"Jospa vaan olisimme niin kuin ihmisten kanssa ollaan: kysytään, kuullaan ja kuunnellaan, sovitaan, kehutaan ja huomataan onnistumiset": opiskeluhyvinvointi Hevosopistolla
Puranen, Mirva (2023)
Puranen, Mirva
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112030350
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112030350
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on laadullisella tutkimusotteella toteutettu tutkimuksellinen kehittämistyö, jonka tilaajana toimi Hevosopisto Oy. Opinnäytetyössä tarkasteltiin opiskeluhyvinvoinnin ilmiötä ihmisen hyvinvoinnin perustan muodostavien psykologisten perustarpeiden toteutumisen näkökulmasta. Tavoitteena oli selvittää, mitä opiskeluhyvinvoinnista Hevosopistolla ajatellaan. Lisäksi haluttiin tunnistaa opiskelijalähtöisiä keinoja paremman opiskeluhyvinvoinnin tavoittelemiseksi. Kehittämistyön tuloksena toivottiin opiskeluhyvinvointia edistäviä kehittämisehdotuksia, jotka mahdollistavat positiivisen pedagogiikan ja vahvuusperustaisen lähestymistavan hyödyntämisen opetus- ja ohjaustyössä.
Tietoperustassa perehdyttiin hyvinvointiin, opiskeluhyvinvointiin, opiskeluhuoltoon, oppilaitoksen opiskeluhuoltosuunnitelmaan ja hyvinvointiryhmän kokoonpanoon ja tehtäviin. Lisäksi esiteltiin kirjallisuudesta poimitut, kehittämistyön teoreettisena viitekehyksenä toimivat, hyvinvoinnin rakentamisen kannalta olennaiset poiminnat positiivisen psykologian ja positiivisen pedagogiikan teorioista ja tutkimustuloksista.
Oppilaitoksen hyvinvointiryhmän jäsenten ja opiskelijoiden ajatuksia opiskeluhyvinvoinnista ja toimivista keinoista sen edistämiseksi selvitettiin kahdella erillisellä, sähköisellä kyselyllä. Annetut vastaukset analysoitiin sisällön analyysin keinoin. Kyselytulosten analysoinnin jälkeen muodostettiin näkemys opiskeluhyvinvointiin Hevosopistolla vaikuttavista tekijöistä ja nostettiin esiin vastauksista selkeimmin nouseviin tarpeisiin vastaavat kehittämisehdotukset.
Tulosten perusteella kolme olennaisinta kehittämiskohdetta matkalla kohti parempaa opiskeluhyvinvointia ovat toimivien ja helposti saavutettavien palautteen antamisen ja vaikuttamisen kanavien luominen, henkilökohtaistamisen prosessin edelleen kehittäminen opiskelijan tarpeita vastaavaksi ja opiskelijan minäpystyvyyden tunteeseen vaikuttaminen opetuksen ja ohjauksen keinoin. Opinnäytetyön kehittämisehdotuksissa esitetään tilaajalle keinoja näiden kolmen kehitettävän kokonaisuuden lähestymiseksi hyvinvoinnin perustana toimivien psykologisten perustarpeiden toteutumisen näkökulmasta.
Tietoperustassa perehdyttiin hyvinvointiin, opiskeluhyvinvointiin, opiskeluhuoltoon, oppilaitoksen opiskeluhuoltosuunnitelmaan ja hyvinvointiryhmän kokoonpanoon ja tehtäviin. Lisäksi esiteltiin kirjallisuudesta poimitut, kehittämistyön teoreettisena viitekehyksenä toimivat, hyvinvoinnin rakentamisen kannalta olennaiset poiminnat positiivisen psykologian ja positiivisen pedagogiikan teorioista ja tutkimustuloksista.
Oppilaitoksen hyvinvointiryhmän jäsenten ja opiskelijoiden ajatuksia opiskeluhyvinvoinnista ja toimivista keinoista sen edistämiseksi selvitettiin kahdella erillisellä, sähköisellä kyselyllä. Annetut vastaukset analysoitiin sisällön analyysin keinoin. Kyselytulosten analysoinnin jälkeen muodostettiin näkemys opiskeluhyvinvointiin Hevosopistolla vaikuttavista tekijöistä ja nostettiin esiin vastauksista selkeimmin nouseviin tarpeisiin vastaavat kehittämisehdotukset.
Tulosten perusteella kolme olennaisinta kehittämiskohdetta matkalla kohti parempaa opiskeluhyvinvointia ovat toimivien ja helposti saavutettavien palautteen antamisen ja vaikuttamisen kanavien luominen, henkilökohtaistamisen prosessin edelleen kehittäminen opiskelijan tarpeita vastaavaksi ja opiskelijan minäpystyvyyden tunteeseen vaikuttaminen opetuksen ja ohjauksen keinoin. Opinnäytetyön kehittämisehdotuksissa esitetään tilaajalle keinoja näiden kolmen kehitettävän kokonaisuuden lähestymiseksi hyvinvoinnin perustana toimivien psykologisten perustarpeiden toteutumisen näkökulmasta.