ADHD-diagnoosin vaikutus sairaanhoitajaopiskelijoiden opiskelukokemuksiin
Kosunen, Saara; Kukkonen, Emmi; Jokiniemi, Olivia (2023)
Kosunen, Saara
Kukkonen, Emmi
Jokiniemi, Olivia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112231018
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112231018
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin ADHD-diagnoosin vaikutusta sairaanhoitajaopiskelijoiden opiskelukokemuksiin. 2,5–3,4 %:lla aikuisväestöstä esiintyy ADHD:ta. ADHD:n on tutkittu vaikuttavan aikuisiän opintoihin, jonka vuoksi se tulisi ottaa huomioon. ADHD:n vaikutukset näkyvät eri tavoin. Opinnoissa voi ilmetä alisuoriutumista. Tarkkaavuuden, suunnitelmallisuuden, muistin sekä aloittamisen haasteet vaikuttavat opintoihin. Aikaisemmat, etenkin huonot kokemukset, voivat vaikuttaa opiskelijan omiin asenteisiin ja motivaatioon. Tutkimusaihe valittiin, koska aikuisen ADHD:sta on edelleen vähän tutkimuksia, vaikka se tutkimusaiheena onkin viime vuosina yleistynyt.
Tutkimus toteutettiin laadullista tutkimusmenetelmää käyttäen. Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvailla sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksia opiskelusta ADHD-diagnoosin kanssa. Tavoitteena oli lisätä tietoisuutta ADHD:sta ja sen oireilusta sekä tuoda apua haasteisiin, joita opiskelijat voivat kokea arjessa ja opiskelusta suoriutumisessa. Tavoitteena oli kartoittaa opiskelijoiden havaitsemia tukikeinoja opiskelun helpottamiseen. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla ja analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä. Toimeksiantaja opinnäytetyössä oli Savonia ammattikorkeakoulun opiskelijakunta SAVOTTA.
Tuloksista muodostettiin kolme luokkaa, jotka olivat ”Opiskelun haasteet”, ”Työskentelytavat” ja ”Opiskelua edistävät tekijät”. Opiskelussa havaittiin esiintyvän haasteita tarkkaavuuden säilyttämisessä tunneilla, etäopiskelussa ja aikataulutuksessa. Työskentelytavoissa huomattiin käytännön työskentelyn tukevan oppimista. Tenteissä keskittyminen oli haastavaa ja aikarajalliset tentit koettiin vaikeiksi. Pienryhmätyöskentely koettiin helpommaksi, ja toisaalta taas ryhmän koolla ei ollut väliä. Opiskelua edistäviä tekijöitä löydettiin mm. uni ja liikunta. Koulun tilojen koettiin vaikuttavan sekä edistävästi että vaikeuttavasti.
Tuloksia voi hyödyntää Savonian tilaratkaisuissa sekä opiskelutilojen tai -tilanteiden suunnittelussa. Myös opettajat ja opiskelijat voivat hyödyntää tuloksia halutessaan lisää tietoa ADHD:n oireista ja vaikutuksista opiskelukokemuksiin. Mahdollisilla jatkotutkimuksilla voitaisiin selvittää esimerkiksi miten opiskelija osaltaan voisi edistää omaa oppimistaan tai luennoilla tarkkaavuuden säilyttämistä.
Tutkimus toteutettiin laadullista tutkimusmenetelmää käyttäen. Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvailla sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksia opiskelusta ADHD-diagnoosin kanssa. Tavoitteena oli lisätä tietoisuutta ADHD:sta ja sen oireilusta sekä tuoda apua haasteisiin, joita opiskelijat voivat kokea arjessa ja opiskelusta suoriutumisessa. Tavoitteena oli kartoittaa opiskelijoiden havaitsemia tukikeinoja opiskelun helpottamiseen. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla ja analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä. Toimeksiantaja opinnäytetyössä oli Savonia ammattikorkeakoulun opiskelijakunta SAVOTTA.
Tuloksista muodostettiin kolme luokkaa, jotka olivat ”Opiskelun haasteet”, ”Työskentelytavat” ja ”Opiskelua edistävät tekijät”. Opiskelussa havaittiin esiintyvän haasteita tarkkaavuuden säilyttämisessä tunneilla, etäopiskelussa ja aikataulutuksessa. Työskentelytavoissa huomattiin käytännön työskentelyn tukevan oppimista. Tenteissä keskittyminen oli haastavaa ja aikarajalliset tentit koettiin vaikeiksi. Pienryhmätyöskentely koettiin helpommaksi, ja toisaalta taas ryhmän koolla ei ollut väliä. Opiskelua edistäviä tekijöitä löydettiin mm. uni ja liikunta. Koulun tilojen koettiin vaikuttavan sekä edistävästi että vaikeuttavasti.
Tuloksia voi hyödyntää Savonian tilaratkaisuissa sekä opiskelutilojen tai -tilanteiden suunnittelussa. Myös opettajat ja opiskelijat voivat hyödyntää tuloksia halutessaan lisää tietoa ADHD:n oireista ja vaikutuksista opiskelukokemuksiin. Mahdollisilla jatkotutkimuksilla voitaisiin selvittää esimerkiksi miten opiskelija osaltaan voisi edistää omaa oppimistaan tai luennoilla tarkkaavuuden säilyttämistä.