Tunneäly osana itsensä johtamista : tapaustutkimus
Vanharanta, Tanja (2023)
Vanharanta, Tanja
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112631702
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112631702
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää asiantuntija- tai esihenkilötehtävissä työskentelevien ymmärrystä tunneälystä, sen merkityksestä itsensä johtamisessa ja vaikutuksesta omaan työhyvinvointiin. Tunneälykäs yksilö pystyy huomioimaan omaa jaksamistaan ja tarkastelemaan toimintaansa kriittisesti. Yksilö vaikuttaa työyhteisön ilmapiiriin ja hyvinvoiva työyhteisö tukee toisiaan muutoksessa. Tunneäly osana itsensä johtamista tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena eräässä asiantuntijaorganisaatiossa. Tutkimusmenetelminä käytettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista lähestymistapaa. Teoreettinen viitekehys on laadittu laajaan teoriapohjaan perehtyen ja tutkimuksen kvalitatiivinen osa on rakennettu teoreettisesta viitekehyksestä. Tapaustutkimuksessa havaittiin, että asiantuntijoiden itsensä johtamisen taidot ja tunneäly vaikuttavat organisaation toimintakulttuuriin. Lisäksi havaittiin, että itsensä johtamisessa korostui ajanhallinta ja sen puutteet ja tunneälyssä tunteiden vaikutukset kommunikointiin ja itsensä johtamiseen. Voidaankin todeta, että hyvillä itsensä johtamisen taidoilla työntekijät hallitsisivat ajankäyttöön ja selviytyisivät muutostilanteista paremmin ja tunneälyn taidoillaan vaikuttaisivat paitsi omaan hyvinvointiinsa myös koko organisaation toimintatapoihin ja sitä kautta omaan jaksamiseen ja työn selkeyteen. The aim of the study was to find out the understanding of emotional intelligence, its importance in self-management and its impact on one's own well-being at work. An emotionally intelligent individual is able to take his or her own coping into account and to critically review his or her actions. The individual influences the atmosphere of the work community and a healthy work community supports each other in the change. Emotional intelligence as part of self-management research was conducted as a case study in an expert organization. Both quantitative and qualitative approaches were used as research methods. The theoretical framework has been prepared on a broad theoretical basis and the qualitative part of the research has been constructed from a theoretical framework. The case study found that experts' self-management skills and emotional intelligence affect the organization's operating culture. In addition, it was found that self-leadership emphasized time management and its shortcomings and, in emotional intelligence, the effects of emotions on communication and self-leadership. In fact, it can be said that with good skills in self-management, employees would master time management and cope better with change situations, and with their emotional intelligence skills would affect not only their own well-being, but also the operating methods of the entire organization and, consequently, their own coping and clarity of work.