Avoterveydenhuollon etäasiointien työpöydän kehittäminen tiedolla johtamisen tueksi
Kajala, Milla (2023)
Kajala, Milla
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112331218
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112331218
Tiivistelmä
Tarve etäasiointien työpöydän kehittämiselle tuli työelämästä. Etäasiointien työpöytä sisältää etäasioinneista kertyvää tietoa visuaalisesti esitettynä ja sen tavoitteena on tukea tiedolla johtamista. Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana oli Pirkanmaan tulevaisuuden sote-keskus eli PirSOTE-hanke. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata, mitä tarpeita avoterveydenhuollossa työskentelevillä sairaanhoitajilla ja esihenkilöillä on etäasiointien työpöydälle tiedolla johtamisen tueksi. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää etäasiointien työpöytä vastaamaan sairaanhoitajien ja esihenkilöiden tarpeita sekä tukemaan niin päätöksentekoa ja päivittäisjohtamista kuin itsensä johtamista.
Tutkimusstrategiana oli tapaustutkimus, jossa tapauksen kohteena oli Pirkanmaan hyvinvointialueella toimiva Pirkanmaan terveysneuvonnan yksikkö. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä. Aineisto hankittiin teemahaastatteluilla yksikön sairaanhoitajilta (n=9) ja esihenkilöiltä (n=3). Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin periaatteita noudattaen. Tulokset osoittivat, että esihenkilöiden tarpeet painottuvat resurssisuunnitteluun, hoidon laadun ja palvelujen vaikuttavuuden seurantaan sekä avoimen ja osallistavan kulttuurin luomiseen. Tulokset osoittivat esihenkilöiden ja sairaanhoitajien välisten tarpeiden olevan pääosin toisiaan täydentäviä, mutta havaittiin myös ristiriitaisuuksia erityisesti tietojen jakamiseen liittyen. Tulokset osoittivat myös sairaanhoitajissa merkittäviä eroja niin tarpeissa, kuin tavoissa ja taidoissa hyödyntää tietoja itsensä johtamisessa. Sairaanhoitajien tarpeet painottuvat henkilökohtaisiin tietoihin eli itse hoidettuihin yhteydenottoihin. Osa sairaanhoitajista kokee tiedon lisäävän työn mielekkyyttä, kun toisilla se aiheuttaa jopa ahdistusta.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että esihenkilöillä ja sairaanhoitajilla on monipuolisia tarpeita etäasioinneista, minkä takia etäasiointien työpöydän luominen tarpeita vastaavaksi on erityisen tärkeää. Myös tiedolla johtamista tukevan toimintakulttuurin edistämiseen tulisi kiinnittää yksikössä huomiota. Opinnäytetyön tulokset antavat käytännön näkökulmia etäasiointien työpöydän kehittämiseen tiedolla johtamisen tueksi avoterveydenhuoltoon.
Tutkimusstrategiana oli tapaustutkimus, jossa tapauksen kohteena oli Pirkanmaan hyvinvointialueella toimiva Pirkanmaan terveysneuvonnan yksikkö. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä. Aineisto hankittiin teemahaastatteluilla yksikön sairaanhoitajilta (n=9) ja esihenkilöiltä (n=3). Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin periaatteita noudattaen. Tulokset osoittivat, että esihenkilöiden tarpeet painottuvat resurssisuunnitteluun, hoidon laadun ja palvelujen vaikuttavuuden seurantaan sekä avoimen ja osallistavan kulttuurin luomiseen. Tulokset osoittivat esihenkilöiden ja sairaanhoitajien välisten tarpeiden olevan pääosin toisiaan täydentäviä, mutta havaittiin myös ristiriitaisuuksia erityisesti tietojen jakamiseen liittyen. Tulokset osoittivat myös sairaanhoitajissa merkittäviä eroja niin tarpeissa, kuin tavoissa ja taidoissa hyödyntää tietoja itsensä johtamisessa. Sairaanhoitajien tarpeet painottuvat henkilökohtaisiin tietoihin eli itse hoidettuihin yhteydenottoihin. Osa sairaanhoitajista kokee tiedon lisäävän työn mielekkyyttä, kun toisilla se aiheuttaa jopa ahdistusta.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että esihenkilöillä ja sairaanhoitajilla on monipuolisia tarpeita etäasioinneista, minkä takia etäasiointien työpöydän luominen tarpeita vastaavaksi on erityisen tärkeää. Myös tiedolla johtamista tukevan toimintakulttuurin edistämiseen tulisi kiinnittää yksikössä huomiota. Opinnäytetyön tulokset antavat käytännön näkökulmia etäasiointien työpöydän kehittämiseen tiedolla johtamisen tueksi avoterveydenhuoltoon.