Sosiaalinen media hakukoneena ja sen vaikutus sisällöntuotantoon
Klemetti, Eeva (2023)
Klemetti, Eeva
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112732054
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112732054
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe oli sosiaalinen media hakukoneena ja sen vaikutus sisällöntuotantoon. Toimeksiantajan toive sekä opinnäytetyön tavoite oli selvittää, miten tämä tulee vaikuttamaan sisällöntuotantoon sosiaalisessa mediassa. Päätutkimuskysymys opinnäytetyössä oli, miten sisällöntuottajat voivat optimoida sisältönsä niin, että se saa paremman näkyvyyden sosiaalisen median hakukoneissa. Apututkimuskysymyksiä olivat, mitä haasteita/mahdollisuuksia sisällöntuottajat kohtaavat sosiaalisen median hakukoneiden käytössä ja miten niitä voidaan ratkaista, miten sisältöstrategiaa on muutettava, jotta se vastaa sosiaalisen median hakukoneiden vaatimuksia ja miltä tulevaisuuden kehityssuunta näyttää.
Tutkimuksellisen opinnäytetyön tietoperustassa käytiin läpi, mitä sisällöntuotanto pitää sisällään. Tietoperustassa käytiin myös läpi hakukoneoptimointia yleisesti sekä sosiaalisen median hakukoneoptimointia. Myös tutkittavat sosiaalisen median alustat sekä tutkimuksen kohderyhmä, Z-sukupolvi, olivat tietoperustan keskeisiä käsitteitä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista sekä kvantitatiivista menetelmää, joista kokemusasiantuntijoiden haastattelu toimi kvalitatiivisena ja kohderyhmälle tehty kysely kvantitatiivisena aineistonhankintamenetelmänä. Tavoitteena oli saada selville kokemusasiantuntijoiden näkökulmaa tutkittavalle asialle sekä kyselylomakkeella saada vahvistusta tälle ilmiölle.
Tutkimustulosten perusteella sosiaalista mediaa käytetään hakukoneena ja sen rooli tulee kasvamaan tulevaisuudessa. Erityisesti visuaalisia asioita, muun muassa inspiraatiota ja ohjeita sekä ajankohtaisia asioita haetaan sosiaalisesta mediasta. Perinteiset hakukoneoptimoinnin keinot pätevät myös sosiaalisen median hakukoneissa, mutta esimerkiksi relevantit avainsanat ovat saaneet suuren merkityksen sosiaalisen median optimoinnin kannalta. Tutkimuksissa saadut tulokset ovat hyödynnettävissä sosiaalisen median sisällöntuotannon parissa työskentelevien työssä.
Tutkimuksellisen opinnäytetyön tietoperustassa käytiin läpi, mitä sisällöntuotanto pitää sisällään. Tietoperustassa käytiin myös läpi hakukoneoptimointia yleisesti sekä sosiaalisen median hakukoneoptimointia. Myös tutkittavat sosiaalisen median alustat sekä tutkimuksen kohderyhmä, Z-sukupolvi, olivat tietoperustan keskeisiä käsitteitä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista sekä kvantitatiivista menetelmää, joista kokemusasiantuntijoiden haastattelu toimi kvalitatiivisena ja kohderyhmälle tehty kysely kvantitatiivisena aineistonhankintamenetelmänä. Tavoitteena oli saada selville kokemusasiantuntijoiden näkökulmaa tutkittavalle asialle sekä kyselylomakkeella saada vahvistusta tälle ilmiölle.
Tutkimustulosten perusteella sosiaalista mediaa käytetään hakukoneena ja sen rooli tulee kasvamaan tulevaisuudessa. Erityisesti visuaalisia asioita, muun muassa inspiraatiota ja ohjeita sekä ajankohtaisia asioita haetaan sosiaalisesta mediasta. Perinteiset hakukoneoptimoinnin keinot pätevät myös sosiaalisen median hakukoneissa, mutta esimerkiksi relevantit avainsanat ovat saaneet suuren merkityksen sosiaalisen median optimoinnin kannalta. Tutkimuksissa saadut tulokset ovat hyödynnettävissä sosiaalisen median sisällöntuotannon parissa työskentelevien työssä.