Jatkuvan parantamisen mallin luominen kuljetusliikkeelle - Konnekuljetus Oy
Kotanen, Janne (2023)
Kotanen, Janne
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112431390
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112431390
Tiivistelmä
Kuljetusyritys kehitti toimintaansa ja heille etsittiin sopivia menetelmiä jatkuvaan parantamiseen. Kuljetusliikkeen toimintaan soveltuvien jatkuvan parantamisen menetelmien etsiminen ja käyttöönottaminen oli tärkeää yrityksen laadun parantamisen kannalta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kuljetusyritykselle soveltuvat jatkuvan parantamisen menetelmät. Aluksi kartoitettiin kohdeyrityksen lähtötilanne, jolloin voitiin valita tähän tilanteeseen soveltuvat menetelmät. Opinnäytetyössä esiteltiin jatkuvan parantamisen menetelmiä ja arvioitiin niiden soveltuvuutta kuljetusyritykselle.
Konsernin lähtötilanne jatkuvaan parantamiseen kartoitettiin haastattelemalla toimihenkilöitä. Tämän pohjalta voitiin ehdottaa heille sopivia jatkuvan parantamisen menetelmiä. Ehdotetut menetelmät ovat soveltuvia lähtötilanteeseen, mutta kehittämistiimin tulee jatkossa pohtia myös uusien menetelmien tarvetta. Nyt esitetyt menetelmät ovat helposti käyttöönotettavia, joiden avulla voidaan jatkuva parantaminen aloittaa.
Jatkuvaan parantamiseen tulee osallistua koko henkilökunnan, jolloin se on tehokkainta. Työntekijöiden motivoiminen jatkuvaan parantamiseen ja laadun lisäämiseen on tärkeää. Kun työntekijät kokevat itse hyötyvänsä jatkuvasta parantamisesta, niin se lisää heidän motivaatiotaan. Jotta parantaminen on jatkuvaa, on jokaisen tärkeää jatkaa oman toimintansa kehittämistä ja tuoda esiin uusia ongelmia tai kehitysehdotuksia.
Tutkimus oli tarpeellinen konsernin strategian ja ISO9001 standardin hankkimisen kannalta. Tutkimuksen tuloksia oli mahdollista hyödyntää koko konsernin toiminnan kehittämisessä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kuljetusyritykselle soveltuvat jatkuvan parantamisen menetelmät. Aluksi kartoitettiin kohdeyrityksen lähtötilanne, jolloin voitiin valita tähän tilanteeseen soveltuvat menetelmät. Opinnäytetyössä esiteltiin jatkuvan parantamisen menetelmiä ja arvioitiin niiden soveltuvuutta kuljetusyritykselle.
Konsernin lähtötilanne jatkuvaan parantamiseen kartoitettiin haastattelemalla toimihenkilöitä. Tämän pohjalta voitiin ehdottaa heille sopivia jatkuvan parantamisen menetelmiä. Ehdotetut menetelmät ovat soveltuvia lähtötilanteeseen, mutta kehittämistiimin tulee jatkossa pohtia myös uusien menetelmien tarvetta. Nyt esitetyt menetelmät ovat helposti käyttöönotettavia, joiden avulla voidaan jatkuva parantaminen aloittaa.
Jatkuvaan parantamiseen tulee osallistua koko henkilökunnan, jolloin se on tehokkainta. Työntekijöiden motivoiminen jatkuvaan parantamiseen ja laadun lisäämiseen on tärkeää. Kun työntekijät kokevat itse hyötyvänsä jatkuvasta parantamisesta, niin se lisää heidän motivaatiotaan. Jotta parantaminen on jatkuvaa, on jokaisen tärkeää jatkaa oman toimintansa kehittämistä ja tuoda esiin uusia ongelmia tai kehitysehdotuksia.
Tutkimus oli tarpeellinen konsernin strategian ja ISO9001 standardin hankkimisen kannalta. Tutkimuksen tuloksia oli mahdollista hyödyntää koko konsernin toiminnan kehittämisessä.