Lean Johtaminen : Kata-valmennusmalli myynnin kehittämisen työkaluna
Sundman, Joonas (2023)
Sundman, Joonas
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112832382
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112832382
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä pilotoitiin kata-valmennusmallia opinnäytetyön
toimeksiantajan Fonum Oy Ab:n myymälän henkilöstölle. Myynnin
valmennuksen ja perehdytyksen olemassa olevissa malleissa tunnistettiin
heikkouksia kuten suuria eroavaisuuksia toimipisteiden toiminnan välillä.
Toimivalla mallilla toimintaa myymälöiden välillä saadaan yhtenäistettyä ja
kehitettyä johdonmukaisesti toivottuun suuntaan.
Kata-valmennusmallia pilotoitiin toteuttamalla kata-valmennushetkiä
myyntitiimin henkilöstölle noin kuukauden mittaisen pilotoinnin aikana.
Pilotoinnin tehokkuutta ja toimivuutta seurattiin havainnoimalla sekä
haastattelemalla pilottiin osallistuneita henkilöitä.
Pilotoinnissa tunnistettiin kata-valmennusmallin suuri potentiaali myynnin
kehityksen työkaluna. Haastateltavat pitivät mallia tehokkaana ja toimivana
ratkaisuna osaamisen kehittämiseen ja jakamiseen. Toimeksiantaja koki että
valmennusmallia kannattaa ehdottomasti hyödyntää myymälän henkilöstön
kehittämisessä jatkossa.
toimeksiantajan Fonum Oy Ab:n myymälän henkilöstölle. Myynnin
valmennuksen ja perehdytyksen olemassa olevissa malleissa tunnistettiin
heikkouksia kuten suuria eroavaisuuksia toimipisteiden toiminnan välillä.
Toimivalla mallilla toimintaa myymälöiden välillä saadaan yhtenäistettyä ja
kehitettyä johdonmukaisesti toivottuun suuntaan.
Kata-valmennusmallia pilotoitiin toteuttamalla kata-valmennushetkiä
myyntitiimin henkilöstölle noin kuukauden mittaisen pilotoinnin aikana.
Pilotoinnin tehokkuutta ja toimivuutta seurattiin havainnoimalla sekä
haastattelemalla pilottiin osallistuneita henkilöitä.
Pilotoinnissa tunnistettiin kata-valmennusmallin suuri potentiaali myynnin
kehityksen työkaluna. Haastateltavat pitivät mallia tehokkaana ja toimivana
ratkaisuna osaamisen kehittämiseen ja jakamiseen. Toimeksiantaja koki että
valmennusmallia kannattaa ehdottomasti hyödyntää myymälän henkilöstön
kehittämisessä jatkossa.