Myynnin työtehtävien automatisointi CRM-järjestelmän avulla : työjono-ominaisuus myynnin tukena
Välttilä, Sonja (2023)
Välttilä, Sonja
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112732060
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112732060
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Ammega Finland Oy, jonka tuotteita ovat esimerkiksi prosessi- ja kuljetinhihnat. Yrityksessä otettiin hiljattain käyttöön CRM-järjestelmä Salesforce, joka toi yrityksen myyjille lisää työtehtäviä. Myyjillä tuli kuitenkin olla aikaa myös asiakkaille, joten heidän rutiininomaisia työtehtäviään päätettiin automatisoida CRM-järjestelmän työjono-ominaisuutta käyttämällä. Työn tavoitteena oli selvittää, miten myynnin työtehtävien automatisointi tukisi myyjien työtä mahdollisimman hyvin. Tarkoituksena oli saada käsitys työjono-ominaisuuden hyvistä ja huonoista puolista sekä siitä, miten myyjät suhtautuivat työjonon käyttöönottoon sekä sen mukanaan tuomaan muutokseen.
Opinnäytetyö toteutettiin kevään ja alkutalven 2023 välisenä aikana. Tuona aikana työjono-ominaisuuden käyttö suunniteltiin ja testattiin sekä otettiin käyttöön. Opinnäytetyössä toteutettiin kvalitatiivinen tutkimus, jonka mukaan CRM-järjestelmän työjono-ominaisuus tukee myyjien työtä. Myynnin työtehtävien automatisoinnissa työjonon avulla koettiin olevan sekä hyviä puolia että haasteita. Hyvien puolien koettiin kuitenkin olevan näistä merkityksellisempiä.
Työjono-ominaisuuden käytön hyviä puolia olivat esimerkiksi tilausten ja tarjousten seurattavuuden paraneminen sekä sähköpostin käytön väheneminen. Hyvät puolet tukivat yrityksen arvoista asiakaslähtöisyyttä sekä henkilöstöä, kun sen avulla myynnin toiminnasta saatiin tehtyä asiakaslähtöisempää ja seurattavuus paransi sisäistä viestintää. Haasteina nähtiin esimerkiksi tilausten ja tarjousten läpimenoajan pidentyminen sekä työmäärän lisääntyminen. Haasteiden uskottiin kuitenkin kokemuksen myötä vähenevän. Työn tuloksissa todettiin myös, että työjonon hyödyt eivät välttämättä näy yksittäisen ihmisen työssä paljoa, mutta sen käyttö auttaa laajemmassa mittakaavassa koko organisaatiota esimerkiksi ennusteiden teossa sekä tuotantoyksiköiden toiminnan suunnittelussa.
Opinnäytetyöstä nousi esiin useita kehitysideoita. Yksi tärkeimmistä kehitysideoista oli myynnin työtehtävien automatisointi myös muissa AMMEGA-konsernin yksiköissä. Kehitysideoissa nostettiin esiin myös jatkotutkimusmahdollisuus. Tämän tyyppinen tutkimus voitaisiin uusia esimerkiksi, kun työjono-ominaisuus on ollut kaikilla myynnin parissa työskentelevillä käytössä puoli vuotta.
Opinnäytetyö toteutettiin kevään ja alkutalven 2023 välisenä aikana. Tuona aikana työjono-ominaisuuden käyttö suunniteltiin ja testattiin sekä otettiin käyttöön. Opinnäytetyössä toteutettiin kvalitatiivinen tutkimus, jonka mukaan CRM-järjestelmän työjono-ominaisuus tukee myyjien työtä. Myynnin työtehtävien automatisoinnissa työjonon avulla koettiin olevan sekä hyviä puolia että haasteita. Hyvien puolien koettiin kuitenkin olevan näistä merkityksellisempiä.
Työjono-ominaisuuden käytön hyviä puolia olivat esimerkiksi tilausten ja tarjousten seurattavuuden paraneminen sekä sähköpostin käytön väheneminen. Hyvät puolet tukivat yrityksen arvoista asiakaslähtöisyyttä sekä henkilöstöä, kun sen avulla myynnin toiminnasta saatiin tehtyä asiakaslähtöisempää ja seurattavuus paransi sisäistä viestintää. Haasteina nähtiin esimerkiksi tilausten ja tarjousten läpimenoajan pidentyminen sekä työmäärän lisääntyminen. Haasteiden uskottiin kuitenkin kokemuksen myötä vähenevän. Työn tuloksissa todettiin myös, että työjonon hyödyt eivät välttämättä näy yksittäisen ihmisen työssä paljoa, mutta sen käyttö auttaa laajemmassa mittakaavassa koko organisaatiota esimerkiksi ennusteiden teossa sekä tuotantoyksiköiden toiminnan suunnittelussa.
Opinnäytetyöstä nousi esiin useita kehitysideoita. Yksi tärkeimmistä kehitysideoista oli myynnin työtehtävien automatisointi myös muissa AMMEGA-konsernin yksiköissä. Kehitysideoissa nostettiin esiin myös jatkotutkimusmahdollisuus. Tämän tyyppinen tutkimus voitaisiin uusia esimerkiksi, kun työjono-ominaisuus on ollut kaikilla myynnin parissa työskentelevillä käytössä puoli vuotta.