13 - 17–vuotiaiden käyttäytyminen Instagramissa
Hietikko, Ira (2014)
Hietikko, Ira
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014101714810
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014101714810
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten nuoret käyttävät kuvanjakopalvelu Instagramia. Haluttiin selvittään, miten nuoret käyttäytyvät siellä ja minkälaista toiminta palvelussa on. Opinnäytetyö kuului Laurea-ammattikorkeakoulun Leppävaaran yksikön ja Kurio Oy:n yhteistyöprojektiin. Projektin toimeksiantajana toimi digitaaliseen markkinointiin erikoistunut mediatoimisto Kurio. Tutkimushankkeen tarkoitus oli tuottaa uutta tietoa kotimaisen kuluttajan käyttäytymisestä digikanavissa. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli palvella yrityksiä, jotka voisivat käyttää hyödyksi Instagramia markkinoinnissaan.
Teoreettisessa viitekehyksessä käydään läpi, mitä ovat termit sosiaalinen media, yhteisöpalvelut ja Instagramia. Teoriaosuudessa pyritään selventämään, miksi aihe on ajankohtainen ja miksi juuri nuoret ovat kiinnostava kohderyhmä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista menetelmää. Opinnäytetyötä varten haastateltiin yhdeksää suomalaista pääkaupunkiseudulla asuvaa nuorta, jotka käyttä- vät Instagramia. Nuoria haastateltiin puolistrukturoiduin teemahaastatteluin heidän käyttäytymisestään Instagramissa. Haastatteluissa käytiin läpi, miten nuoret käyttävät palvelua, ja mitä hyötyä he kokevat saavansa sen käyttämisestä. Haastattelut toteutettiin keväällä 2014.
Tuloksista selvisi nuorten käyttävän Instagramia erityisesti seuratakseen kavereiden ja tuttavien elämää. Omaa tiliä päivitettiin silloin tällöin kavereille. Instagramia käytettiin useita kertoja päivässä. Yksi käyttökerta on usein nopeaa vilkaisu etusivulle, josta näkee seuraamansa henkilöiden uusimmat kuvat. Instagramia ei koettu keskustelualustaksi, koska siihen tarkoi- tukseen on muita palveluita. Yrityksiä ja brändejä seurataan vähän, koska yksityishenkilöt ovat mielenkiintoisempia.
Teoreettisessa viitekehyksessä käydään läpi, mitä ovat termit sosiaalinen media, yhteisöpalvelut ja Instagramia. Teoriaosuudessa pyritään selventämään, miksi aihe on ajankohtainen ja miksi juuri nuoret ovat kiinnostava kohderyhmä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista menetelmää. Opinnäytetyötä varten haastateltiin yhdeksää suomalaista pääkaupunkiseudulla asuvaa nuorta, jotka käyttä- vät Instagramia. Nuoria haastateltiin puolistrukturoiduin teemahaastatteluin heidän käyttäytymisestään Instagramissa. Haastatteluissa käytiin läpi, miten nuoret käyttävät palvelua, ja mitä hyötyä he kokevat saavansa sen käyttämisestä. Haastattelut toteutettiin keväällä 2014.
Tuloksista selvisi nuorten käyttävän Instagramia erityisesti seuratakseen kavereiden ja tuttavien elämää. Omaa tiliä päivitettiin silloin tällöin kavereille. Instagramia käytettiin useita kertoja päivässä. Yksi käyttökerta on usein nopeaa vilkaisu etusivulle, josta näkee seuraamansa henkilöiden uusimmat kuvat. Instagramia ei koettu keskustelualustaksi, koska siihen tarkoi- tukseen on muita palveluita. Yrityksiä ja brändejä seurataan vähän, koska yksityishenkilöt ovat mielenkiintoisempia.