Venäjä-pakotteiden vaikutuksia Suomen rautatiekuljetuksissa
Veini, Milja (2023)
Veini, Milja
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112832249
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112832249
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on Venäjä-pakotteiden vaikutukset Suomen rautatiekuljetuksissa. Venäjä hyökkäsi Ukrainaan vuoden 2022 helmikuussa, ja sotatilanne on horjuttanut koko Euroopan markkinoita ja toimitusketjuja. Sodan seurauksena EU on asettanut vastapakotteita Venäjälle. Työni tavoitteena oli tutkia, miten Venäjän hyökkäyssodan seurauksena syntyneet pakotteet ovat vaikuttaneet rautatiekuljetuksiin Suomessa. Tutkimus on rajattu Suomen rautatiekuljetuksiin, koska muuten aihe olisi ollut liian laaja. Lisäksi työssä käsitellään vain tavaraliikennettä, eli matkustajaliikennettä ei huomioida työssä. Tutkimuskysymyksinä työssä käytettiin seuraavia: miten pakotteet ovat vaikuttaneet rautatiekuljetusten määriin, miten pakotteet ovat vaikuttaneet kuljetus-reitteihin sekä onko kuormalastia mahdollisesti ohjautunut muille kuljetusmuodoille?
Opinnäytetyö koostuu kahdesta osiosta: teoria- ja tutkimusosuudesta. Teoria-osuudessa kuvataan yleisesti rautatiekuljetuksia, Suomen rataverkkoa, sekä rautatiekuljetuksiin liittyvää lainsäädäntöä. Työssä paneudutaan Suomen ja Venäjän välisiin rautatiekuljetuksiin sekä EU:n asettamiin pakotteisiin tarkemmin. Tutkimusosuus koostuu valmiin aineiston hyödyntämisestä, sekä haastatteluista. Tämä opinnäytetyö on lähes kokonaan teoreettinen tutkimus. Tutkimusmenetelmänä työssä on käytetty laadullista tutkimusta. Aineistonkeruumenetelminä työssä on käytetty dokumenttianalyysia sekä strukturoitua haastattelua, joka lähetettiin seitsemään eri logistiikka- ja huolintayritykseen. Dokumenttianalyysissa vaikutuksia tutkittiin eri rata-osuuksien välillä.
Tutkimustuloksena voidaan todeta, että EU:n asettamat Venäjä-pakotteet ovat vaikuttaneet rautatiekuljetuksiin Suomessa pääasiassa negatiivisesti. Toisaalta tutkimuksessa selvisi, että rautatiekuljetuksia on uudelleensuuntautunut eri kuljetusreiteille eli eri rataosuuksille. Tavaraliikennettä on myös ohjautunut muille kuljetusmuodoille rautatiekuljetusten vähentyessä. Rautateiden tulevaisuus kuitenkin vaikuttaa valoisalta, sillä kehitteillä on useita hankkeita, joilla pyritään mahdollistamaan toimivat ja turvalliset rautatieyhteydet ympäri maailman.
Opinnäytetyö koostuu kahdesta osiosta: teoria- ja tutkimusosuudesta. Teoria-osuudessa kuvataan yleisesti rautatiekuljetuksia, Suomen rataverkkoa, sekä rautatiekuljetuksiin liittyvää lainsäädäntöä. Työssä paneudutaan Suomen ja Venäjän välisiin rautatiekuljetuksiin sekä EU:n asettamiin pakotteisiin tarkemmin. Tutkimusosuus koostuu valmiin aineiston hyödyntämisestä, sekä haastatteluista. Tämä opinnäytetyö on lähes kokonaan teoreettinen tutkimus. Tutkimusmenetelmänä työssä on käytetty laadullista tutkimusta. Aineistonkeruumenetelminä työssä on käytetty dokumenttianalyysia sekä strukturoitua haastattelua, joka lähetettiin seitsemään eri logistiikka- ja huolintayritykseen. Dokumenttianalyysissa vaikutuksia tutkittiin eri rata-osuuksien välillä.
Tutkimustuloksena voidaan todeta, että EU:n asettamat Venäjä-pakotteet ovat vaikuttaneet rautatiekuljetuksiin Suomessa pääasiassa negatiivisesti. Toisaalta tutkimuksessa selvisi, että rautatiekuljetuksia on uudelleensuuntautunut eri kuljetusreiteille eli eri rataosuuksille. Tavaraliikennettä on myös ohjautunut muille kuljetusmuodoille rautatiekuljetusten vähentyessä. Rautateiden tulevaisuus kuitenkin vaikuttaa valoisalta, sillä kehitteillä on useita hankkeita, joilla pyritään mahdollistamaan toimivat ja turvalliset rautatieyhteydet ympäri maailman.