Virtuaalinen 360°-oppimisympäristö tietokonetomografiahuoneesta
Halttunen, Jesse; Naukkarinen, Joel (2023)
Halttunen, Jesse
Naukkarinen, Joel
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112230977
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112230977
Tiivistelmä
Kehittämistyön tarkoituksena oli luoda Savonia-ammattikorkeakoululle röntgenhoitajaopiskelijoiden opetuskäyttöön tietokonetomografia huoneesta kokonaisuudessaan virtuaalinen 360°-oppimisympäristö. Tavoitteena
oli, että opiskelijat pystyvät tutustumaan virtuaalisesti tietokonetomografiahuoneeseen, hoitajien säätöhuoneeseen, huoneiden sisältöön ja niiden erilaisiin toimintoihin. Toimeksiantajana kehittämistyössä oli Savonia-ammattikorkeakoulu. Tietoja kerättiin erilaisista tietokannoista, kuten Pubmed, Terveysportti ja Medic.
Virtuaaliset oppimisympäristöt ovat nousseet suosiossa viimeisten vuosien aikana. Nämä oppimisympäristöt
ovat tietoteknisesti tehtyjä ympäristöjä, joissa ei olla fyysisesti läsnä, vaan niitä pystyy käyttämään, esimerkiksi puhelimella, tietokoneella tai jopa VR-lasien avulla. Virtuaaliympäristö on kolmiulotteinen ympäristö,
jossa voidaan tutkailla tuotettua ympäristöä virtuaalisesti erilaisten laitteiden avulla.
Tietokonetomografiatutkimushuoneen ja säätöhuoneen tilat kuvattiin insta360 one x2 -kameralla, josta kuvat
ladattiin Thinglink-nimiseen verkkosovellukseen. Thinglink-verkkosovelluksessa luotiin 360°-virtuaalitila, jota
röntgenhoitaja opiskelijat pääsevät hyödyntämään ajasta ja paikasta riippumatta. Virtuaalinen oppimisympäristö sisältää erilaisia tageja ja kuvia kohteista tietokonetomografian tutkimushuoneessa ja hoitajien säätöhuoneesta. Kuvissa ja tageissa on kerrottu niissä näkyvien kohteiden nimi ja tarkempaa tietoa, mikä kyseisen esineen tai välineen tarkoitus on. Virtuaalinen oppimisympäristö näin ollen tukee opiskelijan oppimista.
Kehitystyön arviointia ja palautetta kerättiin Webropol-kyselyn avulla. Kysely lähetettiin Savonia-ammattikorkeakoulun toisen vuoden röntgenhoitajaopiskelijoille. Kyselystä saatu palaute viittasi oppimisympäristön toimivuuteen opiskelijoita tukevana lisänä yhdistettynä oppimateriaaliin. The purpose of the development work was to create a virtual 360° learning environment for the Savonia University of Applied Sciences for the purpose to teach radiographer students about the computed tomography
room. The goal was for the students to be able to virtually familiarize themselves with the computed tomography room, the radiographers adjustment room, the contents of the rooms and their various functions. The client of the development work was Savonia University of Applied Sciences. Information was collected from various databases, such as Pubmed, Terveysportti and Medic.
Virtual learning environments have grown in popularity over the past few years. These learning environments
are IT-made environments where you are not physically present, but you can use them, for example with a
phone, computer or even with the help of VR glasses. A virtual environment is a three-dimensional environment where the produced environment can be explored virtually using different devices.
The spaces of the computed tomography examination room and the adjustment room were photographed
with an insta360 one x2 -camera, from which the images were uploaded to a web application called Thinglink.
A 360° virtual space was created in the Thinglink-web application, which radiology students can use regardless of time and place. The virtual learning environment contains various tags and images of objects in the
computed tomography examination room and the radiographers adjustment room. In the pictures and tags,
the names of the objects are visible in them and more detailed information about the purpose of the object or
tool in question are told in those tags and pictures. The virtual learning environment thus supports the student's learning.
Evaluation of the development work and feedback were collected using the Webropol survey. The survey was
sent to the second-year radiographer students of Savonia University of Applied Sciences. The feedback received from the survey pointed to the functionality of the learning environment as a support supplement for
students combined with the learning material.
oli, että opiskelijat pystyvät tutustumaan virtuaalisesti tietokonetomografiahuoneeseen, hoitajien säätöhuoneeseen, huoneiden sisältöön ja niiden erilaisiin toimintoihin. Toimeksiantajana kehittämistyössä oli Savonia-ammattikorkeakoulu. Tietoja kerättiin erilaisista tietokannoista, kuten Pubmed, Terveysportti ja Medic.
Virtuaaliset oppimisympäristöt ovat nousseet suosiossa viimeisten vuosien aikana. Nämä oppimisympäristöt
ovat tietoteknisesti tehtyjä ympäristöjä, joissa ei olla fyysisesti läsnä, vaan niitä pystyy käyttämään, esimerkiksi puhelimella, tietokoneella tai jopa VR-lasien avulla. Virtuaaliympäristö on kolmiulotteinen ympäristö,
jossa voidaan tutkailla tuotettua ympäristöä virtuaalisesti erilaisten laitteiden avulla.
Tietokonetomografiatutkimushuoneen ja säätöhuoneen tilat kuvattiin insta360 one x2 -kameralla, josta kuvat
ladattiin Thinglink-nimiseen verkkosovellukseen. Thinglink-verkkosovelluksessa luotiin 360°-virtuaalitila, jota
röntgenhoitaja opiskelijat pääsevät hyödyntämään ajasta ja paikasta riippumatta. Virtuaalinen oppimisympäristö sisältää erilaisia tageja ja kuvia kohteista tietokonetomografian tutkimushuoneessa ja hoitajien säätöhuoneesta. Kuvissa ja tageissa on kerrottu niissä näkyvien kohteiden nimi ja tarkempaa tietoa, mikä kyseisen esineen tai välineen tarkoitus on. Virtuaalinen oppimisympäristö näin ollen tukee opiskelijan oppimista.
Kehitystyön arviointia ja palautetta kerättiin Webropol-kyselyn avulla. Kysely lähetettiin Savonia-ammattikorkeakoulun toisen vuoden röntgenhoitajaopiskelijoille. Kyselystä saatu palaute viittasi oppimisympäristön toimivuuteen opiskelijoita tukevana lisänä yhdistettynä oppimateriaaliin.
room. The goal was for the students to be able to virtually familiarize themselves with the computed tomography room, the radiographers adjustment room, the contents of the rooms and their various functions. The client of the development work was Savonia University of Applied Sciences. Information was collected from various databases, such as Pubmed, Terveysportti and Medic.
Virtual learning environments have grown in popularity over the past few years. These learning environments
are IT-made environments where you are not physically present, but you can use them, for example with a
phone, computer or even with the help of VR glasses. A virtual environment is a three-dimensional environment where the produced environment can be explored virtually using different devices.
The spaces of the computed tomography examination room and the adjustment room were photographed
with an insta360 one x2 -camera, from which the images were uploaded to a web application called Thinglink.
A 360° virtual space was created in the Thinglink-web application, which radiology students can use regardless of time and place. The virtual learning environment contains various tags and images of objects in the
computed tomography examination room and the radiographers adjustment room. In the pictures and tags,
the names of the objects are visible in them and more detailed information about the purpose of the object or
tool in question are told in those tags and pictures. The virtual learning environment thus supports the student's learning.
Evaluation of the development work and feedback were collected using the Webropol survey. The survey was
sent to the second-year radiographer students of Savonia University of Applied Sciences. The feedback received from the survey pointed to the functionality of the learning environment as a support supplement for
students combined with the learning material.