Työelämälähtöisen ammattipedagogiikan kehittäminen Opetusravintola Paviljongilla
Lötjönen, Satu (2023)
Lötjönen, Satu
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112531669
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112531669
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Ammattiopisto Samiedu. Tutkimuksen kohteena on Opetusravintola Paviljonki ja siellä tapahtuva ravintola- ja catering-alan ammatillinen koulutus. Opinnäytetyö perustuu Itä-Savon Koulutuskuntayhtymän jäsenkunnissa sijaitseville ravintola- ja catering-alan yrityksille lähetettyihin työelämäkyselyihin, joiden tarkoituksena oli selvittää, kuinka
ravintola- ja catering-alan opetus saataisiin vastaamaan enemmän työelämän
tarpeita. Opinnäytetyössä tutkimusmenetelminä käytettiin strukturoitua kyselyä
ja laadullista teemahaastattelua.
Työelämän edustajille järjestetyt teemahaastattelut koostuivat erilaisista ennakkoon ilmoitetusta teemoista. Tämän tutkimuksen lähestymistavaksi valikoitui konstruktiivinen tutkimus, jonka päämääränä oli tuottaa ”työelämälähtöinen
yhteistyön palautemalli” lisäämään opetuksen ja työelämän välistä yhteistyötä
ja saamaan ajantasaista tietoa työelämältä opiskelijoidemme suoriutumisesta
koulutus- ja oppisopimusjaksoilla.
Aihe on merkittävä, koska opetustyömme yhtenä lähtökohtana on tarjota ammatillista koulutusta, jolla pystymme vastaamaan elinkeinoelämän ja yhteiskunnan tarpeisiin sekä voimme parhaamme mukaan edistää opiskelijoiden
työllistymistä. Aiheen ideointiin ja valintaan vaikutti kiinnostus päästä selvittämään työelämänedustajien odotuksia opiskelijoiden osaamisesta ja mahdollisuuteen löytää keinoja opiskelijoiden ammatillisen kasvun tueksi. Valintaa
vahvisti myös työelämälähtöisen ammattipedagogiikan kehittäminen olemassa
olevien menetelmien tueksi.
Tämän opinnäytetyön perusteella selvisi, että työelämän edustajat kokevat
opetuksen ja työelämän välisen kommunikaation liian vähäiseksi ja sen tämänhetkisessä tilassa koetaan olevan kehitettävää. Tutkimuksen tuloksena
valmistui palautemalli, joka helpottaa opetuksen tavoitettavuutta. Palautemallin myötä säännöllisen palautteen antaminen tukee ravintola- ja catering-alan opiskelijoiden osaamisen kehittymistä ja erilaiset ongelmatilanteet ovat helpommin tunnistettavissa. Opinnäytetyön avulla saadut tulokset edistävät työelämälähtöisen ammatillisen pedagogiikan kehittämistä Opetusravintola Paviljongilla.
ravintola- ja catering-alan opetus saataisiin vastaamaan enemmän työelämän
tarpeita. Opinnäytetyössä tutkimusmenetelminä käytettiin strukturoitua kyselyä
ja laadullista teemahaastattelua.
Työelämän edustajille järjestetyt teemahaastattelut koostuivat erilaisista ennakkoon ilmoitetusta teemoista. Tämän tutkimuksen lähestymistavaksi valikoitui konstruktiivinen tutkimus, jonka päämääränä oli tuottaa ”työelämälähtöinen
yhteistyön palautemalli” lisäämään opetuksen ja työelämän välistä yhteistyötä
ja saamaan ajantasaista tietoa työelämältä opiskelijoidemme suoriutumisesta
koulutus- ja oppisopimusjaksoilla.
Aihe on merkittävä, koska opetustyömme yhtenä lähtökohtana on tarjota ammatillista koulutusta, jolla pystymme vastaamaan elinkeinoelämän ja yhteiskunnan tarpeisiin sekä voimme parhaamme mukaan edistää opiskelijoiden
työllistymistä. Aiheen ideointiin ja valintaan vaikutti kiinnostus päästä selvittämään työelämänedustajien odotuksia opiskelijoiden osaamisesta ja mahdollisuuteen löytää keinoja opiskelijoiden ammatillisen kasvun tueksi. Valintaa
vahvisti myös työelämälähtöisen ammattipedagogiikan kehittäminen olemassa
olevien menetelmien tueksi.
Tämän opinnäytetyön perusteella selvisi, että työelämän edustajat kokevat
opetuksen ja työelämän välisen kommunikaation liian vähäiseksi ja sen tämänhetkisessä tilassa koetaan olevan kehitettävää. Tutkimuksen tuloksena
valmistui palautemalli, joka helpottaa opetuksen tavoitettavuutta. Palautemallin myötä säännöllisen palautteen antaminen tukee ravintola- ja catering-alan opiskelijoiden osaamisen kehittymistä ja erilaiset ongelmatilanteet ovat helpommin tunnistettavissa. Opinnäytetyön avulla saadut tulokset edistävät työelämälähtöisen ammatillisen pedagogiikan kehittämistä Opetusravintola Paviljongilla.