Ammatillisen koulutuksen henkilöstön osaamisen kehittämisen prosessi
Järvinen, Elina (2023)
Järvinen, Elina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112030189
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112030189
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli vahvistaa ammatillisen koulutuksen opetus- ja ohjaus-henkilöstön osaamista erityisen tuen opiskelijoiden ohjaamisessa. Tavoitteena oli suunnitella uusi toimintamalli sekä toteuttaa koulutuksenomaiset erityisen ohjauksen iltapäivät ammatillisen koulutuksen opetus- ja ohjaushenkilöstölle. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Etelä-Kymenlaakson ammattiopisto. Erityisen tuen opiskelijoiden määrät ovat kasvaneet jatkuvasti ja erityisen tuen muodot ovat yhä moninaisemmat. Tästä syystä tarve opetus- ja ohjaushenkilöstön osaamisen kehittämiselle on ilmeinen.
Prosessin kehittämisen aikana selvitettiin aivoriihimenetelmällä erityisen tuen ohjaavien opettajien näkökulmaa siitä, missä asioissa Etelä-Kymenlaakson ammattiopiston opetus- ja ohjaushenkilöstö tarvitsee osaamisen vahvistamista. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin aivoriihimenetelmän lisäksi oppilaitoksen tietojärjestelmistä saatavan tilastoinnin analysointia. Aivoriihimenetelmään osallistui 8 erityisen tuen ohjaavaa opettajaa ja se toteutettiin toukokuussa 2023. Aivoriihimenetelmän tulosten tueksi käytettyyn tilastoon valikoitui Etelä-Kymenlaakson ammattiopistossa vuonna 2022 opintonsa keskeyttäneet opiskelijat.
Opinnäytetyön tuloksena suunniteltiin toteutettavaksi viisi erityisen tuen ohjausiltapäivää. Ohjausiltapäivät teemoitettiin ja suunniteltiin sisällöllisesti vastaamaan aivoriihimenetelmässä ja keskeyttäneiden opiskelijoiden tilastoissa esiin nousseita kehittämiskohteita. Opinnäytetyön aikana erityisen tuen ohjausiltapäivistä toteutettiin kaksi; 5.9.2023 ja 7.11.2023. Jälkimmäiseen ohjausiltapäivään osallistuneilta kerättiin palaute, jonka pohjalta toimintaa voidaan kehittää jatkossa. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että erityisen tuen ohjausiltapäivät ovat osaamisen kehittämisen kannalta tarpeelliseksi ja toimivaksi havaittu.
Prosessin kehittämisen aikana selvitettiin aivoriihimenetelmällä erityisen tuen ohjaavien opettajien näkökulmaa siitä, missä asioissa Etelä-Kymenlaakson ammattiopiston opetus- ja ohjaushenkilöstö tarvitsee osaamisen vahvistamista. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin aivoriihimenetelmän lisäksi oppilaitoksen tietojärjestelmistä saatavan tilastoinnin analysointia. Aivoriihimenetelmään osallistui 8 erityisen tuen ohjaavaa opettajaa ja se toteutettiin toukokuussa 2023. Aivoriihimenetelmän tulosten tueksi käytettyyn tilastoon valikoitui Etelä-Kymenlaakson ammattiopistossa vuonna 2022 opintonsa keskeyttäneet opiskelijat.
Opinnäytetyön tuloksena suunniteltiin toteutettavaksi viisi erityisen tuen ohjausiltapäivää. Ohjausiltapäivät teemoitettiin ja suunniteltiin sisällöllisesti vastaamaan aivoriihimenetelmässä ja keskeyttäneiden opiskelijoiden tilastoissa esiin nousseita kehittämiskohteita. Opinnäytetyön aikana erityisen tuen ohjausiltapäivistä toteutettiin kaksi; 5.9.2023 ja 7.11.2023. Jälkimmäiseen ohjausiltapäivään osallistuneilta kerättiin palaute, jonka pohjalta toimintaa voidaan kehittää jatkossa. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että erityisen tuen ohjausiltapäivät ovat osaamisen kehittämisen kannalta tarpeelliseksi ja toimivaksi havaittu.