Joukkueurheilun merkitys ADHD nuorelle
Blomqvist, Emilia; Pentikäinen, Suvi (2023)
Blomqvist, Emilia
Pentikäinen, Suvi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112732097
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112732097
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia haasteita, joita ADHD nuori kokee joukkueurheiluharrastuksessa. Opinnäytetyön tutkimuksen kohderyhmäksi valitsimme ADHD nuoret, jotka harrastavat salibandyä. Opinnäytetyön kirjallisessa osuudessa tarkastellaan joukkueurheilun harrastamisen merkitystä nuorelle, jolla on ADHD diagnoosi. Opinnäytetyön teoriaosuudessa on kerrottu yleistä tietoa ADHD diagnoosista ja sen vaikutuksista urheiluharrastukseen. ADHD:n oirekuvaa nuoruusiässä käydään lisäksi läpi teorian kautta ja aihetta on käsitelty lähdekirjallisuutta käyttäen. Opinnäytetyön tavoite on lisätä nuoria joukkueurheilulajeissa valmentavien ammattilaisten tietoa ADHD:stä ja tätä kautta kehittää heidän valmiuksiaan toimia ADHD nuorten kanssa. Sen lisäksi opinnäytetyö edistää ADHD nuorten valmiuksia pärjätä harrastustoiminnassa.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä on käytetty teema haastattelua, joka tehtiin salibandyvalmentajille. ADHD nuoret vastasivat kyselylomakkeella kysymyksiin liittyen heidän kokemuksiinsa salibandyn harrastamisesta. Haastattelut ja kyselylomakkeiden tulosten koonti on tehty keväällä sekä kesällä 2023.
Keskeisimmäksi tutkimustulokseksi saimme sen, että ADHD-tietoisuuden lisääminen valmentajien keskuudessa on merkittävää joukkueurheilua harras-tavien nuorten näkökulmasta. Lisäksi tutkimustuloksemme osoittavat, että ADHD nuorelle syy harrastaa urheilua on usein sen antama mahdollisuus purkaa energiaa ja motivaatio harrastamiseen nuorella säilyy parhaiten silloin, kun valmentaja osaa kohdata ADHD piirteisen urheilijan, jonka motivaatiota on hankala ylläpitää ja joka vaatii lyhyitä ja selkeitä ohjeistuksia.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että ADHD nuorelle joukkueurheilun harrastamisen merkitys näkyy myös nuoren muissa elämän osa-alueissa ja voi parantaa elämänlaatua kokonaisvaltaisesti. Valmentajan tietotaito ja ymmärrys ADHD:n oirekuvasta ovat seikkoja, jotka voivat merkittävästi vaikuttaa siihen, että haluaako nuori harrastaa joukkueurheilua.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä on käytetty teema haastattelua, joka tehtiin salibandyvalmentajille. ADHD nuoret vastasivat kyselylomakkeella kysymyksiin liittyen heidän kokemuksiinsa salibandyn harrastamisesta. Haastattelut ja kyselylomakkeiden tulosten koonti on tehty keväällä sekä kesällä 2023.
Keskeisimmäksi tutkimustulokseksi saimme sen, että ADHD-tietoisuuden lisääminen valmentajien keskuudessa on merkittävää joukkueurheilua harras-tavien nuorten näkökulmasta. Lisäksi tutkimustuloksemme osoittavat, että ADHD nuorelle syy harrastaa urheilua on usein sen antama mahdollisuus purkaa energiaa ja motivaatio harrastamiseen nuorella säilyy parhaiten silloin, kun valmentaja osaa kohdata ADHD piirteisen urheilijan, jonka motivaatiota on hankala ylläpitää ja joka vaatii lyhyitä ja selkeitä ohjeistuksia.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että ADHD nuorelle joukkueurheilun harrastamisen merkitys näkyy myös nuoren muissa elämän osa-alueissa ja voi parantaa elämänlaatua kokonaisvaltaisesti. Valmentajan tietotaito ja ymmärrys ADHD:n oirekuvasta ovat seikkoja, jotka voivat merkittävästi vaikuttaa siihen, että haluaako nuori harrastaa joukkueurheilua.