Logistiikka käsitteenä ja sen merkityksen huomioiminen toisen asteen autonkuljettajakoulutuksessa
Takala, Marko (2014)
Takala, Marko
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014102014846
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014102014846
Tiivistelmä
Logistiikan opetus vaatii alan kokonaisvaltaisen ymmärtämisen. Logistisen prosessin ja siihen liittyvien sidosryhmien tunnistaminen on laadukkaan logistiikan opetuksen perusta. Oikeiden osa-alueiden painottaminen opetuksessa antaa opiskelijalle hyvät mahdollisuudet kehittyä alansa ammattilaiseksi. Lähtökohtaisesti tämä työ käsittelee logistiikan tuntemuksen lisäämistä tekijälleen ja samalla auttaa suunnittelemaan logistiikan opetuksen sisältöä. Työssä tutkitaan logistiikan käsitteen muotoutumista nykyisin ymmärrettyyn muotoonsa. Tämä työ on laadittu palvelemaan autonkuljettajien tarpeita. Autonkuljettajat ovat merkittävä osa logistista toimitusketjua, mutta kilpailun lisääntyminen aiheuttaa muutoksia eri kuljetusmuotoihin, niin myös tiekuljetuksiin. Työssä tarkastellaan autonkuljettajien edellytyksiä kilpailla eri kuljetusmuotojen kanssa, sekä tarkastellaan tiekuljetusten osuutta rautatie-, lento- ja merikuljetuksiin verrattuna. Autonkuljettajien aseman tiedostaminen niin logistisessa ketjussa, kuin eri kuljetusmuotojen osanakin, antaa näkemyksen oman osa-alueen merkityksestä. Autonkuljettajien toimintaympäristö on muuttumassa, mutta mihin suuntaan? Työssä nostetaan esille uusia kehityssuuntia autonkuljettajien toimintaympäristössä, ajo-neuvotekniikassa ja lainsäädännössä. Tämän työn tulokset kertovat lisääntyneen kilpailun aiheuttamat muutostarpeet autonkuljettajien ja kuljetusyritysten osallistumisesta verkottumiseen. Teollisuuden logistisen tehokkuuden lisääminen on vaatinut lainsäädännöllisiä toimenpiteitä mm. kuljetuskapasiteettien kasvattamisena. Autoteollisuus pyrkii vastaamaan haasteeseen kehittämällä tehokkuutta ajoneuvotekniikkaan. Esimerkkeinä automaattiajo ja etädiagnostiikka. Logistisen verkoston kilpailukyvyn parantamisen keskeinen teema on digitalisoituminen, joka on nostettu vallankumoukselliseksi. Tulevaisuudessa verkostoituminen lisääntyy ja selviytyminen kilpailussa vaatii osallisuutta verkostoon. Logistiikan opetus tapahtuu opetushallituksen laatimien opetussuunnitelmien mukaisesti. Opetussuunnitelman tavoitteet on kuitenkin laadittu niin että opetushenkilöstöllä on mahdollisuus painottaa tarpeelliseksi näkemiään osa-alueita. Tämän työn mukaan tulisi painottaa mm. logistisen toimintaympäristön tuntemusta, elinikäistä oppimista, asiakaslähtöisyyttä, tietotekniikkaa, tiimi-työtä, ekologisuutta, kansainvälisyyttä sekä ajoneuvotekniikan tuntemusta.