The Way Back: Supportive Leadership After a Team Member Experiences Burnout – A Literature Review
Stålstedt, Nanna (2023)
Stålstedt, Nanna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112230947
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112230947
Tiivistelmä
The aim of this study was to discover how a workplace supports an employee who has experienced occupational burnout. The scope of the study was to view the topic from the point of view of employees within social work, healthcare and early childhood education. The theoretical framework contained previous research regarding burnout, leadership and early childhood education. The thesis had two research questions which were 1. How can a supervisor support an employee who has experienced burnout? And 2. How can coworkers support an employee who has experienced burnout? The study was performed as a systematic literature review. The review contained 30 articles which were studied and analyzed using content analysis. The results indicated that both supervisor and coworker support were regarded as important and applicable for the well-being of
employees in all three professions. A positive work climate, the possibility to combine work and family life and to implement different interventions to increase well-being at work were mentioned as factors how supervisors and coworkers could support employees that suffered from occupational burnout. Syftet med detta examensarbete var att utreda hur en arbetsplats stöder en teammedlem som upplevt utbrändhet i arbetet. Omfattningen för arbetet var att studera ämnet gällande personal som arbetar inom social- och hälsovårdsbranschen eller inom småbarnspedagogiken. Som teoretisk referensram för arbetet fungerade rubrikerna utbrändhet, ledarskap samt småbarnspedagogik. Examensarbetet omfattade två forskningsfrågor, 1. Hur kan en ledare stöda en teammedlem som upplevt utbrändhet i sitt arbete? samt 2. Hur kan kollegerna stöda en arbetstagare som upplevt utbrändhet i sitt arbete? Metoden för detta examensarbete var systematisk litteraturstudie. Till examensarbetet samlades totalt 30 artiklar som analyserades med hjälp av metoden innehållsanalys. Resultatet visade att stöd från ledningens samt från arbetsgemenskapens sida var viktiga för anställdas välmående i arbetet. Detta fenomen kunde påvisas inom alla ovannämnda yrkesgrupper. Ett positivt arbetsklimat, möjligheten till att kombinera familj och arbete samt olika strategier för välmående nämndes som faktorer som bidrog till hur ledare och arbetstagare kunde stöda en teammedlem som upplevt utbrändhet i arbetet. Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli kartoittaa, miten työpaikka tukee uupumuksen kokenutta työntekijää. Opinnäytetyön oli tarkoitus tarkastella aihetta sosiaali-, terveys- ja
varhaiskasvatusalan henkilöstön näkökulmista. Teoreettisena viitekehyksenä toimi kolme osaa, uupumus, johtajuus sekä varhaiskasvatus. Opinnäytetyössä tarkasteltiin kahta tutkimuskysymystä, jotka olivat 1. Miten johtaja voi tukea uupumuksen kokenutta työntekijää? Sekä 2. Miten työyhteisö voi tukea uupumuksen kokenutta työntekijää? Opinnäytetyö tehtiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Analyysiä varten kerättiin 30 artikkelia, jotka analysoitiin sisältöanalyysein. Tulokset kertoivat, että sekä johtajan ja työyhteisön tuki olivat tärkeitä työhyvinvoinnin sekä uupumuksen vähentämisen näkökulmista. Positiivinen työympäristö, mahdollisuus yhdistää työ ja
perhe-elämä sekä erilaiset hyvinvointistrategiat mainittiin syinä, joiden avulla työyhteisö sekä johtaja pystyivät tukemaan työuupumuksen kokenutta työntekijää.
employees in all three professions. A positive work climate, the possibility to combine work and family life and to implement different interventions to increase well-being at work were mentioned as factors how supervisors and coworkers could support employees that suffered from occupational burnout.
varhaiskasvatusalan henkilöstön näkökulmista. Teoreettisena viitekehyksenä toimi kolme osaa, uupumus, johtajuus sekä varhaiskasvatus. Opinnäytetyössä tarkasteltiin kahta tutkimuskysymystä, jotka olivat 1. Miten johtaja voi tukea uupumuksen kokenutta työntekijää? Sekä 2. Miten työyhteisö voi tukea uupumuksen kokenutta työntekijää? Opinnäytetyö tehtiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Analyysiä varten kerättiin 30 artikkelia, jotka analysoitiin sisältöanalyysein. Tulokset kertoivat, että sekä johtajan ja työyhteisön tuki olivat tärkeitä työhyvinvoinnin sekä uupumuksen vähentämisen näkökulmista. Positiivinen työympäristö, mahdollisuus yhdistää työ ja
perhe-elämä sekä erilaiset hyvinvointistrategiat mainittiin syinä, joiden avulla työyhteisö sekä johtaja pystyivät tukemaan työuupumuksen kokenutta työntekijää.