TYÖNANTAJAMIELIKUVAN KEHITTÄMINEN HR:N JA MARKKINOINNIN AVULLA
Autere, Elli; Rosenqvist, Aleksi (2023)
Autere, Elli
Rosenqvist, Aleksi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112732018
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112732018
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää toimeksiantajan Tampereen Infran nykyisen työnantajamielikuvan tilannetta ja sitä, miten sitä voidaan parantaa HR:n ja markkinoinnin avulla. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat rakennustekniikan opiskelijat Tampereen yliopistossa ja ammattikorkeakoulussa. Tutkimustulosten tavoitteena oli antaa kehitysehdotuksia toimeksiantajalle.
Teoriaosuudessa käsitellään aluksi työnantajamielikuvaa yleisellä tasolla ja sen jälkeen syvällisemmin. Teoriaosuus jakautui HR-osuuteen, jossa tarkastellaan HR:n keskeisiä käsitteitä ja niiden merkityksiä työnantajamielikuvaan. Markkinointiosuudessa tarkastellaan markkinoinnin keskeisiä menetelmiä sekä niiden vaikutuksia työnantajamielikuvaan.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella eli määrällisellä tutkimusmenetelmällä. Tutkimus tehtiin Webropol-kyselynä, joka jaettiin nettilinkkinä sähköpostilla kohderyhmälle. Tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella pystyttiin muodostamaan käsitys nykyisestä työnantajamielikuvasta sekä antamaan kehitysehdotuksia. Kysely onnistui hyvin, koska se saatiin kohdennettua tarkasti halutulle kohderyhmälle.
Tuloksista kävi ilmi, että Tampereen Infra Oy:n työnantajamielikuva on yleisesti hyvä, mutta sitä voidaan kehittää. Korostuu tarve kehittää sisäistä työnantajamielikuvaa, sillä se vaikuttaa ratkaisevasti myös ulkoiseen työnantajamielikuvaan. Tulosten perusteella pystyimme myös antamaan kehitysehdotuksia koskien markkinointimenetelmiä, joilla on mahdollista saada lisää näkyvyyttä.
Opinnäytetyö mahdollisti kehitysehdotuksien laatimisen toimeksiantajalle. Kehitysehdotusten perusteella on mahdollista lähteä kehittämään työnantajamielikuvaa. Kehitysehdotukset pohjautuivat työssä käytettyyn teoriaan ja tutkimustuloksiin.
Teoriaosuudessa käsitellään aluksi työnantajamielikuvaa yleisellä tasolla ja sen jälkeen syvällisemmin. Teoriaosuus jakautui HR-osuuteen, jossa tarkastellaan HR:n keskeisiä käsitteitä ja niiden merkityksiä työnantajamielikuvaan. Markkinointiosuudessa tarkastellaan markkinoinnin keskeisiä menetelmiä sekä niiden vaikutuksia työnantajamielikuvaan.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella eli määrällisellä tutkimusmenetelmällä. Tutkimus tehtiin Webropol-kyselynä, joka jaettiin nettilinkkinä sähköpostilla kohderyhmälle. Tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella pystyttiin muodostamaan käsitys nykyisestä työnantajamielikuvasta sekä antamaan kehitysehdotuksia. Kysely onnistui hyvin, koska se saatiin kohdennettua tarkasti halutulle kohderyhmälle.
Tuloksista kävi ilmi, että Tampereen Infra Oy:n työnantajamielikuva on yleisesti hyvä, mutta sitä voidaan kehittää. Korostuu tarve kehittää sisäistä työnantajamielikuvaa, sillä se vaikuttaa ratkaisevasti myös ulkoiseen työnantajamielikuvaan. Tulosten perusteella pystyimme myös antamaan kehitysehdotuksia koskien markkinointimenetelmiä, joilla on mahdollista saada lisää näkyvyyttä.
Opinnäytetyö mahdollisti kehitysehdotuksien laatimisen toimeksiantajalle. Kehitysehdotusten perusteella on mahdollista lähteä kehittämään työnantajamielikuvaa. Kehitysehdotukset pohjautuivat työssä käytettyyn teoriaan ja tutkimustuloksiin.