Liiketoiminnan kehittäminen uusilla tuoteryhmillä
Ahola, Pasi; Leppihalme, Kirsi (2023)
Ahola, Pasi
Leppihalme, Kirsi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112231057
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112231057
Tiivistelmä
Toimeksiantajayritys on vuonna 2013 perustettu yritys, joka valmistaa raskaankaluston komponentteja ja myy muita varaosia raskaaseen kalustoon. Yritys sijaitsee Pirkanmaalla ja se palvelee pääasiassa raskaan kaluston korjaamoita ja kuljetusliikkeitä. Yrityksen keskeiset toimintaperiaatteet ja arvot sisältävät kiertotalouden suosimisen, tuotteiden elinkaaren pidentämisen kunnostamalla sekä kotimaisen työn arvostamisen. Yrityksen yhdelle tuoteryhmälle on myönnetty avainlippumerkki kotimaisen työn merkkinä.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli toimeksiantajayrityksen liiketoiminnan kehittäminen. Yhdessä toimeksiantajan kanssa päädyttiin tutkimaan uusien tuoteryhmien kannattavuutta raskaan kaluston varaosamarkkinoilla koko maassa. Tärkeimmät liiketoiminnan kehittämiskohteet arvioitiin yhdessä toimeksiantajan kanssa ja päädyttiin kolmeen tuoteryhmään.
Tutkimus tehtiin henkilökohtaisilla haastatteluilla ja Google Forms -kyselyllä. Kummatkin kyselyt tehtiin identtisillä haastattelulomakkeilla ja vastaukset yhdistettiin yhtenäiseksi kokonaisuudeksi ja tulkittiin samalla tavalla. Kyselyllä saatiin tietoa vastaajien ostokäyttäytymisestä, ostopäätökseen vaikuttavista tekijöistä, valintakriteereistä ja kiinnostuksesta tutkittavia tuoteryhmiä kohtaan. Näiden tutkimustuloksien pohjalta yritys voi kehittää omaa liiketoimintaansa. Tutkimuksen pohjalta yritys voi myös kehittää asiakaslähtöistä toimintaansa, löytää uusia asiakkuuksia ja parantaa yrityksen näkyvyyttä ja tunnettuutta.
Toiminnallisessa opinnäytetyössä yritykselle laadittiin räätälöityjä Excel-taulukoita eri tuoteryhmille, joita voidaan muokata tarpeen mukaan ja käyttää tulevissa tuoteryhmien kannattavuuden suunnittelussa. Näiden taulukoiden avulla yritys voi seurata myynnin ja kannattavuuden kehitystä sekä tehdä analyysejä eri tuotteista ja tuoteryhmistä. Tämä tieto auttaa yritystä päivittämään toimintasuunnitelmaansa.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli toimeksiantajayrityksen liiketoiminnan kehittäminen. Yhdessä toimeksiantajan kanssa päädyttiin tutkimaan uusien tuoteryhmien kannattavuutta raskaan kaluston varaosamarkkinoilla koko maassa. Tärkeimmät liiketoiminnan kehittämiskohteet arvioitiin yhdessä toimeksiantajan kanssa ja päädyttiin kolmeen tuoteryhmään.
Tutkimus tehtiin henkilökohtaisilla haastatteluilla ja Google Forms -kyselyllä. Kummatkin kyselyt tehtiin identtisillä haastattelulomakkeilla ja vastaukset yhdistettiin yhtenäiseksi kokonaisuudeksi ja tulkittiin samalla tavalla. Kyselyllä saatiin tietoa vastaajien ostokäyttäytymisestä, ostopäätökseen vaikuttavista tekijöistä, valintakriteereistä ja kiinnostuksesta tutkittavia tuoteryhmiä kohtaan. Näiden tutkimustuloksien pohjalta yritys voi kehittää omaa liiketoimintaansa. Tutkimuksen pohjalta yritys voi myös kehittää asiakaslähtöistä toimintaansa, löytää uusia asiakkuuksia ja parantaa yrityksen näkyvyyttä ja tunnettuutta.
Toiminnallisessa opinnäytetyössä yritykselle laadittiin räätälöityjä Excel-taulukoita eri tuoteryhmille, joita voidaan muokata tarpeen mukaan ja käyttää tulevissa tuoteryhmien kannattavuuden suunnittelussa. Näiden taulukoiden avulla yritys voi seurata myynnin ja kannattavuuden kehitystä sekä tehdä analyysejä eri tuotteista ja tuoteryhmistä. Tämä tieto auttaa yritystä päivittämään toimintasuunnitelmaansa.