Miten ympäristöpäästötiedoilla kiihdytetään vaatteiden second hand -markkinaa? Case Emmy Clothing Company
Buchert, Natalia (2023)
Buchert, Natalia
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112431492
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112431492
Tiivistelmä
Tekstiilialan jatkuvasti kasvavasta kysynnästä ja tuotannosta aiheutuu merkittävä hiilijalanjälki. Kiertotalouden liiketoimintamallit ja vaatteiden uudelleenkäyttö ovat keino alan päästövähennyksiin. Kiertotaloudessa resurssit kiertävät aina uudelleenkäytöstä jatkojalostukseen asti. Vaatteen uudelleenkäyttö sellaisenaan on materiaalien arvon kannalta suosiollisin vaihtoehto, jota voidaan edistää esimerkiksi käytettyjen eli second hand -vaatteiden myynnillä.
Työn toimeksiantajana toimii Emmy Clothing Company, joka on suomalainen second hand - vaatebrändien markkinapaikka verkossa. Yritys on valittu Sitran kiertotalouden kiinnostavimpiin yrityksiin ja on yksi Suomen suosituimpia käytettyjen vaatteiden markkinapaikkoja. Työn tavoitteena on selvittää, minkälaisia ympäristöpäästöjä vaatteiden tuottamisesta aiheutuu. Opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää toimeksiantajan toimintatapoja tuomalla esiin kiertotalousliiketoiminnan ympäristöhyötyjä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa paneudutaan kiertotalouteen ja vaatteiden uudelleenkäytön tuomiin liiketoimintamahdollisuuksiin. Lisäksi tarkastellaan vaatetuotannosta aiheutuvat ympäristöpäästöjä ja miten niitä voidaan laskea. Teoriaosuus huomioi myös kuluttajien roolia ympäristökestävissä kulutustottumuksissa. Kestävyysarvot linkittyvät käytettyjen vaatteiden kulutusvalintoihin erityisesti ostamisen näkökulmasta.
Tutkimus keskittyy selvittämään vaatetuotannon ympäristöpäästöjä sekä niiden vaikutuksia kuluttajien päätöksiin. Tutkimus toteutettiin erilaisin metodein hyödyntäen systemaattista kirjallisuuskatsausta ja monimenetelmäistä kyselytutkimusta. Systemaattisen kirjallisuuskatsauksen avulla tutkittiin vaatetuotannosta aiheutuvaa hiilijalanjälkeä. Tieto sovellettiin laskennaksi, johon sisältyi 50 vaatekategoriaa ja niiden sisältämät 14 vaatekuitua päästökertoimineen. Kyselytutkimus selvitti, voiko ympäristöpäästötiedoilla olla vaikutusta tuotteiden osto- ja myyntivalintoihin. Lisäksi tutkittiin, millaisia esittämistapoja tulisi hyödyntää, jotta ostovalintoihin voidaan vaikuttaa. Kysely tuotti määrällistä mielipideotantaa, jota analysoitiin sisällönanalyysin ja ristiintaulukoinnin avulla. Ilmiön kuvaaminen vaati myös laadullista tutkimusta, jota analysoitiin sisällönanalyysillä teemojen kautta.
Kirjallisuuskatsauksen pohjalta tehdyn laskelman avulla voidaan vertailla uusien vaatteiden tuotantopäästöjä käytettyihin vaatteisiin. Tämän pohjalta toimeksiantajalle kehitettiin laskelma second hand -vaatteiden päästösäästöstä tai hiilikädenjäljestä. Ympäristöhyödyt ovat yksi käytettyjen vaatteiden ostokannustimista. Ympäristönäkökulma voi toimia myyntikannustimena, mutta ilmiön tunnistaminen vaatii lisätutkimusta. Kehitysehdotukset sisältävät lisäksi viestintäsuunnitelman, jonka avulla nostetaan kiertotalousliiketoiminnan ympäristöhyötyjä ja vastuullisuutta. Tutkimustuloksia ja kehitysehdotuksia voidaan hyödyntää toimeksiantajan lisäksi myös muissa suomalaisissa tekstiilialan yrityksissä.
Työn toimeksiantajana toimii Emmy Clothing Company, joka on suomalainen second hand - vaatebrändien markkinapaikka verkossa. Yritys on valittu Sitran kiertotalouden kiinnostavimpiin yrityksiin ja on yksi Suomen suosituimpia käytettyjen vaatteiden markkinapaikkoja. Työn tavoitteena on selvittää, minkälaisia ympäristöpäästöjä vaatteiden tuottamisesta aiheutuu. Opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää toimeksiantajan toimintatapoja tuomalla esiin kiertotalousliiketoiminnan ympäristöhyötyjä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa paneudutaan kiertotalouteen ja vaatteiden uudelleenkäytön tuomiin liiketoimintamahdollisuuksiin. Lisäksi tarkastellaan vaatetuotannosta aiheutuvat ympäristöpäästöjä ja miten niitä voidaan laskea. Teoriaosuus huomioi myös kuluttajien roolia ympäristökestävissä kulutustottumuksissa. Kestävyysarvot linkittyvät käytettyjen vaatteiden kulutusvalintoihin erityisesti ostamisen näkökulmasta.
Tutkimus keskittyy selvittämään vaatetuotannon ympäristöpäästöjä sekä niiden vaikutuksia kuluttajien päätöksiin. Tutkimus toteutettiin erilaisin metodein hyödyntäen systemaattista kirjallisuuskatsausta ja monimenetelmäistä kyselytutkimusta. Systemaattisen kirjallisuuskatsauksen avulla tutkittiin vaatetuotannosta aiheutuvaa hiilijalanjälkeä. Tieto sovellettiin laskennaksi, johon sisältyi 50 vaatekategoriaa ja niiden sisältämät 14 vaatekuitua päästökertoimineen. Kyselytutkimus selvitti, voiko ympäristöpäästötiedoilla olla vaikutusta tuotteiden osto- ja myyntivalintoihin. Lisäksi tutkittiin, millaisia esittämistapoja tulisi hyödyntää, jotta ostovalintoihin voidaan vaikuttaa. Kysely tuotti määrällistä mielipideotantaa, jota analysoitiin sisällönanalyysin ja ristiintaulukoinnin avulla. Ilmiön kuvaaminen vaati myös laadullista tutkimusta, jota analysoitiin sisällönanalyysillä teemojen kautta.
Kirjallisuuskatsauksen pohjalta tehdyn laskelman avulla voidaan vertailla uusien vaatteiden tuotantopäästöjä käytettyihin vaatteisiin. Tämän pohjalta toimeksiantajalle kehitettiin laskelma second hand -vaatteiden päästösäästöstä tai hiilikädenjäljestä. Ympäristöhyödyt ovat yksi käytettyjen vaatteiden ostokannustimista. Ympäristönäkökulma voi toimia myyntikannustimena, mutta ilmiön tunnistaminen vaatii lisätutkimusta. Kehitysehdotukset sisältävät lisäksi viestintäsuunnitelman, jonka avulla nostetaan kiertotalousliiketoiminnan ympäristöhyötyjä ja vastuullisuutta. Tutkimustuloksia ja kehitysehdotuksia voidaan hyödyntää toimeksiantajan lisäksi myös muissa suomalaisissa tekstiilialan yrityksissä.