Digitaalinen interventio raskausdiabeteksen ohjauksen tukena; laadullinen tutkimus terveydenhoitajien kokemuksista
Vähäpassi, Päivi; Tukki, Johanna (2023)
Vähäpassi, Päivi
Tukki, Johanna
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111930069
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111930069
Tiivistelmä
Johanna Tukki ja Päivi Vähäpassi
Digitaalinen interventio raskausdiabeteksen ohjauksen tukena
Laadullinen tutkimus terveydenhoitajien kokemuksista
32 sivua, 2 liitettä
Syksy 2023
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto
Sairaanhoitaja (AMK) diakoninen hoitotyö, 240 op, 4 vuotta
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää laadullisen tutkimuksen avulla Digillä terveysvalmennusta -hankkeeseen osallistuneiden terveydenhuollon ammattilaisten kokemuksia digitaalisesta interventiosta raskausdiabeteksen hoidossa ja ohjauksessa. Työn tavoitteena oli kartoittaa ammattilaisten näkökulmaa ja kokemusta siitä, miten hankkeen tuottamat Minä pystyn! -koulutukset vaikuttivat terveydenhuollon ammattilaisten työskentelyyn vastaanotolla ja kokivatko he saaneensa digitaalisia valmiuksia ja digiturvallisuutta lisäävää ymmärrystä ja tietoa koulutusten pohjalta.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena opinnäytetyönä terveydenhuollon ammattilaisille, jotka työskentelevät raskausdiabeteksen parissa. Aineistonkeruumenetelmänä tuotettiin sähköinen Webropol-kysely, joka sisälsi laadullisia, avoimia kysymyksiä. Kyselyn linkki lähetettiin sähköpostilla hankkeen Minä Pystyn! -koulutuksiin osallistuneille henkilöille. Aineisto analysoitiin käyttämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysia, joka on laadullisen tutkimuksen aineiston analyysimenetelmä ja sitä voidaan käyttää kaikissa laadullisissa tutkimuksissa.
Kyselyyn vastasi kolme koulutuksiin osallistunutta terveydenhuollon ammattilaista. Aineistosta nousi esille koulutusten hyödyllisyys erityisesti ohjausosaamisen kehittymisen kannalta, sekä digiturvallisuuden merkityksestä ja ymmärryksestä digitalisaation kehittyessä.
Kyselyn tulosten perusteella voidaan todeta, että Minä pystyn! -koulutuksista oli hyötyä raskausdiabeteksen elintapaohjauksessa ja hoidon tukemisessa, erityisesti ohjausosaaminen kehittyi ja vastaajat kokivat saaneensa valmiuksia digiturvallisuuteen liittyvissä asioissa.
Asiasanat: digitalisaatio, digiturvallisuus, elintapainterventio, omahoito, raskausdiabetes, terveydenhoitaja ABSTRACT
Johanna Tukki & Päivi Vähäpassi
A Digital intervention to support counselling of gestational diabetes
A Qualitative study of the experiences of health nurses
32 pages and 2 appendices
Autumn 2023
Diaconia University of Applied Sciences
Bachelor’s Degree in Health Care
Registered Nurse
The purpose of this thesis was to find out by means of qualitative study how health care professionals feel about digital intervention in the treatment and counselling of gestational diabetes. The study was made for participants conducted on Digillä terveysvalmennusta -project training. The aim of this thesis was to find out whether the Minä pystyn! -trainings in the project had an impact on working of professionals at the reception. Did they get digital capabilities, an understanding and knowledge of education that enhances digital security?
This thesis was a qualitative study for healthcare professionals who work with gestational diabetes. The material was collected with an electronic Webropol survey which included open and qualitative issues. The survey was sent by e-mail for people who have participated in the trainings. The material was analyzed using content analysis which is a method of analyzing data from qualitative research and it can be used in all qualitative studies.
The survey was answered by three health care professionals who participated in the training. The material showed the usefulness of the training. In particular steering skills had improved. In addition, the understanding of digital security had evolved in the emerging world of digitalization.
Based on the results of the survey, it can be concluded that: The training was useful in lifestyle counselling and support for gestational diabetes. In particular, the control skills of those who responded to the survey developed and improved capabilities in matters related to digital security.
Keywords: digitalization, digital security, Lifestyle Intervention, self-care, gestational diabetes, public health nurse
Digitaalinen interventio raskausdiabeteksen ohjauksen tukena
Laadullinen tutkimus terveydenhoitajien kokemuksista
32 sivua, 2 liitettä
Syksy 2023
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto
Sairaanhoitaja (AMK) diakoninen hoitotyö, 240 op, 4 vuotta
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää laadullisen tutkimuksen avulla Digillä terveysvalmennusta -hankkeeseen osallistuneiden terveydenhuollon ammattilaisten kokemuksia digitaalisesta interventiosta raskausdiabeteksen hoidossa ja ohjauksessa. Työn tavoitteena oli kartoittaa ammattilaisten näkökulmaa ja kokemusta siitä, miten hankkeen tuottamat Minä pystyn! -koulutukset vaikuttivat terveydenhuollon ammattilaisten työskentelyyn vastaanotolla ja kokivatko he saaneensa digitaalisia valmiuksia ja digiturvallisuutta lisäävää ymmärrystä ja tietoa koulutusten pohjalta.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena opinnäytetyönä terveydenhuollon ammattilaisille, jotka työskentelevät raskausdiabeteksen parissa. Aineistonkeruumenetelmänä tuotettiin sähköinen Webropol-kysely, joka sisälsi laadullisia, avoimia kysymyksiä. Kyselyn linkki lähetettiin sähköpostilla hankkeen Minä Pystyn! -koulutuksiin osallistuneille henkilöille. Aineisto analysoitiin käyttämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysia, joka on laadullisen tutkimuksen aineiston analyysimenetelmä ja sitä voidaan käyttää kaikissa laadullisissa tutkimuksissa.
Kyselyyn vastasi kolme koulutuksiin osallistunutta terveydenhuollon ammattilaista. Aineistosta nousi esille koulutusten hyödyllisyys erityisesti ohjausosaamisen kehittymisen kannalta, sekä digiturvallisuuden merkityksestä ja ymmärryksestä digitalisaation kehittyessä.
Kyselyn tulosten perusteella voidaan todeta, että Minä pystyn! -koulutuksista oli hyötyä raskausdiabeteksen elintapaohjauksessa ja hoidon tukemisessa, erityisesti ohjausosaaminen kehittyi ja vastaajat kokivat saaneensa valmiuksia digiturvallisuuteen liittyvissä asioissa.
Asiasanat: digitalisaatio, digiturvallisuus, elintapainterventio, omahoito, raskausdiabetes, terveydenhoitaja
Johanna Tukki & Päivi Vähäpassi
A Digital intervention to support counselling of gestational diabetes
A Qualitative study of the experiences of health nurses
32 pages and 2 appendices
Autumn 2023
Diaconia University of Applied Sciences
Bachelor’s Degree in Health Care
Registered Nurse
The purpose of this thesis was to find out by means of qualitative study how health care professionals feel about digital intervention in the treatment and counselling of gestational diabetes. The study was made for participants conducted on Digillä terveysvalmennusta -project training. The aim of this thesis was to find out whether the Minä pystyn! -trainings in the project had an impact on working of professionals at the reception. Did they get digital capabilities, an understanding and knowledge of education that enhances digital security?
This thesis was a qualitative study for healthcare professionals who work with gestational diabetes. The material was collected with an electronic Webropol survey which included open and qualitative issues. The survey was sent by e-mail for people who have participated in the trainings. The material was analyzed using content analysis which is a method of analyzing data from qualitative research and it can be used in all qualitative studies.
The survey was answered by three health care professionals who participated in the training. The material showed the usefulness of the training. In particular steering skills had improved. In addition, the understanding of digital security had evolved in the emerging world of digitalization.
Based on the results of the survey, it can be concluded that: The training was useful in lifestyle counselling and support for gestational diabetes. In particular, the control skills of those who responded to the survey developed and improved capabilities in matters related to digital security.
Keywords: digitalization, digital security, Lifestyle Intervention, self-care, gestational diabetes, public health nurse