Sisäisen työnantajamielikuvan kehittäminen Yritys X:lle
Högman, Veeti (2023)
Högman, Veeti
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112431419
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112431419
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli analysoida Yritys X:n nykyisen sisäisen työnantajamielikuvan tila. Tavoitteena oli myös hahmottaa sisäisen työnantajamielikuvan mahdolliset kehityssuunnat. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä pohjoismaisen toimeksiantajayrityksen kanssa, joka toimii vähittäiskaupan toimialalla
Opinnäytetyön teoreettinen osuus keskittyi työnantajamielikuvan käsitteeseen sekä työhyvinvoinnin vaikutukseen työnantajamielikuvaan henkilöstöjohtamiseen, sisäiseen viestintään, palkitsemiseen, kehittymismahdollisuuksiin, osallistamiseen, työilmapiiriin, työkulttuuriin ja arvoihin. Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena tutkimuksena kyselytutkimuksen avulla, jossa sisäisen työnantajamielikuvan nykytila selvitettiin yrityksen työntekijöiden keskuudessa. Kaikista työntekijöistä 16 prosenttia osallistui kyselyyn.
Tutkimuksen tulokset tarjosivat kattavan kuvan nykyisestä työnantajamielikuvasta. Havainnot osoittivat, että kohdeyrityksen sisäinen työnantajamielikuva oli pääosin positiivisella tasolla. Työntekijät arvostivat erityisesti yrityksen sisäistä työympäristöä, työkavereita, omaa motivaatiotaan työn suorittamiseen ja tarvittavien työvälineiden saatavuutta.
Tutkimuksen perusteella voitiin antaa Yritys X:lle kehityssuosituksia, joiden avulla yritys voi parantaa sekä sisäistä että ulkoista työnantajamielikuvaa. Työnantajamielikuvan kehittäminen voi edistää esimerkiksi työnhakijoiden määrän ja laadun lisääntymistä, nykyisen henkilöstön sitoutumista, kilpailuetua kasvattamista ja kustannustehokkuuden parantamista.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus keskittyi työnantajamielikuvan käsitteeseen sekä työhyvinvoinnin vaikutukseen työnantajamielikuvaan henkilöstöjohtamiseen, sisäiseen viestintään, palkitsemiseen, kehittymismahdollisuuksiin, osallistamiseen, työilmapiiriin, työkulttuuriin ja arvoihin. Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena tutkimuksena kyselytutkimuksen avulla, jossa sisäisen työnantajamielikuvan nykytila selvitettiin yrityksen työntekijöiden keskuudessa. Kaikista työntekijöistä 16 prosenttia osallistui kyselyyn.
Tutkimuksen tulokset tarjosivat kattavan kuvan nykyisestä työnantajamielikuvasta. Havainnot osoittivat, että kohdeyrityksen sisäinen työnantajamielikuva oli pääosin positiivisella tasolla. Työntekijät arvostivat erityisesti yrityksen sisäistä työympäristöä, työkavereita, omaa motivaatiotaan työn suorittamiseen ja tarvittavien työvälineiden saatavuutta.
Tutkimuksen perusteella voitiin antaa Yritys X:lle kehityssuosituksia, joiden avulla yritys voi parantaa sekä sisäistä että ulkoista työnantajamielikuvaa. Työnantajamielikuvan kehittäminen voi edistää esimerkiksi työnhakijoiden määrän ja laadun lisääntymistä, nykyisen henkilöstön sitoutumista, kilpailuetua kasvattamista ja kustannustehokkuuden parantamista.