Elintarviketeollisuuden erityispiirteiden kartoittaminen puhtauspalveluiden koulutukseen
Paasiranta, Kirsi-Marja (2023)
Paasiranta, Kirsi-Marja
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112531611
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112531611
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa teoriatietoa elintarviketilojen puhtaanapidon erityispiirteistä. Monelta yritykseltä löytyy omia materiaaleja ja koulutuksia yleisten tilojen puhtaanapitoon. Muihin puhtaanapitotöihin löytyy tutkintoja myös ammatillisista oppilaitoksista, mutta elintarviketilojen puhtaanapidosta koulutus puuttuu.
Puhtaanapito on elintarviketeollisuudessa erittäin tärkeässä roolissa. Korkea hygienia on kriittinen osa tuotannon jatkuvuutta. Tuotepinnoilla esiintyvät mikrobit voivat seisauttaa koko tuotantolaitoksen eikä tuotanto voi jatkua ennen kuin pinnat on saatu täysin puhtaiksi. Jos mikrobeilla saastunutta elintarviketta joutuisi loppukäyttäjälle asti, voisi sillä olla vakavia seurauksia kuten ruokamyrkytys. Huomioida täytyy myös kaikkien vierasesineiden riskit. Näihin kuuluu muun muassa puhtaanapitotyöntekijöiden vaatteet. Vaatteista ei saa irrota nappeja tai langanpätkiä. Hiukset ovat myös yksi vierasesine ja siksi suojapäähine puetaankin ensimmäisenä päähän, ennen muita työvaatteita. Puhdistusaineiden valinnassa täytyy ottaa huomioon, että ne ovat elintarvikehyväksyttyjä eikä niistä jää pinnoille ainejäämiä. Kuitenkin aineet on oltava niin tehokkaita, että niillä saadaan kaikki pinnat elintarviketurvallisiksi. Laadunseuranta on elintarviketeollisuuden puhtaanapidossa usein tarkempaa ja vaativampaa. Laatua voidaan seurata aistinvaraisesti, mutta lähes aina on myös mikrobiologiset seurannat. Jos näissä on poikkeamia, niihin on tehtävä korjaavia toimenpiteitä, jotta laatu saadaan palautettua vaaditulle tasolle.
Suunnittelimme toimeksiantajani pyynnöstä koulutusta elintarviketeollisuuden puhtaanapitoon. Lopputulemaksi saimme koulutuspaketin, mistä opiskelija valmistuu toimitilahuoltajaksi kiinteistö- ja puhtauspalvelualalle. Koulutuksen jälkeen opiskelija osaa ottaa elintarviketeollisuuden erityispiiteet huomioon. Opinnäytetyössä on käsitelty yleisimpiä erityispiirteitä elintarviketeollisuuden puhtaanapidossa. Palveluliike noudattaa asiakkaan ohjeistuksia tilojen siivouksessa.
Puhtaanapito on elintarviketeollisuudessa erittäin tärkeässä roolissa. Korkea hygienia on kriittinen osa tuotannon jatkuvuutta. Tuotepinnoilla esiintyvät mikrobit voivat seisauttaa koko tuotantolaitoksen eikä tuotanto voi jatkua ennen kuin pinnat on saatu täysin puhtaiksi. Jos mikrobeilla saastunutta elintarviketta joutuisi loppukäyttäjälle asti, voisi sillä olla vakavia seurauksia kuten ruokamyrkytys. Huomioida täytyy myös kaikkien vierasesineiden riskit. Näihin kuuluu muun muassa puhtaanapitotyöntekijöiden vaatteet. Vaatteista ei saa irrota nappeja tai langanpätkiä. Hiukset ovat myös yksi vierasesine ja siksi suojapäähine puetaankin ensimmäisenä päähän, ennen muita työvaatteita. Puhdistusaineiden valinnassa täytyy ottaa huomioon, että ne ovat elintarvikehyväksyttyjä eikä niistä jää pinnoille ainejäämiä. Kuitenkin aineet on oltava niin tehokkaita, että niillä saadaan kaikki pinnat elintarviketurvallisiksi. Laadunseuranta on elintarviketeollisuuden puhtaanapidossa usein tarkempaa ja vaativampaa. Laatua voidaan seurata aistinvaraisesti, mutta lähes aina on myös mikrobiologiset seurannat. Jos näissä on poikkeamia, niihin on tehtävä korjaavia toimenpiteitä, jotta laatu saadaan palautettua vaaditulle tasolle.
Suunnittelimme toimeksiantajani pyynnöstä koulutusta elintarviketeollisuuden puhtaanapitoon. Lopputulemaksi saimme koulutuspaketin, mistä opiskelija valmistuu toimitilahuoltajaksi kiinteistö- ja puhtauspalvelualalle. Koulutuksen jälkeen opiskelija osaa ottaa elintarviketeollisuuden erityispiiteet huomioon. Opinnäytetyössä on käsitelty yleisimpiä erityispiirteitä elintarviketeollisuuden puhtaanapidossa. Palveluliike noudattaa asiakkaan ohjeistuksia tilojen siivouksessa.