Vähähiiliset teräsbetonirakenteet
Karttunen, Soile (2023)
Karttunen, Soile
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112832270
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112832270
Tiivistelmä
Rakentaminen ja rakennukset tuottavat kolmanneksen Suomen hiilidioksidipäästöistä, joita pyritään hillitsemään vuoden 2025 alusta voimaan tulevalla rakentamislailla. Vähähiiliset materiaalit ovat olennainen osa hiilineutraaliustavoitetta. Teräsbetonirakenteet on mielletty hiili-intensiivisiksi rakenteiksi. Opinnäytetyössä selvitettiin vähähiilisten betonien ja fossiilivapaiden terästen saatavuutta, ominaisuuksia, hiilidioksidipäästöjä ja hintaa sekä betonikuljetusten hiilijalanjälkeä. Kohde esimerkkinä käytettiin rivitalon ja väestönsuojan perustusrakenteita.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena työnä, jonka lähteitä olivat kirjalliset lähteet sekä betonin tuottajien haastattelut. Päätuloksiksi saatiin, että vähähiilisillä materiaaleilla teräsbetonirakenteiden hiilijalanjälkeä pystytään pienentämään merkittävästi, ne ovat alueellisesti jo tavanomaisessa käytössä eivätkä vähähiilisten betonien hinnat tulle muodostamaan estettä niiden yleistymiselle. Vähähiilisten betonien käyttöä rajoittaa vielä hidas kovettuminen etenkin kylmään vuodenaikaan. Kiihdyttimien kehittäminen ja sideaineiden saatavuusongelmien ratkaisut ovat kiinnostavia jatkotutkimuskohteita.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena työnä, jonka lähteitä olivat kirjalliset lähteet sekä betonin tuottajien haastattelut. Päätuloksiksi saatiin, että vähähiilisillä materiaaleilla teräsbetonirakenteiden hiilijalanjälkeä pystytään pienentämään merkittävästi, ne ovat alueellisesti jo tavanomaisessa käytössä eivätkä vähähiilisten betonien hinnat tulle muodostamaan estettä niiden yleistymiselle. Vähähiilisten betonien käyttöä rajoittaa vielä hidas kovettuminen etenkin kylmään vuodenaikaan. Kiihdyttimien kehittäminen ja sideaineiden saatavuusongelmien ratkaisut ovat kiinnostavia jatkotutkimuskohteita.