisäistä viestintää ja viestintäkanavia sekä kuinka tehokasta viestintää tulisi suunnitella. Kysely on toteutettu kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä ja haastattelut on tehty henkilöstön kanssa yhdessä yhtiön toimipisteessä Suomessa.
Tulos osoittaa, että suurin osa vastaajista ei ole edes nähnyt henkilöstökyselyn tuloksia, mutta heillä on yhteisiä teorioita siitä, mistä negatiivinen tulos paikallisella tasolla voisi johtua. Kyselystä saatiin myös muita mielenkiintoisia näkökulmia sisäiseen viestintään ja parannusehdotuksia nousi esiin.
Työ vastaa tutkimuskysymyksiin: Mikä paikallistasolla voi mahdollisesti vaikuttaa yrityksen kyselyn negatiiviseen vastaustulokseen? Mitä parannusehdotuksia tulee esiin? Työn tavoitteena on saada ymmärrys siitä, miten henkilöstö ajattelee organisaation sisäisestä viestinnästä ja luoda pohja tuleville parannuksille.
Teoriaosuudessa selostetaan erilaisia viestintätyyppejä painottaen eniten sisäistä viestintää ja viestintäkanavia sekä kuinka tehokasta viestintää tulisi suunnitella. Kysely on toteutettu kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä ja haastattelut on tehty henkilöstön kanssa yhdessä yhtiön toimipisteessä Suomessa.
Tulos osoittaa, että suurin osa vastaajista ei ole edes nähnyt henkilöstökyselyn tuloksia, mutta heillä on yhteisiä teorioita siitä, mistä negatiivinen tulos paikallisella tasolla voisi johtua. Kyselystä saatiin myös muita mielenkiintoisia näkökulmia sisäiseen viestintään ja parannusehdotuksia nousi esiin.