Naisten pelaaman jalkapallon sponsorointi: nykytilanne, tarpeet ja mahdollisuudet
Haltia, Iisa (2023)
Haltia, Iisa
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112431591
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112431591
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on konstruktiivinen tutkimus, jossa selvitetään naisten pelaaman jalkapallon nykytilannetta sponsoroinnin näkökulmasta. Opinnäytetyössä tutkitaan, millaista naisten pelaaman jalkapallon sponsorointi on, mihin sitä tarvitaan ja mitä mahdollisuuksia siihen liittyy.
Opinnäytetyön tavoitteena on luoda sponsorointia harkitseville yrityksille selvitys naisten pelaaman jalkapallon sponsoroinnin nykytilanteesta, tarpeista ja mahdollisuuksista sekä luoda heille kolme konkreettista keinoa investoida naisten pelaamaan jalkapalloon. Opinnäytetyö perustelee sponsoreille, miksi investoiminen naisten lajiin kannattaa.
Aihetta tutkitaan selvittämällä, mitä aiheen kannalta keskeiset käsitteet eli sponsorointi, jalkapallo ja brändit tarkoittavat. Aineistonhankintamenetelminä on käytetty dokumenttianalyysia, pelaajien ja asiantuntijan haastattelua sekä kansainvälisten esimerkkien benchmarkkausta.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi sponsorointiyhteistyön prosessimalli ja kolme yleispätevää, konkreettista keinoa sponsoroida naisten pelaamaa jalkapalloa. Tarkoituksena on, että naisten jalkapallon sponsorointia harkitsevat toimijat voivat tulevaisuudessa hyödyntää tuloksia ja valita niistä itselleen sopivimman keinon tukea naisten lajin kehitystä.
Opinnäytetyön tavoitteena on luoda sponsorointia harkitseville yrityksille selvitys naisten pelaaman jalkapallon sponsoroinnin nykytilanteesta, tarpeista ja mahdollisuuksista sekä luoda heille kolme konkreettista keinoa investoida naisten pelaamaan jalkapalloon. Opinnäytetyö perustelee sponsoreille, miksi investoiminen naisten lajiin kannattaa.
Aihetta tutkitaan selvittämällä, mitä aiheen kannalta keskeiset käsitteet eli sponsorointi, jalkapallo ja brändit tarkoittavat. Aineistonhankintamenetelminä on käytetty dokumenttianalyysia, pelaajien ja asiantuntijan haastattelua sekä kansainvälisten esimerkkien benchmarkkausta.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi sponsorointiyhteistyön prosessimalli ja kolme yleispätevää, konkreettista keinoa sponsoroida naisten pelaamaa jalkapalloa. Tarkoituksena on, että naisten jalkapallon sponsorointia harkitsevat toimijat voivat tulevaisuudessa hyödyntää tuloksia ja valita niistä itselleen sopivimman keinon tukea naisten lajin kehitystä.