DofE-ohjelman Vihreä Polku: ympäristöteemoihin painottuva harrastusohjelma nuorille
Axbrink, Iisa (2023)
Axbrink, Iisa
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112832419
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112832419
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Avartti-säätiön tarjoamaa toimintaa: The Duke of Edinburgh’s International Award Suomi (DofE) ohjelmaa. Kehittämistyön tavoitteena oli luoda Vihreälle Polulle mallipohja ja ohjeistus, joka tulisi osaksi DofE-ohjelmaa. DofE-ohjelman Vihreä Polku on ympäristöteemoihin painottuva harrastusohjelma, jonka nuoret voivat halutessaan valita. Idea on lähtöisin tilaajalta, heidän kuultuaan nuorilta toiveita tämän kaltaiseen ohjelmaan liittyen.
Opinnäytetyön tietoperusta on tehty avaamalla keskeisiä käsitteitä, jotka näkyvät vahvasti DofE-ohjelmassa. Käsitteet ovat: Elämys- ja seikkailupedagogiikka, luontoliikunta, toimijuus ja osallisuus sekä minäpystyvyys. Opinnäytetyön aineistonkeruumenetelmät ja -analyysimenetelmät ovat Benchmarkkaus, teemahaastattelut ja dokumenttianalyysi. Benchmarkkauksen kohteena oli Uuden-Seelannin The Duke of Edinburgh’s Hillary Award:in ohjelman Kākāriki – Green Journey osio, jota vertailtiin Suomen DofE-ohjelmaan. Teemahaastattelut toteutettiin yksilö- ja ryhmähaastatteluina DofE-ohjelman Suomen ja Uuden-Seelannin alumneille. Dokumenttianalyysi on tehty Uudesta-Seelannista saaduista Kākāriki – Green Journey:n materiaaleista sekä haastattelujen litteraatioista.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi Avartti-säätiölle DofE-ohjelmaan Vihreä Polku mallipohja. Vihreän Polun avulla voidaan lisätä nuorten tietämystä ja osaamista ympäristöön ja luontoon liittyvistä aiheista. Vihreä Polku mahdollistaa myös nuorille ympäristöystävälliset harrastukset. Vihreä Polku ei ainoastaan edistä nuorten ympäristötietoisuutta vaan tarjoaa myös kestäviä ratkaisuja yhteiskunnallisiin haasteisiin. The purpose of the thesis was to develop the activities offered by the Avartti Foundation: The Duke of Edinburgh’s International Award Finland (DofE) programme. The aim of the development work was to create a template and guidelines for the Green Journey, which would become part of the DofE program. Green Journey for the DofE programme is a hobby programme focusing on environmental themes, which young people can choose if they wish. The idea originates from Avartti Foundation, having heard the wishes of young people in connection with such a program.
The knowledge base of the thesis has been made by opening up key concepts that are strongly reflected in the DofE program. The concepts are: Experience and adventure pedagogy, nature exercise, agency and inclusion, and self-efficacy. The data collection methods and analysis methods of the thesis are Benchmarking, theme interviews and documentary analysis. Benchmarking was done on the Kākāriki Green Journey section of New Zealand's The Duke of Edinburgh's Hillary Award programme, which was compared to the DofE programme in Finland. The thematic interviews were conducted as individual and group interviews for the alumni of the DofE programme in Finland and New Zealand. The documentary analysis has been done from the materials of Kākāriki Green Journey received from New Zealand, as well as from the transcripts of interviews.
The result of the thesis was Green Journey template for the DofE program for Avartti Foundation. Green Journey can be used to increase young people's knowledge and competence on environmental and nature-related topics. Green Journey also enables environmentally friendly hobbies for young people. Green Journey not only promotes environmental awareness among young people, but also provides sustainable solutions to societal challenges.
Opinnäytetyön tietoperusta on tehty avaamalla keskeisiä käsitteitä, jotka näkyvät vahvasti DofE-ohjelmassa. Käsitteet ovat: Elämys- ja seikkailupedagogiikka, luontoliikunta, toimijuus ja osallisuus sekä minäpystyvyys. Opinnäytetyön aineistonkeruumenetelmät ja -analyysimenetelmät ovat Benchmarkkaus, teemahaastattelut ja dokumenttianalyysi. Benchmarkkauksen kohteena oli Uuden-Seelannin The Duke of Edinburgh’s Hillary Award:in ohjelman Kākāriki – Green Journey osio, jota vertailtiin Suomen DofE-ohjelmaan. Teemahaastattelut toteutettiin yksilö- ja ryhmähaastatteluina DofE-ohjelman Suomen ja Uuden-Seelannin alumneille. Dokumenttianalyysi on tehty Uudesta-Seelannista saaduista Kākāriki – Green Journey:n materiaaleista sekä haastattelujen litteraatioista.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi Avartti-säätiölle DofE-ohjelmaan Vihreä Polku mallipohja. Vihreän Polun avulla voidaan lisätä nuorten tietämystä ja osaamista ympäristöön ja luontoon liittyvistä aiheista. Vihreä Polku mahdollistaa myös nuorille ympäristöystävälliset harrastukset. Vihreä Polku ei ainoastaan edistä nuorten ympäristötietoisuutta vaan tarjoaa myös kestäviä ratkaisuja yhteiskunnallisiin haasteisiin.
The knowledge base of the thesis has been made by opening up key concepts that are strongly reflected in the DofE program. The concepts are: Experience and adventure pedagogy, nature exercise, agency and inclusion, and self-efficacy. The data collection methods and analysis methods of the thesis are Benchmarking, theme interviews and documentary analysis. Benchmarking was done on the Kākāriki Green Journey section of New Zealand's The Duke of Edinburgh's Hillary Award programme, which was compared to the DofE programme in Finland. The thematic interviews were conducted as individual and group interviews for the alumni of the DofE programme in Finland and New Zealand. The documentary analysis has been done from the materials of Kākāriki Green Journey received from New Zealand, as well as from the transcripts of interviews.
The result of the thesis was Green Journey template for the DofE program for Avartti Foundation. Green Journey can be used to increase young people's knowledge and competence on environmental and nature-related topics. Green Journey also enables environmentally friendly hobbies for young people. Green Journey not only promotes environmental awareness among young people, but also provides sustainable solutions to societal challenges.