Sober Curious -trendi: Miksi raitis elämä kiinnostaa?
Vanonen, Pihla (2023)
Vanonen, Pihla
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112431367
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112431367
Tiivistelmä
Alkoholinkäytön vähentäminen on ravintola- ja elintarvikealan trendejä, joiden vuoksi alkoholin vaihtoehtotuotteita ilmestyy markkinoille enemmän. Yli 15-vuotiaiden suomalaisten alkoholinkulutus väheni vuosien 2008 ja 2016 välillä. Sober curiosity -trendi mahdollistaa oman alkoholinkäytön tutkimisen ja yhteiskunnan alkoholisuhtautumisen kyseenalaistamisen. Sober curious -trendissä on kyse tietoisuudesta ja kohtuudesta alkoholinkäytössä, ei niinkään itse raittiudesta. Opinnäytetyön päätavoite on tutkia syitä sober curious -trendin yleistymiselle ja millaisia alkoholittomia tuotteita markkinoille yhä kaivataan.
Opinnäytetyö on tutkimustyyppinen ja se toteutettiin kvantitatiivisena, eli määrällisenä survey-tutkimuksena. Tutkimuksessa tutkittiin 18 vuotta täyttäneitä Suomessa väliaikaisesti tai vakituisesti asuvia ihmisiä, jotka kokivat kuuluvansa sober curious -liikkeeseen, kyseenalaistivat omaa suhdettaan alkoholiin tai olivat vähentäneet alkoholinkäyttöä. Tavanomaisin kyselyyn vastannut ihminen oli 18–29-vuotias nainen.
Yli puolet tutkittavista pidättäytyivät kokonaan alkoholista. Alkoholinkulutukseen on kiinnitetty huomiota terveydellisistä syistä, alkoholista aiheutuvien epämukavien fyysisten ja psyykkisten oireiden vuoksi, sekä alkoholinkäyttöön liittyvien kontrolliongelmien takia. Sober curiosity -trendin yleistymiseen on tulosten perusteella vaikuttanut hyvinvoinnin ja terveyden priorisointi, ja ongelmat alkoholin kohtuukäytössä. Alkoholittomien juomien kulutus jakautui vastaajien kesken hyvin tasaisesti alkoholittomalle oluelle alkoholittomille juomasekoituksille ja limuille. Alkoholin vaihto-ehtotuotteita kulutettiin eniten tapahtumissa ja ravintoloissa, joissa tarjoillaan myös alkoholittomia tuotteita. Markkinoille kaivattiin laadukkaampia alkoholittomia viinejä, terveellisempiä juomavaihtoehtoja ja lisää mocktaileja.
Johtopäätöksissä on otettava huomioon otoksen yksipuolisuus. Tutkimuksessa tavoitettiin lähinnä naisia ja tutkittavista vain 15 % oli miehiä. Tutkimuskanavat osoittautuivat myös hieman puutteellisiksi.
Opinnäytetyö on tutkimustyyppinen ja se toteutettiin kvantitatiivisena, eli määrällisenä survey-tutkimuksena. Tutkimuksessa tutkittiin 18 vuotta täyttäneitä Suomessa väliaikaisesti tai vakituisesti asuvia ihmisiä, jotka kokivat kuuluvansa sober curious -liikkeeseen, kyseenalaistivat omaa suhdettaan alkoholiin tai olivat vähentäneet alkoholinkäyttöä. Tavanomaisin kyselyyn vastannut ihminen oli 18–29-vuotias nainen.
Yli puolet tutkittavista pidättäytyivät kokonaan alkoholista. Alkoholinkulutukseen on kiinnitetty huomiota terveydellisistä syistä, alkoholista aiheutuvien epämukavien fyysisten ja psyykkisten oireiden vuoksi, sekä alkoholinkäyttöön liittyvien kontrolliongelmien takia. Sober curiosity -trendin yleistymiseen on tulosten perusteella vaikuttanut hyvinvoinnin ja terveyden priorisointi, ja ongelmat alkoholin kohtuukäytössä. Alkoholittomien juomien kulutus jakautui vastaajien kesken hyvin tasaisesti alkoholittomalle oluelle alkoholittomille juomasekoituksille ja limuille. Alkoholin vaihto-ehtotuotteita kulutettiin eniten tapahtumissa ja ravintoloissa, joissa tarjoillaan myös alkoholittomia tuotteita. Markkinoille kaivattiin laadukkaampia alkoholittomia viinejä, terveellisempiä juomavaihtoehtoja ja lisää mocktaileja.
Johtopäätöksissä on otettava huomioon otoksen yksipuolisuus. Tutkimuksessa tavoitettiin lähinnä naisia ja tutkittavista vain 15 % oli miehiä. Tutkimuskanavat osoittautuivat myös hieman puutteellisiksi.