Opas talouskasvatukseen itsenäistyvän ADHD-nuoren taloudenhallinnan tueksi
Koivu, Annika; Laitila, Kaisa (2023)
Koivu, Annika
Laitila, Kaisa
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112832304
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112832304
Tiivistelmä
Toiminnallisena opinnäytetyönä toteutettiin opas talouskasvatukseen itsenäistyvän ADHD-nuoren taloudenhallinnan tueksi. Oppaan tavoitteena on ennaltaehkäistä nuorten ja nuorten aikuisten taloudenhallinnan haasteita. Oppaasta pyrittiin tekemään mahdollisimman kattava ja selkeä kokonaisuus osaksi talouskasvatusta.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostettiin etsimällä tietoa aktiivisuuden ja tarkkaavaisuuden häiriöstä ja sen vaikutuksista ihmisen elämään. ADHD vaikuttaa ihmisen toiminnanohjaukseen ja saattaa lisätä alttiutta erilaisille riippuvuuksille ja taloudenhallinnan ongelmille. Oppaan kehittäminen aloitettiin teettämällä kysely kohderyhmään kuuluvien nuorten vanhemmille. Kysely julkaistiin kolmessa eri vertaistukiryhmässä Facebookissa. Kyselyllä kartoitettiin vanhempien näkemyksiä ja kokemuksia ADHD-nuorten taloudenhallinnasta, sekä osa-alueista, joihin kaivattiin tukea. Kyselyn tulokset havainnollistettiin opinnäytetyössä diagrammien avulla. Oppaan sisällön tuottamisessa hyödynnettiin muun muassa Takuusäätiön, KELA:n, Talous- ja velkaneuvonnan ja Kuluttajaliiton materiaaleja.
Toiminnallisen opinnäytetyön tuloksena syntyi 29-sivuinen talouskasvatusopas ADHD-nuoren ja vanhemman yhteiskäyttöön. Opas on hyödynnettävissä sähköisenä pdf-versiona sekä tarvittaessa tulostettuna paperiversiona. Opas tuotettiin graafisen suunnittelun verkkotyökalulla, Canva Pro:lla. Oppaassa perehdytään eri maksutapoihin, budjetointiin, säästämiseen ja sijoittamiseen, laskujen maksamiseen, lainan ottamiseen, maksuhäiriömerkintöihin sekä velkaantumiseen. Lisäksi oppaassa esitellään taloudenhallintasovelluksia, yhteystietoja avun saamiseksi sekä harjoituksia, pelejä ja käytännön vinkkejä. Oppaan lopussa on sanasto, joka avaa oppaassa käytettyjä termejä. Opas sisältää runsaasti havainnollistavia esimerkkejä ja kuvia hahmottamisen tueksi. Lisäksi värimaailma suunniteltiin selkeäksi ja visuaalisesti miellyttäväksi.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostettiin etsimällä tietoa aktiivisuuden ja tarkkaavaisuuden häiriöstä ja sen vaikutuksista ihmisen elämään. ADHD vaikuttaa ihmisen toiminnanohjaukseen ja saattaa lisätä alttiutta erilaisille riippuvuuksille ja taloudenhallinnan ongelmille. Oppaan kehittäminen aloitettiin teettämällä kysely kohderyhmään kuuluvien nuorten vanhemmille. Kysely julkaistiin kolmessa eri vertaistukiryhmässä Facebookissa. Kyselyllä kartoitettiin vanhempien näkemyksiä ja kokemuksia ADHD-nuorten taloudenhallinnasta, sekä osa-alueista, joihin kaivattiin tukea. Kyselyn tulokset havainnollistettiin opinnäytetyössä diagrammien avulla. Oppaan sisällön tuottamisessa hyödynnettiin muun muassa Takuusäätiön, KELA:n, Talous- ja velkaneuvonnan ja Kuluttajaliiton materiaaleja.
Toiminnallisen opinnäytetyön tuloksena syntyi 29-sivuinen talouskasvatusopas ADHD-nuoren ja vanhemman yhteiskäyttöön. Opas on hyödynnettävissä sähköisenä pdf-versiona sekä tarvittaessa tulostettuna paperiversiona. Opas tuotettiin graafisen suunnittelun verkkotyökalulla, Canva Pro:lla. Oppaassa perehdytään eri maksutapoihin, budjetointiin, säästämiseen ja sijoittamiseen, laskujen maksamiseen, lainan ottamiseen, maksuhäiriömerkintöihin sekä velkaantumiseen. Lisäksi oppaassa esitellään taloudenhallintasovelluksia, yhteystietoja avun saamiseksi sekä harjoituksia, pelejä ja käytännön vinkkejä. Oppaan lopussa on sanasto, joka avaa oppaassa käytettyjä termejä. Opas sisältää runsaasti havainnollistavia esimerkkejä ja kuvia hahmottamisen tueksi. Lisäksi värimaailma suunniteltiin selkeäksi ja visuaalisesti miellyttäväksi.