Hakijakokemuksen tutkiminen ja kehittäminen palvelualan yrityksessä
Kallio, Maija (2023)
Kallio, Maija
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112932506
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112932506
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni on tilaustyö palvelualalla valtakunnallisesti toimivalle yritykselle. Opinnäytetyöni tavoitteena on ollut tutkia, kuinka tyytyväisiä kohdeyrityksen työnhakijat ovat olleet hakuprosessiin kokemuksensa perusteella. Saatujen tutkimustulosten perusteella tavoitteenani on ollut tuottaa hyödyllisiä kehitysideoita kohdeyrityksen rekrytointiprosessin kehittämisen tueksi. Hakijakokemuksen merkitys tulee korostumaan entisestään tulevaisuudessa, kilpailu osaavasta työvoimasta kiristyy ja positiivisella hakijakokemuksella on merkittävä vaikutus työnantajamielikuvaan.
Opinnäytetyöni teoriaosuudessa käsittelen rekrytointia ja rekrytointiprosessia kokonaisuutena, hakijakokemuksen muodostumista ja sen mittaamista, sekä työnantajamielikuvan vaikutusta rekrytoinnissa. Työni keskeisiä käsitteitä ovat rekrytointi, rekrytointiprosessi, hakijakokemus ja työnantajamielikuva. Teoriaosuus tukee itse tutkimusta, ja teoreettisen viitekehyksen pohjalta on lähdetty miettimään tutkimuksen sisältöä ja menetelmiä.
Opinnäytetyöni tutkimusmenetelmä on kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus, joka toteutettiin hakijatyytyväisyyskyselyllä syksyllä 2023. Kyselyllä on haluttu selvittää, millaisena kohdeyrityksen työnhakijat ovat kokeneet rekrytointiprosessin eri vaiheet, kuten avoimen tehtävän hakemisen ja hakulomakkeen täyttämisen, prosessin aikaisen hakijaviestinnän sekä haastattelukokemuksen. Lopuksi on haluttu selvittää hakijoiden halukkuus hakea uudelleen yrityksen avoimia tehtäviä kokemansa hakijakokemuksen perusteella.
Opinnäytetyöni tuotoksena syntyi kohdeyrityksen käyttöön hakijatyytyväisyyskysely, jota kohdeyritys voi käyttää edelleen hakijakokemuksen tutkimisen ja systemaattiseen kehittämisen tukena. Tuotoksena tutkimustulosten perusteella on syntynyt myös hyödyllisiä kehitysideoita, kuinka hakijakokemusta voidaan parantaa etenkin hakijaviestinnän osalta. Opinnäytetyöni on pystynyt vastaamaan asetettuihin tutkimuskysymyksiin, ja sen voidaan katsoa onnistuneen ja hyödyttäneen tilaajaorganisaatiota.
Opinnäytetyöni teoriaosuudessa käsittelen rekrytointia ja rekrytointiprosessia kokonaisuutena, hakijakokemuksen muodostumista ja sen mittaamista, sekä työnantajamielikuvan vaikutusta rekrytoinnissa. Työni keskeisiä käsitteitä ovat rekrytointi, rekrytointiprosessi, hakijakokemus ja työnantajamielikuva. Teoriaosuus tukee itse tutkimusta, ja teoreettisen viitekehyksen pohjalta on lähdetty miettimään tutkimuksen sisältöä ja menetelmiä.
Opinnäytetyöni tutkimusmenetelmä on kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus, joka toteutettiin hakijatyytyväisyyskyselyllä syksyllä 2023. Kyselyllä on haluttu selvittää, millaisena kohdeyrityksen työnhakijat ovat kokeneet rekrytointiprosessin eri vaiheet, kuten avoimen tehtävän hakemisen ja hakulomakkeen täyttämisen, prosessin aikaisen hakijaviestinnän sekä haastattelukokemuksen. Lopuksi on haluttu selvittää hakijoiden halukkuus hakea uudelleen yrityksen avoimia tehtäviä kokemansa hakijakokemuksen perusteella.
Opinnäytetyöni tuotoksena syntyi kohdeyrityksen käyttöön hakijatyytyväisyyskysely, jota kohdeyritys voi käyttää edelleen hakijakokemuksen tutkimisen ja systemaattiseen kehittämisen tukena. Tuotoksena tutkimustulosten perusteella on syntynyt myös hyödyllisiä kehitysideoita, kuinka hakijakokemusta voidaan parantaa etenkin hakijaviestinnän osalta. Opinnäytetyöni on pystynyt vastaamaan asetettuihin tutkimuskysymyksiin, ja sen voidaan katsoa onnistuneen ja hyödyttäneen tilaajaorganisaatiota.