Palvelumallit työpaikoilla : Kokemuksia palvelualan työpaikoilta
Nätkinniemi, Marja (2014)
Nätkinniemi, Marja
Vaasan ammattikorkeakoulu
2014
![Creative Commons License](https://publications.theseus.fi/manakin/themes/Theseus/cc/by-nc-sa/1.0/fi/88x31.png)
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014102514938
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014102514938
Tiivistelmä
Palvelumuotoilua käytetään 2010-luvulla lähes kaikilla palvelualan työpaikoilla liiketoiminnan parantamisen ja palvelun laadun kehittämisen välineenä. Onnistuneesti toteutettu palvelumalli parantaa työn sujuvuutta ja tuottavuutta sekä työ-hyvinvointia. Palvelumallin toteuttamisen epäonnistuminen saattaa lisätä asiakkaiden tyytymättömyyttä, työntekijöiden kuormitusta sekä työhön sitoutumista. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää palvelutyöntekijöiden mielipiteitä kartoittamalla, helpottavatko palvelumallit päivittäistä asiakaspalvelutyötä ja ymmärtävätkö työntekijät, miksi palvelumalleja työpaikoilla toteutetaan. Työn teoriaosuus esittelee palveluun, palvelun laatuun ja laadun kehittämiseen liittyviä käsitteitä ja kertoo palvelumallin rakentumisesta. Työntekijöiden motivaatio ja sitoutuminen on tärkeä osa onnistunutta palvelumuotoilua. Teoriaosuus käsittelee myös motivaatioon liittyvää teoriaa sekä palvelutyössä kuormitusta aiheuttavia tekijöitä. Kysely on toteutettu kvantitatiivisena lomaketutkimuksena. Aineisto kerättiin pal-velutyössä työskenteleviltä työntekijöiltä, osin sähköisen lomakkeen, osin paperilomakkeen avulla.Kyselyyn vastanneet palvelutyöntekijät kokivat palvelumallien noudattamisen helpottavan työtä monin tavoin, lisäävän asiakastyytyväisyyttä ja parantavan työ-motivaatiota. Otos (63 vastaajaa) oli kuitenkin niin pieni, ettei sen perusteella voi tehdä yleistäviä johtopäätöksiä.