Tutkimus Suomen houkuttelevimmista matkailukohteista 2023
Tuovinen, Patrick (2023)
Tuovinen, Patrick
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112832398
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112832398
Tiivistelmä
Kotimaanmatkailu muodostaa suurimman osan Suomessa tapahtuvasta matkailusta, noin 77 %. Opinnäytetyö tehtiin, koska tahdottiin selvittää mitkä ovat tämän hetken matkailukohteet Suomessa, joihin kotimaanmatkailijat haluavat matkustaa. Opinnäytetyö on saatu toimeksiantona Haaga-Helian ammattikorkeakoulun kaupalliselta toiminnalta.
Opinnäytetyön tietoperusta käsittelee matkailun nykytilaa viimeisen parin vuoden kehityksen osalta. Lisäksi tarkastellaan, miten kotimaanmatkailu on elpynyt korona pandemian jälkeen. Kotimaanmatkailu on tarkastelun kohteena olevan maan (Suomen) asukkaan tekemä matka asuinmaan rajojen sisällä. Tietoperustassa käydään läpi kotimaanmatkailun vetovoimatekijöitä ja sitä, mitkä alueet ovat olleet matkailun vetovoimatekijöitä aikaisemmin. Matkailukohteen vetovoimatekijöinä tarkoitetaan niitä asioita, jotka saavat kotimaanmatkailijan kiinnostumaan matkakohteesta. Tietoperusta tarkastelee matkailua myös kestävän kehityksen kannalta, ja miten kestävä
kehitys vaikuttaa matkakohteen valintaan. Kestävä kehitys tarkoittaa sitä, kuinka taloudellinen ja muu yhteiskunnan kehitys edistää maan asukkaiden hyvinvointia. Tietoperustaa on koottu kotimaisista matkailutilastoista, kotimaisista sekä kansainvälisistä lähteistä sekä kirjallisuudesta, artikkeleista, jotka liittyvät matkailuun ja tutkimuksen tekemiseen.
Opinnäytetyön toteutustapa oli kyselytutkimus, jonka tuloksena syntyi ajantasaista dataa kohteista, jotka kiinnostavat kotimaanmatkailijoita. Kyselytutkimuksen toteutti Suomen Tuotetieto Oy ja vastauksia saatiin 597:ltä 18 vuotta täyttäneeltä, luonnolliselta henkilöltä. Vastauksista nousi esiin ylivoimaisena, suomalaisena, kotimaan matkailukohteena Lappi. Lisäksi saatiin tuloksia, jotka vahvistivat aikaisempien tutkimusten sekä tilastojen tuloksia. Suomalaisia kotimaanmatkailijoita kiinnostavat edelleen luonto, tapahtumat, kansallispuistot, Järvi-Suomi sekä saaristo. Vastuullisuuden tulokset olivat huolestuttavia. Vain 167 pystyi vastaamaan vastuullisen matkailukunnan, loput eivät osanneet sanoa mikä voisi olla vastuullinen kunta. Muutaman vastaajan mielestä matkailu ei voi olla vastuullista.
Jatkotutkimuksena olisi hyvä selvittää laajemmin ja syvällisemmin, miksi suosituimmat matkailukohteet houkuttelevat kotimaanmatkailijoita
Opinnäytetyön tietoperusta käsittelee matkailun nykytilaa viimeisen parin vuoden kehityksen osalta. Lisäksi tarkastellaan, miten kotimaanmatkailu on elpynyt korona pandemian jälkeen. Kotimaanmatkailu on tarkastelun kohteena olevan maan (Suomen) asukkaan tekemä matka asuinmaan rajojen sisällä. Tietoperustassa käydään läpi kotimaanmatkailun vetovoimatekijöitä ja sitä, mitkä alueet ovat olleet matkailun vetovoimatekijöitä aikaisemmin. Matkailukohteen vetovoimatekijöinä tarkoitetaan niitä asioita, jotka saavat kotimaanmatkailijan kiinnostumaan matkakohteesta. Tietoperusta tarkastelee matkailua myös kestävän kehityksen kannalta, ja miten kestävä
kehitys vaikuttaa matkakohteen valintaan. Kestävä kehitys tarkoittaa sitä, kuinka taloudellinen ja muu yhteiskunnan kehitys edistää maan asukkaiden hyvinvointia. Tietoperustaa on koottu kotimaisista matkailutilastoista, kotimaisista sekä kansainvälisistä lähteistä sekä kirjallisuudesta, artikkeleista, jotka liittyvät matkailuun ja tutkimuksen tekemiseen.
Opinnäytetyön toteutustapa oli kyselytutkimus, jonka tuloksena syntyi ajantasaista dataa kohteista, jotka kiinnostavat kotimaanmatkailijoita. Kyselytutkimuksen toteutti Suomen Tuotetieto Oy ja vastauksia saatiin 597:ltä 18 vuotta täyttäneeltä, luonnolliselta henkilöltä. Vastauksista nousi esiin ylivoimaisena, suomalaisena, kotimaan matkailukohteena Lappi. Lisäksi saatiin tuloksia, jotka vahvistivat aikaisempien tutkimusten sekä tilastojen tuloksia. Suomalaisia kotimaanmatkailijoita kiinnostavat edelleen luonto, tapahtumat, kansallispuistot, Järvi-Suomi sekä saaristo. Vastuullisuuden tulokset olivat huolestuttavia. Vain 167 pystyi vastaamaan vastuullisen matkailukunnan, loput eivät osanneet sanoa mikä voisi olla vastuullinen kunta. Muutaman vastaajan mielestä matkailu ei voi olla vastuullista.
Jatkotutkimuksena olisi hyvä selvittää laajemmin ja syvällisemmin, miksi suosituimmat matkailukohteet houkuttelevat kotimaanmatkailijoita