Palvelualan yrityksen johtaminen pandemiatilanteessa : case: Etelä-Karjalan Osuuskauppa
Nykänen, Anne (2023)
Nykänen, Anne
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111930074
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111930074
Tiivistelmä
Tutkimuksessa selvitettiin viestinnän vaikutusta sitoutumiseen koronapandemian aikana Etelä-Karjalan Osuuskaupassa vuosina 2020–2022. Tarkoituksena oli löytää sisäisen viestinnän elementtejä, jotka edistävät tai heikentävät sitoutumista.
Tutkimuksen aineisto kerättiin Q-menetelmän haastatteluin. Haastatteluihin osallistui 21 vapaaehtoista 91 % organisaation työntekijöistä kattavasta kohderyhmästä. Sitoutumisen ja viestinnän kokemuksia kartoitettiin teoreettisesta viitekehyksestä johdettujen väittämien avulla. Aineistoa analysoitiin sekä määrällisesti PQ Method ohjelmistolla, että laadullisen sisällönanalyysin keinoin.
Tulokset osoittivat, että viestintä vaikuttaa sitoutumiseen useilla eri tavoin. Avoin, arvostava ja osallistava organisaatioviestintä lisää sitoutumista. Sen sijaan riittämätön tiedon ja tuen saanti erityisesti omalta lähiesihenkilöltä heikentää sitoutumista.
Tutkimuksen tulokset viittaavat siihen, että poikkeustilanteissa tulisi kiinnittää huomiota kaikkien organisaatiotasojen osallistumiseen viestintään, viestinnän riittävään määrään, ajantasaisuuteen ja helppoon saatavuuteen. The study investigated the impact of communication on engagement during the COVID-19 pandemic at Etelä-Karjalan Osuuskauppa in 2020-2022. The aim was to find elements of internal communication that promote or hinder engagement.
The study data was collected through Q-methodology interviews. 21 volunteers from a target group representing 91% of the organization's employees participated in the interviews. Engagement and communication experiences were mapped through claims derived from the theoretical framework. The data was analyzed both quantitatively using PQ Method software and qualitatively using content analysis.
The results showed that open, respectful, and inclusive organizational communication increases engagement. On the other hand, insufficient information, and support, especially from direct managers, reduces engagement.
The results of the study indicate that in emergency situations, attention should be paid to the participation of all organizational levels in communication, the adequacy of communication, timeliness, and easy availability.
Tutkimuksen aineisto kerättiin Q-menetelmän haastatteluin. Haastatteluihin osallistui 21 vapaaehtoista 91 % organisaation työntekijöistä kattavasta kohderyhmästä. Sitoutumisen ja viestinnän kokemuksia kartoitettiin teoreettisesta viitekehyksestä johdettujen väittämien avulla. Aineistoa analysoitiin sekä määrällisesti PQ Method ohjelmistolla, että laadullisen sisällönanalyysin keinoin.
Tulokset osoittivat, että viestintä vaikuttaa sitoutumiseen useilla eri tavoin. Avoin, arvostava ja osallistava organisaatioviestintä lisää sitoutumista. Sen sijaan riittämätön tiedon ja tuen saanti erityisesti omalta lähiesihenkilöltä heikentää sitoutumista.
Tutkimuksen tulokset viittaavat siihen, että poikkeustilanteissa tulisi kiinnittää huomiota kaikkien organisaatiotasojen osallistumiseen viestintään, viestinnän riittävään määrään, ajantasaisuuteen ja helppoon saatavuuteen.
The study data was collected through Q-methodology interviews. 21 volunteers from a target group representing 91% of the organization's employees participated in the interviews. Engagement and communication experiences were mapped through claims derived from the theoretical framework. The data was analyzed both quantitatively using PQ Method software and qualitatively using content analysis.
The results showed that open, respectful, and inclusive organizational communication increases engagement. On the other hand, insufficient information, and support, especially from direct managers, reduces engagement.
The results of the study indicate that in emergency situations, attention should be paid to the participation of all organizational levels in communication, the adequacy of communication, timeliness, and easy availability.