Brändikäsikirja hevostallille
Vepsäläinen, Nea (2023)
Vepsäläinen, Nea
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112331300
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112331300
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee hevostallin brändin rakentamista. Työn tuloksena on asiakkaana olevalle hevostallille, Mustilan Farmille, luotu brändikäsikirja. Opinnäytetyön päätutkimuskysymyksenä on: ”Miten luoda toimiva brändikäsikirja hevostallille?” ja pääkysymystä tukevina alakysymyksinä ovat: ”Millainen on toimiva brändikäsikirja?” sekä ”Mitä on hyvä huomioida hevostallin brändäyksessä?”
Opinnäytetyö on produktiivinen tutkimus, jossa käytettiin kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Tutkimusmenetelminä käytettiin haastattelua, havainnointia ja vertailua. Haastateltavina olivat asiakkaana olevan tallinpitäjät. Haastattelu avasi tallinpitäjien näkökulmaa Mustilan Farmin brändin lähtötilanteesta sekä sen kehitystoiveista. Havainnointi toi esille Mustilan Farmin sekä muiden hevosalan palveluja tarjoavien yritysten brändejä ja niiden toimivuutta. Vertailun kohteena oli neljä erilaista hevostallia, joita voidaan pitää Mustilan Farmin kilpailijoina. Vertaileva tutkimus havainnollisti kilpailijoiden brändeissä ilmeneviä yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia. Tutkimusmenetelmien kautta saatua tietoa brändeistä hyödynnettiin Mustilan Farmin brändikäsikirjan luomisessa.
Työn tavoitteena oli luoda brändikäsikirja, jonka avulla asiakas voi kehittää brändistään toimivan, mielenkiintoisen ja selkeästi yrityksen arvoja ilmentävän. Työn kanssa samanaikaisesti asiakkaalle toteutettu työharjoittelu mahdollisti brändikäsikirjan ohjeiden testaamisen ja soveltamisen työn toteuttamisen aikana. Lopputuloksessa on huomioitu asiakkaan yksilölliset toiveet ja tarpeet, ja siksi brändikäsikirja sisältää tavallista brändikäsikirjaa kattavammat ohjeistukset ja esimerkit. Brändikäsikirjan myötä asiakkaan brändi kehittyy ja brändi pystyy siten toimimaan Mustilan Farmin kilpailuetuna. The objective of this thesis was to establish a brand identity for a horse stable called Mustilan Farmi by creating a comprehensive brandbook. The main research question of the thesis is: "How to create a functional brandbook for a horse stable?" and sub-questions supporting the main question are: "What is a functional brandbook like?" and "What should be taken into consideration when branding a horse stable?"
The thesis is a productive study that used qualitative research methods, including interviewing, observing, and comparing. The interviewees for this study were the owners of Mustilan Farmi. The interview provided insight into their initial brand perception and their aspirations for brand development. The observation included Mustilan Farmi's own brand as well as brands from other companies within the horse industry. The comparative study focused on four different horse stables, that can be considered as competitors to Mustilan Farmi. The comparative study illustrated the similarities and differences in the competitors' brands. The information gathered through these research methods worked as a base for the brandbook of Mustilan Farmi.
The goal of this study was to create a brandbook that the client can use to develop a brand that is not only functional but also engaging and reflects the company's core values. The practical training carried out simultaneously with creation of the brandbook enabled testing and application of the brandbook guidelines in practice. The end result takes into account the individual wishes and needs of the client. Therefore, the brandbook contains instructions and examples that are more comprehensive than a standard brandbook. With the brandbook, the client’s brand develops, and the brand provides a competitive advantage for Mustilan Farmi.
Opinnäytetyö on produktiivinen tutkimus, jossa käytettiin kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Tutkimusmenetelminä käytettiin haastattelua, havainnointia ja vertailua. Haastateltavina olivat asiakkaana olevan tallinpitäjät. Haastattelu avasi tallinpitäjien näkökulmaa Mustilan Farmin brändin lähtötilanteesta sekä sen kehitystoiveista. Havainnointi toi esille Mustilan Farmin sekä muiden hevosalan palveluja tarjoavien yritysten brändejä ja niiden toimivuutta. Vertailun kohteena oli neljä erilaista hevostallia, joita voidaan pitää Mustilan Farmin kilpailijoina. Vertaileva tutkimus havainnollisti kilpailijoiden brändeissä ilmeneviä yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia. Tutkimusmenetelmien kautta saatua tietoa brändeistä hyödynnettiin Mustilan Farmin brändikäsikirjan luomisessa.
Työn tavoitteena oli luoda brändikäsikirja, jonka avulla asiakas voi kehittää brändistään toimivan, mielenkiintoisen ja selkeästi yrityksen arvoja ilmentävän. Työn kanssa samanaikaisesti asiakkaalle toteutettu työharjoittelu mahdollisti brändikäsikirjan ohjeiden testaamisen ja soveltamisen työn toteuttamisen aikana. Lopputuloksessa on huomioitu asiakkaan yksilölliset toiveet ja tarpeet, ja siksi brändikäsikirja sisältää tavallista brändikäsikirjaa kattavammat ohjeistukset ja esimerkit. Brändikäsikirjan myötä asiakkaan brändi kehittyy ja brändi pystyy siten toimimaan Mustilan Farmin kilpailuetuna.
The thesis is a productive study that used qualitative research methods, including interviewing, observing, and comparing. The interviewees for this study were the owners of Mustilan Farmi. The interview provided insight into their initial brand perception and their aspirations for brand development. The observation included Mustilan Farmi's own brand as well as brands from other companies within the horse industry. The comparative study focused on four different horse stables, that can be considered as competitors to Mustilan Farmi. The comparative study illustrated the similarities and differences in the competitors' brands. The information gathered through these research methods worked as a base for the brandbook of Mustilan Farmi.
The goal of this study was to create a brandbook that the client can use to develop a brand that is not only functional but also engaging and reflects the company's core values. The practical training carried out simultaneously with creation of the brandbook enabled testing and application of the brandbook guidelines in practice. The end result takes into account the individual wishes and needs of the client. Therefore, the brandbook contains instructions and examples that are more comprehensive than a standard brandbook. With the brandbook, the client’s brand develops, and the brand provides a competitive advantage for Mustilan Farmi.