Aktiivisen harjoitteluryhmän toiminnan kehittäminen fysioterapia-asiakkaiden kuntoutukseen
Ahtonen-Hellsten, Ritva (2014)
Ahtonen-Hellsten, Ritva
Saimaan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014101814816
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014101814816
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda aktiiviselle harjoitteluryhmälle ryhmätoimintamalli, joka sisältää toiminnan vaiheet yksilöllisestä ryhmäarviokäynnistä ja ryhmän toteutuksesta aina loppumittauksiin saakka. Tarkoituksena oli tuottaa yhtenäinen malli/käytäntö aktiiviselle harjoitteluryhmälle, jolle saatiin pohja asiakastyytyväisyyskyselystä ja fysioterapeuttien kehittämisiltapäivästä. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää asiakkaiden tarpeita vastaavan työ- ja toimintakykyä edistävän ryhmän toimintaa Kouvolan kaupungin Hyvinvointi- kuntoutuspalveluiden organisaatiossa.
Opinnäytetyö toteutettiin kartoittamalla aktiivisen harjoitteluryhmän asiakkaiden mielipiteitä ryhmän toiminnasta. Kysely lähetettiin postitse vuonna 2013 ja alkuvuonna 2014 aktiivisen harjoitteluryhmään osallistuneille asiakkaille (N=75). Asiakastyytyväisyyskyselyyn vastasi lisäksi 17 aktiivisen harjoitteluryhmään osallistunutta ryhmäläistä, joten tutkimusjoukko oli (N=92). Toteutukseen kuuluneessa kehittämisiltapäivässä fysioterapeuteille esiteltiin asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset. Kehittämisiltapäivän aikana osallistujat kehittivät Learning Cafe -menetelmän avulla, asiakastyytyväisyyskyselyn pohjalta nousseiden teemojen, käytännön kokemuksen ja teoriaan pohjautuvan tiedon kautta, mallia aktiivisen harjoitteluryhmän toteutukseen. Kehittämisiltapäivään osallistui kuusi fysioterapeuttia ja kaksi fysioterapiayksikön osastonhoitajaa. Osastonhoitajien mukanaolo mahdollisti kehitettävän mallin ja ehdotuksien tiedon siirron suoraan esimiestasolle.
Asiakastyytyväisyyskyselyn vastausprosentti oli 59,8. Tulosten mukaan vastaajat olivat erittäin tyytyväisiä fysioterapeuttien ammattitaitoon, ystävällisyyteen sekä harjoittelulaitteiden helppokäyttöisyyteen ja turvallisuuteen. Kehitettävät osa-alueet vastausten perusteella liittyivät ryhmässä saatujen ohjeiden hyödynnettävyyteen kotioloissa, suullisten ja kirjallisten ohjeiden riittävyyteen sekä asiakkaiden tiedonsaantiin jatkoharjoittelumahdollisuuksista. Fysioterapeutit olivat yhtä mieltä siitä, että asiakkaille olisi tarjottava tarvittaessa yksilöllinen kontrollikäynti ryhmän päättymisen jälkeen. Lisäksi esille nousi asiakkaille tarkoitetun harjoittelupäiväkirjan käyttöön ottaminen harjoittelun seuraamiseksi ja motivaation tukemiseksi. Jatkossa olisi hyvä tutkia asiakkaiden kokemuksia harjoittelupäiväkirjan käytöstä motivaation tukena.
Opinnäytetyö toteutettiin kartoittamalla aktiivisen harjoitteluryhmän asiakkaiden mielipiteitä ryhmän toiminnasta. Kysely lähetettiin postitse vuonna 2013 ja alkuvuonna 2014 aktiivisen harjoitteluryhmään osallistuneille asiakkaille (N=75). Asiakastyytyväisyyskyselyyn vastasi lisäksi 17 aktiivisen harjoitteluryhmään osallistunutta ryhmäläistä, joten tutkimusjoukko oli (N=92). Toteutukseen kuuluneessa kehittämisiltapäivässä fysioterapeuteille esiteltiin asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset. Kehittämisiltapäivän aikana osallistujat kehittivät Learning Cafe -menetelmän avulla, asiakastyytyväisyyskyselyn pohjalta nousseiden teemojen, käytännön kokemuksen ja teoriaan pohjautuvan tiedon kautta, mallia aktiivisen harjoitteluryhmän toteutukseen. Kehittämisiltapäivään osallistui kuusi fysioterapeuttia ja kaksi fysioterapiayksikön osastonhoitajaa. Osastonhoitajien mukanaolo mahdollisti kehitettävän mallin ja ehdotuksien tiedon siirron suoraan esimiestasolle.
Asiakastyytyväisyyskyselyn vastausprosentti oli 59,8. Tulosten mukaan vastaajat olivat erittäin tyytyväisiä fysioterapeuttien ammattitaitoon, ystävällisyyteen sekä harjoittelulaitteiden helppokäyttöisyyteen ja turvallisuuteen. Kehitettävät osa-alueet vastausten perusteella liittyivät ryhmässä saatujen ohjeiden hyödynnettävyyteen kotioloissa, suullisten ja kirjallisten ohjeiden riittävyyteen sekä asiakkaiden tiedonsaantiin jatkoharjoittelumahdollisuuksista. Fysioterapeutit olivat yhtä mieltä siitä, että asiakkaille olisi tarjottava tarvittaessa yksilöllinen kontrollikäynti ryhmän päättymisen jälkeen. Lisäksi esille nousi asiakkaille tarkoitetun harjoittelupäiväkirjan käyttöön ottaminen harjoittelun seuraamiseksi ja motivaation tukemiseksi. Jatkossa olisi hyvä tutkia asiakkaiden kokemuksia harjoittelupäiväkirjan käytöstä motivaation tukena.