Visual novel - pelikonsepti: työkaluna game design document
Mankinen, Ronja (2023)
Mankinen, Ronja
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112832165
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112832165
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö visualisoi pelikonseptin, joka olisi mahdollista toteuttaa myöhemmin toimivaksi peliksi. Konsepti sisältää kauhuelementtejä, mutta toisaalta peli sisältää elementtejä normaalista elämästä, kuten esimerkiksi mielenterveysongelmia tai muita arkielämän vaikeuksia. Ajatuksena on, että pelaajalla olisi myös mahdollisuus samaistua pelin teemoihin. Peliä on mahdollista tulevaisuudessa kehittää siihen suuntaan, että se voisi olla jopa auttamassa elämän vaikeiden asioiden käsittelyssä.
Opinnäytetyössä keskitytään pelkästään konseptiin ja pelin visuaaliseen suunnitteluun. Peli on mahdollista viedä eteenpäin tulevaisuudessa joko kaupallisella puolella tai osana toista opinnäytetyötä. Opinnäytetyössä on tuotu esille taiteellisten keinojen avulla tarinaa, joka erilaisten valintojen kautta voi muuttua. Opinnäytteen visuaalinen toteutus tukee pelin tarinaa.
Opinnäytetyössä on käytetty apuna game design documenttia eli GDD:tä, jonka avulla opinnäytteen lopullinen graafinen esitys on saatu aikaiseksi. Tämä on auttanut hahmottamaan pelin kokonaisuuden ja siitä on saatu luettava kooste visuaalisten tuotosten myötä. Lopputuloksessa on nähtävissä pelin ympäristö, värimaailma, pää-hahmo ja demonit sekä se, miltä peli voisi visuaalisesti näyttää valmiina.
Opinnäytetyössä keskitytään pelkästään konseptiin ja pelin visuaaliseen suunnitteluun. Peli on mahdollista viedä eteenpäin tulevaisuudessa joko kaupallisella puolella tai osana toista opinnäytetyötä. Opinnäytetyössä on tuotu esille taiteellisten keinojen avulla tarinaa, joka erilaisten valintojen kautta voi muuttua. Opinnäytteen visuaalinen toteutus tukee pelin tarinaa.
Opinnäytetyössä on käytetty apuna game design documenttia eli GDD:tä, jonka avulla opinnäytteen lopullinen graafinen esitys on saatu aikaiseksi. Tämä on auttanut hahmottamaan pelin kokonaisuuden ja siitä on saatu luettava kooste visuaalisten tuotosten myötä. Lopputuloksessa on nähtävissä pelin ympäristö, värimaailma, pää-hahmo ja demonit sekä se, miltä peli voisi visuaalisesti näyttää valmiina.